جفت 6

وابسته به جفت 6

جفت 6

وابسته به جفت 6

بایگانی

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

حشیش

سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۲۲ ب.ظ

حشیش

حشیش ،حشیش سیگاری،حشیش افغانستان،حشیش در اسلام،حشیش سیگاری چیست،حشیش یا سیگاری،عوارض حشیش سیگاری،عکس حشیش سیگاری،ترک حشیش سیگاری،حشیش و سیگاری،بوی حشیش سیگاری،فواید حشیش سیگاری،اثرات حشیش سیگاری

حشیش

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد حشیش صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.حشیش ماده‌ای‌ست که از انگم گیاه شاه‌دانه به دست می‌آید.تفاوت حشیش با ماری‌جوآنا در این است که ماری‌جوانا از برگ و گل خشک شدهٔ گیاه شاه‌دانه حاصل می‌شود.[۱] ترکیبات مؤثر در حشیش کمابیش همان ترکیبات سایر قسمت‌های گیاه شاهدانه با خلوص بالاتر است. برگ و جوانه این گیاه گراس نامیده می‌شود. روغنی که از صمغ شاهدانه تهیه می‌شود، خالص‌ترین حالت ماده توهم‌زای مصرفی است که از شاهدانه به دست می‌آید. تأثیر حشیش، ناشی از تتراهیدروکانابینول (THC) است که یک توهم‌زای طبیعی به‌شمار می‌رود.

حشیش چیست؟

ماری جوانا صمغ چسبناک از بوته کانابیس است که معمولا به صورت تکه های جامد مکعبی شکل فروخته می شود و در رنگهای مختلف از قهوه ای کم رنگ تا سیاه دیده شده، در ساختمان ترکیبی اش به صورت انواع مختلف از خشک و سخت گرفته تا نرم و شکننده دیده می شود. معمولا آن را خرد و ریز کرده و در پیپ و یا سیگارهایی که با دست درست می کنند، می پیچند و با ماری جوانا یا توتون مصرف می کنند. حشیش به صورت خشت پخته می شود. نامهای خیابانی آن (Pot, Smoke, grass, Hash) می باشد. از نظر طبقه بندی فارماکولوژی، تضعیف کننده یا محرک سیستم اعصاب مرکزی است.

مصارف پزشکی حشیش

ماری جوانا به عنوان مسکن و ماده رفع بی خوابی که ایجاد آرامش می کند و THC و دیگر مشتقات برای درمان برخی از بیماریها از جمله آسم و صرع می تواند مورد استفاده قرار گیرد، ولی در حال حاضر فقط در درمان حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی تراپی در درمان سرطان، استفاده می شود.

روغن حشیش

روغــــن غلیظ سبزه تیره یا قهوه ای مایـــــل به قرمز است که از تصفیه حشیش با یک ماده محلل ارگانیک بدست می آید و معمولا آن را به توتون داخــــل سیگار مالیده و به صورت دود کردنی مصرف می شود.

روشهای مصرف حشیش

روش‌های گوناگونی برای مصرف ماری جوانا وجود دارد. کشیدن حشیش با استفاده از چپق، قُلقُلی، قرار دادن بر روی قاشق داغ، به روش چلم و شایعتر از همه به صورت سیگاری در ترکیب با تنباکو یا گراس است. در کشور افغانستان نوعی مخلوط نوشیدنی از مواد مختلف و روغن شاهدانه ماده می‌سازند و مصرف می‌کنند که نشئگی آن با مصرف دودی متفاوت و طولانی و از ماندگاری بیشتری برخوردار است و مطابق با فتوای علمای مسلمان حرام است. استفاده خوراکی از حشیش هم ممکن است. آن را می‌توان به تنهایی خورد یا با حل کردن در روغن پخت به عنوان یک ماده افزودنی در انواع کیک و شیرینی مصرف کرد. بزرگ‌ترین مراکز تولید حشیش در جهان، کشورهای افغانستان مراکش و پاراگوئه هستند و استرالیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا هم بیشترین تعداد مصرف‌کنندگان حشیش و گراس را در خود جای داده‌اند.

تی اچ سی در حشیش

یک ترکیب حلال در ماری جوانا است و به طور خالص، یک ترکیب شیمیایی است. THC به ندرت در خیابان قابل دسترسی و خرید و فروش است و آنچه که به نام THC فروخته می شود، معمولا پی. سی. پی یا ال. اس. دی است. THC مخفف (Tetra Hydro Cannabinol) یکی از عناصر فعال شاهدانه است. THC یک ماده قوی توهم زاست، و اثرات شیمیایی آن شباهتهایی به L. S. D. دارد که عبارتند از تغییرات در رفتار، اختلال در حس زمان و حواس بینایی و شنوایی، از خود بی خود شدن. با این همه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد احتمالا این دو دارو از طریق مکانیسم های بیوشیمیایی مختلفی عمل می کنند و اثرات آنها روی عملکرد مغز متفاوت است.

علت همه گیری حشیش

ماری جوانا رایج ترین ماده غیر قانونی در جهان است. در بعضی از کشورها امروزه و در برخی در گذشته برای مصارف طبی و غیر آن آزاد بوده است. میزان شیوع جهانی آن حداقل5% و یکصد و چهل میلیون نفر تخمین زده می شود. در بعضی کشورها تا 10% نیز گزارش شده است. و در کشور اتریش خیلی شایع می باشد. در ایران پس از تریاک، کراک و هروئین در رتبه چهارم قرار دارد. اما از میزان شیوع دقیق آن اطلاع دقیقی در دست نیست. بر اساس آمارهای سایت های اینترنتی 6/0% – 2/3% گزارش شده است. حداقل در یک شهر جنوبی بیشترین میزان شیوعی در بین مواد روان گرا را داشته است. اثرات نشئه آور حشیش ظرف چند دقیقه پس از تدخین ظاهر می شود و در عرض سی دقیقه به اوج می رسد. دو تا چهار ساعت دوام می یابد. ماری جوانا را می توان به شکل خوراکی نیز مصرف کرد اما دوز خوراکی باید سه برابر تدخینی باشد. پرخونی ملتحمه بارزترین اثر جسمی مصرف حشیش است. افزایش خفیف تعداد ضربان قلب، خشکی دهان، هیپوتانسیون اورتواستاتیک و افزایش اشتها از دیگر آثار جسمی مصرف حشیش است.

عوارض جسمانی و روانی حشیش

عوارض جسمانی که به دنبال مصرف حشیش ایجاد می شود عبارتند از:افزایش فشار خون، گیجی، افزایش اشتها، قرمز شدن چشم ها، تند شدن ضربان قلب، اختلال حافظه، گیجی، بی توجهی، تغییر در درک و رنگ و صدا. علائم روانی شدید مثل شنیدن صداهای غیر واقعی، صحبت های نامربوط و رفتارهای غیر عادی، اضطراب و افسردگی در عرض چند دقیقه شروع می شود و بسته به میزان مصرف چند ساعت طول می کشد. چنانچه حشیش خورده شود علائم دیرتر شروع می شود اما مدت طولانی تری می ماند.وابستگی به حشیش، روانی و غیر جسمی است. نشانه های ناشی از ترک در معتادین محدود به افزایش تحریک پذیری، بی قراری، بی خوابی، بی اشتهایی و تهوع خفیف است و همه این نشانه ها هنگامی بروز می کنند که شخص به طور ناگهانی مصرف مقادیر زیاد حشیش را قطع کند.

تاریخچه مصرف حشیش

ماری جوانا در سده‌های میانه در جهان اسلام در ابعاد وسیعی مورد مصرف بود. کشیدن ماری جوانا احتمالاً قبل از آشنایی با توتون رایج شده‌است. یافته‌های باستان‌شناسانه در اتیوپی استعمال ماری جوانا به وسیله قلیان در سده چهاردهم میلادی را نشان می‌دهد. البته سابقه مصرف دارویی حشیش در شرق مدیترانه به اواخر هزاره دوم پیش از میلاد بازمی‌گردد. حشیش در این دوران به عنوان دارویی برای آسان ساختن زایمان مورد استفاده بود. بقایای تتراهیدروکانبینول در گورستانی متعلق به سده چهارم میلادی در نزدیکی اورشلیم پیدا شده‌است. حشیش و سایر داروهای مخدر جایگزینی برای مشروبات الکلی بودند که در قرآن ممنوع اعلام شده‌ بود.

مسمومیت حشیش

رفتارهای بارز غیر انطباقی، یا تغییرات روان شناختی (اختلال هماهنگی حرکتی، نشئه، اضطراب، احساس کندی زمان، اختلال قضاوت، انزوای اجتماعی) که در حین مصرف یا مدتی پس از مصرف ماری جوانا پدید می آید.

عوارض حشیش

ماری جوانا اثر خواب آوری خفیفی نیز دارد. اما این اثر به شدت به وضعیت خلقی و توقع مصرف کننده مربوط می شود. یک مصرف کننده تازه کار بعد از یک بار مصرف و یک مصرف کننده سابقه دار تا روزانه 20 بار مصرف به علائم دلخواه می رسند. این علائم عبارتند از سرخوشی، احساس اعتماد به نفس، احساس عمومی خوب بودن. البته چنانچه فرد به هنگام مصرف افسرده و یا مضطرب باشد علائم ناخوشایند تشدید می شود. در مقایر بالا خطر بروز حملات اضطرابی هول و بدبینی و توهم نیز وجود دارد. با توجه به کاهشی که در میزان مهار در فرد ایجاد می شود خطر آسیب رساندن به خود بالا می رود. افرادی که از این ماده استفاده می کنند به دلیل عدم تعادل ناشی از آن نباید رانندگی کنند.در کل این عوارض به بخشهای مختلف تقسیم می شود که عبارتند از: شایع ترین اثرات پس از مصرف ماری جوانا عبارت اند از:1 – اتساع عروق خونی ملتحمه چشم (قرمزی چشم) 2 – افزایش ضربان قلب (تاکی کاردی خفیف) 3 – افت فشارخون وضعیتی در دوزهای بالای مصرف 4 – افزایش اشتها که اشتهای گاوی نامیده می شود. 5 – خشکی دهان 6 – حملات حاد اضطراب

حشیش در ایران باستان

منگ یا بنگ (هندی: भांग, bʱa:ŋɡ) مادهٔ مخدری بوده‌است که در ایران باستان در پزشکی و نیز در مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. در اوستا این واژه به صورت بنگهه و در زبان سانسکریت بهنگا و در زبان پهلوی به منگ برگردانیده شده‌است. در وندیداد آمده، کسی کنیزی را آبستن کرد و آن مرد گفت چارهٔ کار را از پیرزنی بپرسید و آن زن نیز برای تباه کردن بچه، برای او منگ یا داروی دیگر آورد. هم مرد و هم کنیز و هم پیرزن گناهکار هستند. در بندهشن، منگ داروئی است که نخستین جانور سودمند پیش از آنکه گرفتار خشم اهریمن گردد بوسیلهٔ آن نابود گردید. در ارداویراف‌نامه آمده که به ارداویراف مقدس برای سیر در جهان دیگر، موبدان می ومنگ دادند و او سیر خود را در جهان دیگر آغاز کرد و پس از بازگشت گزارش خود را به همکیشان داد.

عوارض کوتاه مدت حشیش

1 – اختلالات حافظه و یادگیری 2 – اختلال در حواس بینایی، شنوایی و لامسه مسمومیت با حشیش، اغلب حساسیت فرد مصرف کننده را نسبت به محرک های بیرونی بالا می برد و جزئیات تازه ای را آشکار می کند. فرد رنگ ها را غنی تر و عمیق تر از گذشته حس می کند. 3 – اختلال درک زمان و مکان 4 – اختلال در قدرت تجزیه و تحلیل مغز 5 – اختلال تعادل و مهارت های حرکتی :به علت اختلال در مهارت های حرکتی، افراد مصرف کننده تا 12 ساعت پس از مصرف نباید رانندگی کنند. اختلال خواب و فعالیت جنسی که از چند روز تا چند هفته پس از مصرف از بین می رود.

حشیش افغانستان

۲۲۴ هزار هکتار از مساحت ۶۴ میلیون هکتاری افغانستان زیر کشت چرس است. همچنین چرس یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین درآمد برای گروه‌های مسلح این کشور مانند طالبان است. جزای قاچاق چرس در قانون مبارزه با مواد مخدر افغانستان: اگر کسی کمتر از ۱۰ گرم چرس انتقال بدهد کمتر از یک ماه زندانی می‌شود اگر بین ۱۰ تا ۱۰۰ گرم انتقال بدهد، یک تا دو ماه زندان می‌رود انتقال بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ گرم چرس، دو تا سه ماه زندان دارد برای انتقال ۵۰۰ گرم تا پنج کیلوگرم چرس شش ماه تا یک سال زندان پیش بینی شده‌است انتقال بیش از پنجاه کیلوگرم چرس جزء جرایم سنگین است. در افغانستان نهادهای متعددی از جمله اداره پلیس مبارزه با مواد مخدر از بخش معاونیت وزارت امور داخله برای مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کنند. این اداره می‌گوید دلیل اصلی مروج بودن استفاده و قاچاق چرس در افغانستان جزای سبکی است که در برابر آن پیش بینی شده‌است. همچنین اگر کسی به خاطر انتقال و قاچاق چرس بازداشت شود، زود رها می‌شود.

عوارض بلند مدت حشیش

1 – آتروفی (تحلیل) بافت مغزی 2 – استعداد تشنج 3 – آسیب ژنتیکی که فرزندان فرد را مبتلا به ناهنجاری های مادرزادی می کنند. 4 – اختلال فعالیت ایمنی بدن 5 – تغییر غلظت هورمون های جنسی مردانه و زنانه ( بی نظمی قاعدگی ) 6 – اختلالات اضطرابی- توهم- هذیان و دیوانگی [در افراد با زمینه قبلی احتمال رخداد آنها بیشتر است]. 7 – استعداد ابتلا به سرطان ریه که به علت وجود هیدروکربن های سرطان زا در دود سیگار می باشد. 8 – فقدان انگیزه در فرد برای استمرار کارهای روزمره به طوری که فرد مصرف کننده فاقد نیرو، بی حال و ظاهراً تنبل است. در افرادی که ماری جوانا مصرف می کنند، استعداد اعتیاد به سایر مواد روان گردان بیشتر است.

نامهای دیگر حشیش چیست

اصطلاحات عامیانه (به جای حشیش): بنگ، سیگاری، پنیر بنگ: به سرشاخه‌های گل‌دار یا به‌میوه‌نشسته و خشک‌شده بوته شاهدانه هم می‌گویند. منگ: چرس: نام افغانی. حشیشی که از رزین آماده شده از سرشاخه‌های گل‌دار و به میوه نشسته گیاه بالغ شاهدانه تهیه می‌شود و از انواع دیگر آن مرغوب‌تر است.

تاثیر حشیش بر بدن

هنگامی که دود حشیش از طریق شش‌ها وارد بدن می‌شود اجزای آن به سرعت وارد جریان خون شده و به سمت مغز و سایر قسمت‌های بدن هدایت می‌شوند. احساس نشئگی و لذتی که از مصرف حشیش به فرد دست می‌دهد ناشی از چسبیدن عناصر تشکیل دهنده آن به گیرنده‌های کانابینوئید در مغز می‌باشد. اکثر این گیرنده‌های عصبی در قسمتی از مغز قرار دارند که به‌طور مستقیم در احساس لذت، حافظه، تمرکز، احساسات و درک از زمان نقش دارند و بنابراین تأثیرات مصرف حشیش نیز باعث تحریک یا اختلال در این قسمت‌ها می‌شود. علاوه بر قسمت‌های فوق، اجزای تشکیل دهنده حشیش، چشم‌ها، گوش‌ها، پوست و معده را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند.

خطرات حشیش چیست

مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهد که رشد طبیعی یک جنین به وسیله مصرف مرتب ماری جوانا به وسیله مادر در دوران بارداری می‌تواند به‌طور جدی آسیب ببیند. آزمایش بر روی حیوانات نشان داد که نوزادان حیوانات آزمایشگاهی که در دوران بارداری تحت مصرف این ماده قرار گرفته بودند، دارای برخی از ناهنجاریها و رفتار غیرعادی بودند. در اثر مصرف مداوم وابستگی روانی و تحمل ایجاد می‌شود. نشانه‌های ترک شامل اضطراب، عصبانیت، از دست دادن اشتها و بی خواب و بد خوابی است.

بیشتر بخوانید : ماری جواناقرص ترامادولقرص اکستازیسیگارقلیان

  • سجاد ورمزیار

چربی سوز شکم

يكشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۳۵ ب.ظ

چربی سوز شکم

چربی سوز شکم ،چربی سوز شکم وپهلو،چربی سوز شکم گیاهی،چربی سوز شکم بدنسازی،چربی سوز شکم پهلو،چربی سوز شکمی،چربی سوز شکم قوی،چربی سوز شکم خانگی،چربی سوز شکم با دارچین،چربی سوز شکم وپهلو گیاهی،چربی سوز شکم و پهلو،چربی سوز شکم و پهلو،بهترین چربی سوز شکم وپهلو،قرص چربی سوز شکم وپهلو،داروی چربی سوز شکم و پهلو

چربی سوز شکم

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد چربی سوزی شکم صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.یکی از روش‌‌های کاهش وزن استفاده از آمپول‌ چربی سوز است؛ روشی که متقاضیان خاص خود را دارد اما اینکه تا چه میزان کاربردی و صحیح است موضوعی است که به آن پرداخته‌ایم. دکتر صدرای، داروساز پاسخگوی پرسش‌های ما در این زمینه است.امروزه ما در جهانی زندگی می کنیم که همه به دنبال یک راه حل سریع و آسان یا یک میانبر برای رسیدن و موفقیت در اهداف زندگی هستند این راهکارها در پخت و پز، روش های درمانی و بهداشتی نیز به وضوح دیده می شود اما به کمک یک روش چربی سوز یا به اصطلاح “معجون چربی سوز” می توان در عرض یک هفته چربی های اضافه شکم را آب کرد و به زیبایی و تناسب اندام دست پیدا کرد. افراد دارای اضافه وزن به ویژه زنان زیادی در مورد این که دیگران چگونه به آن ها به چشم یک فرد چاق نگه می کنند همیشه ناراحتی و نگرانی و حتی احساس خجالت در برابر بقیه افراد دارند. برای همه کسانی که از چاقی و چربی اضافی رنج می برند این چربی سوز یک راه حل فوق العاده موثر و طبیعی است که در کاهش وزن معجزه می کند همچنین علاوه بر کاهش وزن یکی از مهمترین خاصیت های فوق العاده این معجون بهبود عملکرد مغز و حافظه، بینایی و شنوایی نیز است.

خواص چربی سوز شکم لبنیات

بر اساس نتایج بسیاری از مطالعات، رابطه‌ی مستقیمی میان مصرف بالای کلسیم و بهبود ترکیب بدن وجود دارد. وقتی میزان کلسیم در بدن شما پایین باشد، بدن هورمون‌هایی ترشح می‌کند که به شما امکان استفاده‌ی بهتر از کلسیم موجود را می‌دهد، اما مشکل اینجاست که بدن به سلول‌های چربی نیز علامت می‌دهد به حالت چربی باقی بمانند. لبنیات از قبیل شیر، پنیر و ماست منبع مناسب کلسیم هستند. کلسیم موجود در لبنیات به شکستن چربی در بدن و حتی جلوگیری از تشکیل آن کمک می‌کند. همیشه به جای لبنیات پرچرب، لبنیات بدون‌ چربی یا کم‌چرب تهیه کنید. اگر روزانه سه وعده لبنیات بخورید و به رژیم غذایی خود پایبند باشید، حتما به راحتی به هدف چربی سوزی سریع شکم و پهلو و کل بدن تان می رسید.

خواص چربی سوز شکم پودر پروتئین

پودر پروتئین دارای آمینواسیدهایی است که باعث چربی‌سوزی و عضله‌سازی می‌شود. برای داشتن یک نوشیدنی چربی‌سوز، دو قاشق چای‌خوری پودر پروتئین به اسموتی خود اضافه کنید. بهتر است این اسموتی را با میوه، ماست و شیر کم‌چرب درست کنید، ولی بدانید اضافه کردن پودر پروتئین به شیک‌های شکلاتی آن را به یک غذای سالم تبدیل نمی‌کند.

آمپول سوماتروپین چربی سوز شکم

آمپول‌ چربی سوز سوماتروپین دارویی است که بیشتر در بدنسازی استفاده می‌شود و در عین حال که عضله را قوی می‌کند، چربی سوز هم هست. اما در اصل در اختلالات رشد کاربرد دارد. مصرف آمپول‌ چربی سوز سوماتروپین در برخی از کشورها ممنوع اما در بعضی دیگر آزاد است. با توجه به عوارضی از قبیل اختلال در سلول‌های پانکراس، خستگی و فرسودگی، مرگ بر اثر کیفیت پایین دارو، منع مصرف در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید عقلانی است که از مصرف آن خودداری شود. میزان چربی سوزی آمپول‌ چربی سوز سوماتروپین خیلی قابل توجه نیست و با توجه به این عوارض مصرف آن کار عاقلانه‌ای نیست.

خواص چربی سوز شکم روغن زیتون

بدن همه‌ی ما به مقداری چربی برای کنترل گرسنگی نیاز دارد. به چربی‌های غیر‌اشباعی مثل روغن کانولا یا روغن زیتون روی بیاورید. آنها به پایین نگه داشتن کلسترول و اشتها کمک می‌کنند. اصلا به طرف روغن سبزیجات هیدروژنه نروید، چرا که این روغن‌ها پر از اسیدهای ترانس ناسالم هستند.

خواص چربی سوزی ماهی ها

خوردن چربی وقتی که به فکر کاهش وزن و سوزاندن چربی هستید شاید کار اشتباهی به نظر برسد، اما دریافت اسیدهای چرب اُمگا۳ از ماهی‌های چربی مثل سالمون می‌تواند یکی از تجویزهای متخصصان تغذیه باشد. مکانیزم اُمگا۳ در بدن دقیقا مشخص نیست، اما این اسید‌های چرب باعث کاهش چربی بدن می‌شوند. تحقیقات نشان داده است، اسیدهای چرب اّمگا۳ باعث گرسنگی کمتر شما می‌شود و تا دو ساعت بعد از خوردن آن احساس سیری خواهید داشت. برای چربی سوزی سریع شکم و پهلو و کل بدن تان خوردن حداقل هفته‌ای ۲ بار ماهی سالمون، سایر ماهی‌های چرب و کنسرو ماهی تن را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

خواص چربی سوزی تخم مرغ

پروتئین موجود در تخم‌مرغ باعث سوختن چربی‌های شکمی می‌شود. دلیل این ویژگی نیز ساختار خاص اسیدهای آمینه موجود در پروتئین آن است. بهترین زمان مصرف تخم‌مرغ در وعده صبحانه است. به این ترتیب تا ظهر علاوه بر احساس سیری، چربی‌های ناحیه شکم‌تان نیز می‌سوزد! هر عدد تخم‌مرغ ۸۰ کیلوکالری انرژی دارد. بنابراین مصرف هر عدد از آن کافی است تا پیش از ناهار کاملا سیر باشید. بهتر است تخم‌مرغ با دو ورقه نان تست، چند حلقه گوجه‌فرنگی و چند برگ نعنا تازه مصرف شود. به این ترتیب نیاز بدن به سبزی‌ها نیز تامین شده و از طرفی نعنا، مانع از ایجاد نفخ بعد از خوردن تخم‌مرغ می‌شود.

آمپول‌ چربی سوز شکم آدیتوپید

این دارو گران است و نوع چینی آن هر عدد ۵۰ دلار است و مصرف انسانی آن تا کنون تأیید نشده است و بیشتر بر روی میمون و موش امتحان شده است. آمپول‌ چربی سوز آدیتوپید عروق منجر به سلول‌های چربی را تحلیل می‌برد و باعث مرگ سلول‌های چربی می‌شود در واقع چربی سوزی نسبتا خوبی دارد اما بر روی انسان تأیید نشده است.به عبارت دیگر علت اصلی اینکه پس از گذشت ۱۰ سال تأیید نشده است این ممکن است به علت اختلال درخون رسانی به سلولهای چربی‌ بافت کلیه که وجود آنها ضروری است باشد که متاسفانه منجر به نارسایی کلیوی می‌شود و این بیماری تمام عمر بیمار را درگیر می‌کند.

خواص چربی سوزی انواع توت

توت‌ها سرشار از فیبر هستند، تنها یک فنجان تمشک حاوی ۶ گرم فیبر است. در مقابل ژله یک غذای بی‌ارزش محسوب می‌شود و فاقد فیبر و پر از شکر افزوده‌شده است.

خواص چربی سوزی شکلات تلخ

یکی از مواد غذایی چربی سوز شکلات تلخ است. شکلات تلخ سرشار از «روی» است که به چربی سوزی سریع شکم و پهلو و کل بدن کمک می‌کند. «روی» گردش هورمون لپتین را بالا می‌برد که میزان مصرف انرژی، ذخیره‌ی چربی و اشتها را تنظیم می‌کند و همین موضوع باعث سوختن چربی‌های شکم می‌شود. برای خوردن شکلات تلخ، حتما نوعی را انتخاب کنید که مقدار شکر آن بسیاری کم باشد.

خواص چربی سوزی لوبیا و حبوبات

لوبیا کم‌کالری و منبعی غنی از پروتئین و فیبر است که به کاهش وزن کمک می‌کند. هر هفته یک بار به جای گوشت، لوبیا درست کنید. با این کار، مصرف چربی‌های اشباع را قطع و آن را با فیبر جایگزین خواهید کرد.

آمپول چربی سوز شکم ویکتوزا

آمپول چربی سوز ویکتوزا نوعی داروی تزریقی کاهنده قند خون است و تأثیر چندانی بر چاقی و لاغری ندارد. کارخانه تولید آمپول چربی سوز ویکتوزا تحقیقی بر روی یک جامعه آماری انجام داده است به این صورت که این جامعه آماری را به دو گروه تقسیم کرده است و ۵۰۰ کالری از کالری روزانه هر گروه کم کرده است و ۳۰ دقیقه پیاده روی تند در برنامه روزانه گنجانده و بعد از یک سال مشخص شده است. گروهی که آمپول چربی سوز ویکتوزا مصرف کرده اند، ۱۰ درصد کاهش وزن داشته است و گروه دیگر ۵ درصد, لذا این نتیجه مشخص می‌کند دارو تأثیر آنچنانی نداشته و به نسبت اینکه داروی گرانی است که حدودا ۱۲۰ دلار هر باکس آن قیمت دارد نتیجه در خوری نمی‌دهد.از عوارض آمپول چربی سوز ویکتوزا می‌توان به تهوع؛ احساس ضعف، احساس خستگی و عوارض شبه آنفولانزا اشاره کرد. از طرفی گزارشهایی از ابتلا به سرطان پانکراس بر اثر مصرف این دارو گزارش شده است.

خواص چربی سوزی غلات سبوس دار

کربوهیدرات‌های خوب برای بدن مفید هستند. غلات سبوس‌دار بخورید، فیبر موجود در این مواد شما را سیر نگه می‌دارند. فیبر و مواد مغذی برخی از نان‌های گندم از آن جدا می‌شود. حتما اطمینان حاصل کنید نانی می‌خرید که از گندم سبوس‌دار تهیه شده است.

خواص چربی سوزی هندوانه

هندوانه یک چربی سوز شکم است. خواص هندوانه بسیار زیاد است و ۹۱ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. وقتی پیش از شروع وعده‌ی غذا هندوانه بخورید، معده‌ی شما بدون ورود کالری به بدن‌تان پر می‌شود. به علاوه، هندوانه باعث می‌شود برای مدت زیادی احساس سیری کنید و با جمع شدن آب در بدن مبارزه می‌کند. هندوانه سرشار از ویتامین‌های B۱، B۶ و C و پتاسیم و منیزیم و یک ماده‌ی غذایی مناسب برای رژیم کم‌کالری و کم‌چربی است. در تحقیقی در دانشگاه کنتاکی مشخص شد نوشیدن دو لیوان آب هندوانه در روز به مدت ۸۸ هفته وزن را بدون تغییر توده‌ی عضلانی کاهش می‌دهد.

خواص چربی سوزی سبزیجات

اگر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات شما را به خوردن آن مجاب نمی‌کند، قدرت آن در لاغر کردن شکم حتما متقاعدتان می‌کند. سبزیجاتی مثل اسفناج و کلم بروکلی سرشار از فیبر و بسیار کم‌کالری هستند. خوردن سالاد پیش از وعده‌ی غذایی باعث می‌شود کمتر غذا بخورید.

آمپول‌ چربی سوز شکم کلن

آمپول چربی سوز کلن است و می‌تواند کاهش وزن ایجاد کند. اما نوعی از آن که در بازار موجود است نوع دامی است اگرچه برخی مدعی هستند فرم انسانی دارو وجود دارد. ۱۲۰ تا ۱۵۰ دلار قیمت دارد و عوارض ناگواری دارد که می‌توان به لرزش دست، تپش قلب، فشارخون بالا و بی خوابی اشاره کرد به همین علت بیمار باید ریسک بالای آن را بپذیرد. داروی آمریکایی آن تقلبی است و محصول مکزیکی و مجارستانی آن ممکن است برای لاغری موثر باشد. به دلیل اینکه با مکانیسم سمپاتیک منجر به کاهش وزن می‌شود معمولا بر قلب اثر سوء داشته و امکان مرگ و میر به همراه دارد زیرا وقتی فعالیت سمپاتیک قلب را زیاد کنیم امکان اسپاسم عضله قلب و خطر مرگ وجود دارد.از طرفی آمپول چربی سوز کلن اثر ترموژنیک هم دارد و اگر خانمهای بالای سنین ۵۰ آن را مصرف کنند با توجه به اینکه به خودی خود حالت گرگرفتگی دارند احساس گر گرفتی و گرما در آنها بیشتر شده و خطر بیشتری آنها را تهدید می‌کند.

خواص چربی سوزی کره بادام زمینی

کره‌ی بادام‌زمینی سرشار از نیاسین است که سیستم هاضمه‌ی بدن را فعال نگه می‌دارد و از نفخ شکم جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید کره‌ی بادام‌زمینی چربی زیادی دارد، پس روزانه بیشتر از دو قاشق غذاخوری ار آن نخورید.

خواص چربی سوزی کرفس

برای داشتن شکمی لاغر باید سبزیجاتی مثل کرفس را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کرفس بسیار کم‌کالری و پرفیبر و حاوی کلسیم و ویتامین سی است که به کاهش وزن کمک می‌کند. شما می‌توانید برای شست‌وشوی سیستم گوارشی خود، نصف لیوان آب کرفس پیش از ناهار یا شام بخورید. همچنین می‌توانید آن را به سالاد یا سوپ اضافه کنید و با این سبزی خوشمزه به چربی سوزی سریع شکم و پهلو و کل بدن تان کمک کنید.

خواص چربی سوزی آووکادو

آووکادو علاوه بر داشتن اسیدهای غیراشباع چندپیوندی، منبع غنی از فیبر (۱۱ تا ۱۷ گرم در هر آووکادو) است که آن را به یک غذای فوق‌العاده برای جلوگیری از گرسنگی و انباشت چربی تبدیل کرده است. روزانه نصف فنجان آووکادو بخورید.

عوارض چربی سوزهای شکم غیر طبیعی

یک سری از داروهای گیاهی هستند که خاصیت چربی سوزی دارند مانند کپسول زیره حتی این دارو با وجود تأثیری که در کاهش اشتها دارد عوارض خاص خود را دارد. این دارو اگر زیاد مصرف شود چربی‌های دور چشم که برای حفظ جوانی موثر هستند را آب کرده و خشکی و چروک دور چشم ایجاد می‌کند زیرا این چربی‌ها سریع تر از چربی‌های سایر نقاط بدن آب می‌شوند.یکی از داروهایی که نتایج نسبتا خوبی در چربی سوزی دارد داروی تئوفیلین در پایه پماد است که به صورت موضعی بر روی شکم و نقاط چاق استفاده می‌شود اما برای گرفتن نتیجه خوب از آن باید مرتب استفاده شود و برای فرمولاسیون مناسب می توان از داروخانه هایی که نسخ ترکیبی تهیه می کنند تهیه نمود.

خواص چربی سوزی چای سرد

چای، به‌ویژه چای سبز، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به متابولیسم بدن شتاب می‌دهند. بر اساس نتایج تحقیقی در سوییس، مشخص شد کسانی که چای می‌نوشند نسبت به دیگران، کالری بیشتری می‌سوزانند. اگر هدف شما از صرف چای، چربی‌سوزی ‌است آیس‌ تی‌ِ آماده نخرید، زیرا طی فرآیند تهیه‌ی این نوع از چای‌ها مواد مغذی لاغرکننده‌ی آن از بین می‌رود. به جای آن، یک چای کیسه‌ای را برای ۲ دقیقه در آب گرم بگذارید، سپس ۲ حبه یخ در آن بیندازید و آن را بنوشید.

خواص چربی سوزی خیار

خیار یک میوه‌ی طراوت‌بخش و کم‌کالری و همچنین یک چربی سوز شکم است. ۱۰۰ گرم خیار حاوی حدودا ۹۶ درصد آب و ۴۵ کالری انرژی است. این میوه همچنین سرشار از مواد معدنی، فیبر خوراکی و ویتامین است. خوردن یک بشقاب سالاد خیار روشی موثر و سالم برای کاهش وزن و دفع سموم آزاد شده از سیستم گوارش و مناسب برای چربی سوزی سریع شکم و پهلو و کل بدن است.

خواص چربی سوزی سرکه

بر اساس تحقیقی در ژاپن، افراد چاقی که برای ۸ هفته روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه می‌خورند شاهد کاهش چشمگیر چربی بدن، به خصوص چربی شکم، بوده‌اند. یک نظریه این است که اسِتیک اسید موجود در سرکه پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که چربی را می‌سوزانند.

چربی سوز شکم زیره

ادویه های لاغرکننده بسیاری وجود دارند که برخی برای سوزاندن چربی های شکم و پهلو مناسب ترند.در بین این ادویه ها زیره شهرت جهانی دارد . نظیر زیره می تواند خواص شگفت انگیزی را برای سلامتی داشته باشند.این بسیار عجیب است که دانه های بسیار ریز این ادویه قادر است کاهش وزن را برای افراد به ارمغان آورد.چربی شکم مطالعات جدید حاکی از آن است که دانه های زیره به طور بالقوه قادر است در چربی بدن نفوذ کرده و به روشی مثبت سطح چربی های مضر در خون را کاهش دهد. دانشمندان ایرانی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی مطالعاتی را بر روی 88 زن که به اضافه وزنی مبتلا بودند انجام دادند. آنها این زنان را به دو گروه با دو رژیم غذایی متفاوت تقسیم کردند. دسته اول 3 گرم پودر زیره را با 5 گرم ماست مخلوط کرده و به طور روزانه مصرف کردند گروه دوم نیز تنها با مصرف ماست (بدون افزودنی) مورد کنترل وزن قرار گرفتند. هر دو گروه مورد مشاوره تغذیه قرار گرفته و مصرف کالری آنها به 500 کالری کاهش یافت. نتایج نشان داد زنانی که مصرف زیره داشتند نسبت به گروه دوم 3 پوند (4/1 کیلوگرم) کاهش وزن داشتند. همچنین اعضای این گروه با توجه به زیره مصرفی، 64/14درصد، میزان چربی سوزی داشتند. نکته مهم اینجاست که این گروه کاهش میزان کلسترول ناشتا، LDL (کلسترول بد) و کاهش تری گلیسیرید را نیز تجربه کردند. علاوه بر همه اینها در افراد مصرف کنندگان زیره کاهش میزان شاخص توده و دور کمر بسیار چشمگیر بوده است.زیره متابولیسم را بالا می برد و در نتیجه باعث سوختن کالری می شود. زیره به کاهش کلسترول بد ، تقویت ایمنی و حافظه ، درمان کم خونی و جلوگیری از حمله قلبی کمک می کند.مواد موزد نیاز برای تهیه نوشیدنی چربی سوز شکم :

2 قاشق زیره سبز

1/2 لیمو

1/2 لیوان آب

2 قاشق زیره را در آب بریزید و اجازه بدهید یک شب در آب بماند صبح آن را بجوشانید و بعد مواد را صاف کنید و آب را داخل لیوان بریزید و مقداری به آن لیمو تازه اضافه کنید و اگر تمایل دارید می توانید به آن عسل هم بیفزاید و بعد بنوشید. این نوشیدنی را صبح ها به مدت دو هفته مصرف کنید. رژیم غذایی صحیح در کنار ورزش بسیار در کاهش وزن و سلامتی موثر است. پیشنهاد ما به همه ی افراد این است که از خوردن غذاهای چرب اکیدا خودداری کنید زیرا علاوه بر چاقی مشکلات دیگری را نیز در پی دارد.

خواص چربی سوزی پنیر پارمیزان

کم‌کالری و پرکلسیم بودن این پنیر هورمون‌های چربی‌سوز بدن را فعال می‌کند. از آنجا که این پنیر بیش از هر ماده‌ی لبنی دیگری پروتئین دارد، با مصرف آن برای مدت بیشتری احساس سیری خواهید کرد. هر روز ۳۰ میلی‌گرم از این پنیر را به سوپ یا سالاد خود اضافه کنید.

خواص چربی سوزی گوجه فرنگی

یک گوجه‌فرنگی بزرگ فقط ۳۳ کالری انرژی دارد. گوجه‌فرنگی دارای ترکیب شناخته‌شده‌ی ۹-oxo-ODA است که به کاهش چربی خون کمک و در نتیجه چربی شکم را کنترل می‌کند. این ترکیب همچنین با بیماری‌های مزمن مرتبط با چاقی مبارزه می‌کند.

خواص چربی سوزی لوبیای سفید

این نوع لوبیاها حاوی فیبر منحصربه‌فردی هستند که در برابر هضم مقاومت می‌کنند. از آنجا که هضم کندتر باعث می‌شود برای فراوری غذا در بدن کالری بیشتری مصرف شود، وزن شما کاهش پیدا خواهد کرد. توصیه می‌شود برای چربی سوزی سریع شکم و پهلو و کل بدن روزانه نصف فنجان لوبیای سفید بخورید.

کنجد چربی سوز گیاهی شکم

کنجد طبعی گرم و تر دارد. این غله دارای مواد معدنی زیادی از قبل مس ، سیلیس ، منیزیم ، آهن ، کلسیم ، فسفر ، آلومینیم ، نیکل ، کروم و کلروسدیم است و همچنین در آن ماده پروتئینی بسیار مهمی به نام لیزیت وجود دارد. کنجد برای کسانی که کشتی گیر و یا وزنه بردار هستند غذایی بسیار مفید و مناسب است. کسانی که دارای چربی بالا هستند از روغن کنجد استفاده کنند.

خواص چربی سوزی سویا

لوبیای سویا یا سویا دانه‌ای حاوی پروتئین گیاهی، فیبر و آنتی‌اکسیدان است. بنابراین محرک متابولیسم است. مصرف این خوراکی به دلیل داشتن هورمون‌هایی شبیه به استروژن برای زنان بعد از یائسگی بسیار مفید است. در ضمن با خوردن آن با آب شدن چربی‌های شکمی به جبران کمبود ترشح هورمون‌ها بعد از یائسگی نیز کمک خواهید کرد. بهترین شیوه مصرف سویا، به صورت بوداده بدون اضافه کردن افزودنی مانند نمک؛ شیر سویا و اضافه کردن آن به ماست است.

خواص چربی سوزی سیب

سیب یکی دیگر از مواد غذایی چربی سوز است. سیب دارای فیبر خوراکی، فلاونوئید، فیتواسترول و بتاکاروتن است که باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند. بر اساس یک تحقیق در برزیل، زنانی که روزانه ۳ سیب یا بیشتر می‌خورند کاهش وزن بیشتری نسبت به زنانی دارند که سیب نمی‌خورند. ترکیبات طبیعی موجود در سیب که به نام پکتین اسید شناخته می‌شوند به کاهش وزن کمک می‌کنند. میوه‌هایی که سرشار از پکتین هستند معمولا باید بیشتر جویده شوند و وقتی پکتین در معده حل می‌شود، ماده‌ی ژل مانندی می‌سازد که چربی و کلسترول خوراکی را تسخیر می‌کند.

خواص چربی سوزی روغن ماهی

روغن ماهی ساردین و سالمون خواص بسیاری دارد. این ماده‌ی غذاییِ سرشار از اسیدهای چرب اُمگا۳ باید در رژیم غذایی گنجانده شود. اگر نمی‌توانید ماهی بخورید، روغن آن مکمل خوبی است. روغن ماهی به چربی سوزی سریع شکم و پهلو و کل بدن کمک می‌کند.

خواص چربی سوزی شیرین بیان

مصرف هرنوع گیاه دارویی نیز ملاحظات خودش را دارد. این گیاه دارویی که متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف آن به بهبود عملکرد معده کمک می‌کند، ویژگی دیگری هم دارد و آن خاصیت چربی سوزی سریع این گیاه است.ساقه زیرزمینی و ریشه این گیاه قابل استفاده است. این گیاه حاوی گروهی از آنتی‌اکسیدان‌هابه نام «‌فلاونوئید» است. این ترکیب چربی‌سوز است. بهترین شیوه مصرف آن به صورت دمنوش یا اضافه کردن عصاره یا شیره آن به غذای روزانه مانند سالاد است. شیرینی طبیعی موجود در این گیاه، ۵۰ برابر قند ساکاروز شیرینی دارد. با وجود ویژگی‌های آن، برای زنان باردار، زنان در دورانی که به فرزندشان شیر می‌دهند و افراد مبتلا به مشکلات طحال مناسب نیست. حداکثر میزان مصرف روزانه ۲۰ گرم است.

هل چربی سوز گیاهی شکم

در طب آیورودا (طب سنتی هند) از هل به عنوان یک چربی سوز طبیعی استفاده می‌کنند. برای اینکه از خواص بی‌نظیر هل بهره‌مند شوید کافی است یک یا چند عدد از این ادویه خوش عطر را داخل قوری چایتان بیندازید و یا یک عدد را به فنجان قهوه تان اضافه کنید. همچنین می‌توانید یک قاشق چای خوری دانه‌های ریز هل را در یک فنجان آب جوش و در حرارت ملایم دم کنید. بعد از غذا یک فنجان از این دم کرده ی معطرتان را میل کنید و بدون دردسر به هدف چربی سوزی سریع شکم و پهلو و کل بدن تان نزدیک تر شوید.

خواص چربی سوزی شکم آناناس

این میوه‌ی استوایی حاوی آنزیم بروملین است که خاصیت ضدالتهاب دارد. این آنزیم پروتئین را می‌سوزاند و به چربی سوزی شکم کمک می‌کند. در تحقیقی در دانشگاه مریلند مشخص شد خاصیت آنتی‌باکتریال بروملین با باکتری‌های عامل اسهال مبارزه می‌کند و برای درمان اختلالات روده مفید است. بهبود شرایط معده می‌تواند منجر به نفخ کمتر شکم و داشتن کمری لاغر شود. علاوه بر این، آناناس حاوی ویتامین B۶ و C، منیزیم، تیامین، مس و فیبر است که فواید زیادی برای سلامت بدن دارند.

چوب میخک چربی شکم سوز گیاهی

چوب میخک نیز یکی از آن همیاران لاغری فوق العاده موثر است. زمانی که دلتان می خواهد ریزه خواری کنید و دنبال چیپس و پفک و یا هله هوله های دیگر می گردید یک عدد چوب میخک را در دهان گذاشته و شروع به جویدن کنید. درست است که در ابتدا طعم بی نظیر و خوبی نخواهید چشید اما خاصیت بی حس کنندگی ملایم آن خیلی زود پرزهای چشایی را با طعم آن همسو می کند.

خواص چربی سوزی شکم فلفل قرمز

در تحقیقی از ۳۷۴ نفر درباره‌ی مواد غذایی‌ای که بیشتر مصرف می‌کنند سؤال شد. محققان متوجه شدند کسانی که رژیم غذایی آنها بیشتر شامل بتاکاروتن و لیکوپن بود (مواد فیتوشیمیایی که باعث نارنجی شدن هویج می‌شود و به گوجه‌فرنگی و فلفل‌قرمز رنگ می‌دهد) کمر باریک‌تر و چربی شکم کمتری داشتند. از آنجا که بتاکاروتن و لیکوپن آنتی‌اکسیدان‌های توانمندی هستند، از نظر محققان می‌توانند ترکیبات مضری را که باعث ذخیره‌ی چربی می‌شوند از بدن دفع کنند. از طرف دیگر، فلفل سرشار از ویتامین C است که برای چربی سوزی لازم است.

زردچوبه چربی سوز شکم گیاهی

در مورد خواص زردچوبه می توان مقاله ها نوشت. این ادویه ی زرد که در هر آشپزخانه ای پیدا می شود علاوه بر اینکه سطح سلامتی را ارتقا می دهد، به جذب و هضم هر چه بیشتر چربی ها کمک زیادی می کند. به همه ی غذاهایتان زردچوبه اضافه کنید حتی به سس های (سس سرکه) سالادهایتان.

خواص چربی سوز شکم بلغور جو

وعده‌ی غذایی شیرین صبحگاهی، معمولا باعث می‌شود بعد از مدتی کوتاه بدن دچار افت قند خون شود. بلغور جو که حاوی فیبر فراوان است، برای ساعت‌ها در بدن باقی می‌ماند و میل به خوردن برای جبران قند خون و گرسنگی را از بین می‌برد. برای شیرین کردن بلغور به جای شکر از میوه‌های شیرینی مثل انواع توت‌ها استفاده کنید.

سیاه دانه چربی سوز شکم گیاهی

سیاه دانه یکی از بهترین ادویه هایی است که برای سوزاندن چربی شکم و پهلو و رسیدن به تناسب اندام می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

خواص چربی سوز شکم آجیل ها

به خوردن آجیل روی بیاورید. این مواد با پر نگه داشتن شکم باعث کم‌اشتهایی و در نتیجه لاغری می‌شوند. نتایح یک تحقیق در دانشگاه پوردو نشان داده است، افرادی که آجیل می‌خورند نسبت به کسانی که کیک برنج می‌خورند، مدت بیشتری احساس سیری می‌کنند. با خوردن روزانه ۲۴ بادام، بدون جذب حجم زیادی کالری گرسنگی خود را رفع کنید. از آجیل‌های شور دوری کنید، چون سدیم فراوان این آجیل‌ها فشار خون را بالا می‌برد.

خواص چربی سوز شکم زنجبیل

زنجبیل ریشه دارویی داشته و بیش از قرن ها به عنوان یک درمان برای رفع بسیاری از اختلالات و بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. وجود مواد آنتی اکسیدانی و خواص ضدالتهابی در آن به بهبود هضم غذا، کاهش میزان کلسترول و از بین بردن مواد سمی در بدن کم می کند. در چند دهه اخیر خواص سم زدایی و لاغرکنندگی آن نیز ثابت شده است. – مصرف زنجبیل باعث تحریک سوخت و ساز بدن و بهبود هضم غذا شده و از این طریق با چربی های شکم مبارزه می کند. همچنین دارای خواص ادرارآور بوده و با حذف مایعات محبوس شده در بدن از التهاب پیشگیری می کند. – یکی دیگر از مزایای اصلی زنجبیل این است که بسیار کم کالری می باشد، بنابراین با خیال راحت می توانید آن را با سایر مواد غذایی مخلوط کنید و از تمام خواص آن بهره مند شوید.یک پیمانه (250 میلی لیتر) آب را به جوش آورید. سپس یک تکه زنجبیل را به آن اضافه کنید و بگذارید تا چند دقیقه بجوشد. بعد زیر حرارت را خاموش کرده و یک قاشق غذاخوری چای سبز به آن اضافه کنید. بعد به مدت 10 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم بخار آب جوش بگذارید تا دم بکشد. چای سبز به دلیل وجود آنتی اکسیدان های بسیار برای کاهش وزن فوق العاده است. مخلوط چای سبز با ریشه زنجبیل یک راه عالی برای ارتقای سلامتی و رسیدن به تناسب اندام در زمانی کوتاه است.برای استفاده از تمام مزایای این درمان سم زدایی، توصیه می شود که از نوشیدنی و دم نوش زنجبیل به طور منظم به مدت 30 روز استفاده کنید. سپس 15 روز مصرف آن را قطع کنید. به یاد داشته باشید همراه مصرف نوشیدنی و دم نوش زنجبیل برای گرفتن جواب بهتر و سریع تر حتما ورزش کنید و یک برنامه غذایی مناسب و کم کالری داشته باشید.

قرص چربی سوز شکم ادیوس

قرص ادیوس (Adios) از طریق کاهش اشتها بدن را وادار می‌کند تا از چربی‌های خود برای مصرف روزانه استفاده کند. سرگیجه و حالت تهوع از عوارض مصرف این قرص می‌باشد. با اینکه این قرص‌ها میزان اشتهای فرد را پایین می‌آورد اما باید از عوارض این داروها قبل از مصرف آگاهی کامل داشته و در صورت داشتن بیماری خاص از مصرف آن‌ها پرهیز کنید. توجه داشته باشید که از دست دادن بیش از ۵ کیلو وزن در ماه می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. همچنین به دلیل ورود داروهای تقلبی به بازار بهتر است در هنگام تهیه این قرص‌ها دقت لازم را داشته باشید. به طور کلی می‌توان گفت، قرص آدیوسنیو گلد اصلی 60 عددی و دارای جعبه سبز رنگ و بروشور انگلیسی می‌باشند. عوارض: عوارض قرص لاغری ادیوس شامل سرگیجه، حالت تهوع، خشکی دهان و یبوست می‌باشد. درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

قرص چربی سوز شکم ال کارنیتین

ال–کارنیتین (L-Carnitine) به طور گسترده‌ای به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش وزن استفاده می‌شود؛ زیرا این قرص قادر است چربی را در سرعت‌های بسیار بالاتر بسوزاند. ال–کارنیتین علاوه بر اینکه می‌تواند به افزایش سوختن چربی در بدن شما کمک کند، می‌تواند سطح انرژی شما را بالا ببرد و سلامت قلب شما را ارتقاء ببخشد. این قرص همچنین توسط ورزشکاران برای ارتقاء استقامت در ورزش‌ها استفاده می‌شود. مکمل ال – کارنیتین در حال حاضر به عنوان کپسول، قرص، پودر و مایع به بازار عرضه می‌شود. لازم است بدانید بالاترین غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می‌شوند. عوارض: عوارض قرص ال- کارنیتین شامل حالت سرخوشی، استفراغ، حالت تهوع، سردرد، اسهال، آبریزش بینی، بی‌قراری و مشکل خواب، بالا رفتن میزان سرعت ضربان قلب، افزایش فشار خون و تب می‌باشد. درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

قرص چربی سوز شکم ونوستات

قرص ونوستات چربی سوز (venustat) تنها قرص استاندارد و تایید شده در وزارت بهداشت و درمان است. از این رو می‌توان آن را بهترین قرص چربی سوز نسبت به بقیه قرص‌ها دانست چراکه عوارض خیلی کمی دارد. ونوستات با مهار آنزیم‌های چربی سبب عدم هضم چربی و در نهایت کاهش وزن در افراد چاق می‌شود. درد معده و نفخ شکم از عوارض این دارو است. اگرچه میزان تاثیر قرص چربی سوز ونوستات بر لاغری بسیار زیاد است اما توجه داشته باشید که مصرف این دارو به تنهایی سبب کاهش وزن نمی‌گردد و مصرف آن باید به صورت سه بار در روز همراه غذا و به همراه رژیم غذایی مناسب و ورزش باشد. برخی بررسی‌ها نشان داده است استفاده از این دارو برای طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود از این دارو تا حد نیاز و به اندازه تعادل و زیر نظر پزشک استفاده شود. همچنین توجه داشته باشید که این دارو بخشی از چربی غذا را با مدفوع دفع می‌کند و همراه با این چربی، ویتامین‌هایی مانند E و D و A و K نیز دفع می‌شود. بنابراین مصرف طولانی مدت آن حتما باید زیر نظر پزشک متخصص باشد. عوارض: عوارض قرص لاغری ونوستات شامل روغنی شدن مدفوع، تغییر رنگ مدفوع، نفخ شکم، شل شدن مدفوع، عدم توانایی در کنترل اجابت مزاج، افزایش تعداد اجابت مزاج، درد معده، حالت تهوع و درد مقعد می‌باشد. درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

قرص دارچین برای چربی سوزی شکم

قرص دارچین را می توان به عنوان قرص‌ چربی سوزی خانگی به حساب آورد که به تنظیم متابولیسم قند و چربی کمک می‌کند. روش مصرف قرص دارچین، روزانه 1 تا 2 قرص است و در دوران بارداری با دستور پزشک مصرف شود. قرص دارچین نه تنها چربی‌های شکمی را از بین می‌برد، بلکه موجب حذف سلولیت (از بین بردن چربی‌های موضعی زیر پوست) و تناسب اندام فرد نیز می‌شود. مصرف این قرص به همراه گرفتن رژیم دارچین‌دار به طور منظم، می‌تواند به چربی شکم، بیشتر از سایر قسمت‌های چاق بدن اثر بگذارد. این قرص ممکن است با برخی داروهای آنتی‌بیوتیک، دیابت، رقیق‌کننده خون، داروهای قلبی و بعضی دیگر داروها تداخل داشته باشد، کسانی که از این داروها استفاده می‌کنند برای مصرف قرص‌های دارچین لازم است با پزشک خود مشورت کنند. عوارض: عوارض جانبی خاصی برای این قرص ذکر نشده است. با این حال در صورت تمایل به مصرف این قرص با پزشک مشورت کنید. درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید : لاغری ♥ رژیم لاغری ♥ درمان لاغری ♥ نارنج و لاغریزردچوبه و لاغری

  • سجاد ورمزیار

تیروئیدیت

شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۲۰ ب.ظ

تیروئیدیت

تیروئیدیت ، تیروئیدیت هاشیموتو،تیروئیدیت تحت حاد،تیروئیدیت حاد،تیروئیدیت خاموش،تیروئیدیت چیست،تیروئیدیت ویروسی،تیروئیدیت بعد از زایمان،تیروئیدیت و درمان،تیروئیدیت هاشیموتو و بارداری،تیروئیدیت هاشیموتو چیست؟،تیروئیدیت هاشیموتو در بارداری،تیروئیدیت هاشیموتو عوارض،تیروئیدیت هاشیموتو و دیابت،تیروئیدیت هاشیموتو یعنی چه،درمان تیروئیدیت هاشیموتو

تیروئیدیت ، تیروئیدیت هاشیموتو،تیروئیدیت تحت حاد،تیروئیدیت حاد،تیروئیدیت خاموش

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بیماری تیروئیدیت صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.تیروئیدیت عارضه التهاب غده ای به نام تیروئید است که در گردن زیر سیب گلو و بالای استخوان ترقوه واقع شده است.نقش غده تیروئید تنظیم فرآیندهای متابولیکی در بدن شما، کنترل ضربان قلب و چندین وظیفه مهم دیگر می باشد. تیروئیدیت یا التهاب تیروئید اغلب نتیجه یک بیماری سیستم ایمنی خودکار بدن یعنی حمله بدن به سیستم ایمنی خودش است .این بیماری به هر شکلی می تواند تظاهر کند. گاهی با علائم گواتر، گره تیروئید و یا با علائم کم کاری و یا پرکاری تیروئید بروز می گردد.

تیروئیدیت چیست

تیروییدیت بیماری است که در آن غده تیرویید ملتهب می‌شود. غده تیرویید یک عضو زاینده هورمون در قاعده گردن، کنار نای است. معمولاً افراد میان‌سال ۳۰ تا ۵۰ ساله از هر دو جنس را مبتلا می‌کند ولی در زنان شایع‌تر است.

آشنایی با تیروئیدیت

تیروئیدیت عارضه التهاب غده ای به نام تیروئید است که در گردن زیر سیب گلو و بالای استخوان ترقوه واقع شده است. نقش غده تیروئید تنظیم فرآیندهای متابولیکی در بدن شما، کنترل ضربان قلب و چندین وظیفه مهم دیگر است. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، تیروئیدیت یا التهاب تیروئید اغلب نتیجه یک بیماری سیستم ایمنی خودکار بدن یعنی حمله بدن به سیستم ایمنی خودش است . این بیماری به هر شکلی می تواند تظاهر کند. گاهی با علائم گواتر، گره تیروئید و یا با علائم کم کاری و یا پرکاری تیروئید بروز می کند. زمینه های ژنتیکی افراد در ابتلا به بیماری تیروئیدیت موثراست اما این بدان معنا نیست که این بیماری ارثی است. تیروئیدیت در هر سنی ممکن است بروز کند اما بیشترین سن شیوع این بیماری بین 30 تا 50 سالگی است. بر اساس آمارهای موجود 5 تا 10 درصد از زنان بعد از زایمان دچار تابلوی تیروئیدیت می شوند که زمینه ای از بیماریهای خود ایمنی تیروئید را نیاز دارد. از سوی دیگر یک عفونت یا داروهای خاص هم می توانند منجر به بروز تیروئیدیت شوند. علائم تیروئید با توجه به ویژگی های آن می تواند شبیه به کم کاری یا پرکاری تیروئید باشد. در این مقاله بارزترین علائم این عارضه غده ای عنوان شده تا امکان شناسایی به موقع آن برای مراجعه در وقت مناسب به پزشک میسر شود.

تیروئید خاموش

تیروئیدیـت خاموش بسیار شبیه به تیروئیدیـت پس از زایمان است. این اختلال نیز یک اختلال در سیستم ایمنی است، اما مربوط به زایمان نمی باشد و می تواند هم در زنان و هم در مردان ایجاد شود. مانند تیروئیدیـت پس از زایمان، در این اختلال نیز یک مرحله سطح هورمون تیروئید بالا (تیروتوکسیکوز) است و باعث بروز علائم پرکاری غده تیروئید می شود. پس از آن یک مرحله علائم کم کاری غده تیروئید ایجاد می شود. این اختلال در نهایت ظرف ۱۲ تا ۱۸ ماه از بین می رود. اگر سطح هورمون تیروئید کم باشد و باعث علائم شدید شود، تا زمانی که شرایط بهبود پیدا کند، باید از داروهای جایگزین هورمون تیروئید استفاده شود. در چند مورد مشاهده شده است که سطح هورمون های غده تیروئید به صورت دائمی کاهش یافته است.

تشخیص و درمان تیروئیدیت

معاینه‌ی فیزیکی غده‌ی تیروئید به تعیین این که آیا غده‌ی تیروئید بزرگ شده یا خیر، کمک می‌کند. آزمایش خون مقدار هورمون‌های تیروئیدی موجود در خون را براورد می‌کند. اسکن تیروئید نیز به منظور بررسی غده‌ی تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیوپسی غده‌ی تیروئید نیز به شناسایی علل بروز این بیماری کمک می‌کند. گزینه‌های درمانی می‌تواند تنها بعد از شناسایی نوع تیروئیدیت تشخیص داده شود. برای بیماری که مبتلا به پرکاری تیروئید می‌باشد، پزشک ممکن است مسدود کننده‌های بتا را به منظور پایین آوردن ضربان قلب تجویز کند. چنین بیمارانی ممکن است در معرض ید رادیواکتیو نیز قرار بگیرند که باعث کاهش غده‌ی تیروئید می‌شود. در موارد شدید، داروهای ضد تیروئیدی نیز می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. داروهای جایگزین هورمون نیز به احیاء سطح هورمون‌ها کمک می‌کند و از این‌رو فعالیت‌های متابولیکی را تنظیم می‌سازد و مانع از التهاب بیشتر غده‌ی تیروئید می‌گردد. داروهای تسکین دهنده‌ی درد نیز ممکن است برای بیمارانی که از گلو درد رنج می‌برند، تجویز شود. در مورد کم کاری تیروئید، هورمون تیروئید سنتزی مانند لووتیروکسین تجویز می‌شود. در صورتی‌که این بیماری درمان نشود، اختلالات تیروئیدی ممکن است منجر به بروز آسیب دائمی به غده‌ی تیروئید گردد. بنابراین، بعد از بروز و مشاهده‌ی علائمی این بیماری بلافاصله باید به پزشک مراجعه کرد.

تیروئیدیت ، تیروئیدیت هاشیموتو،تیروئیدیت تحت حاد،تیروئیدیت حاد،تیروئیدیت خاموش

انواع تیروئیدیت

شایعترین نوع این بیماری تیروییدیت هاشیموتو، تیروییدیت لنفوسیتیک یا تیروییدیت خودایمن نیز خوانده می‌شود که التهاب مزمن همراه با ارتشاح لنفوسیتی است. تیروییدیت تحت حاد، تیروییدیت گرانولوماتوز، تیروئیدیت پس از زایمان، تیروئیدیت خاموش، تیروئیدیت ناشی از دارو، تیروئیدیت ریدل (Riedel’s thyroiditis) و تیروئیدیت حاد سایر انواع می‌باشند. بندرت این بیماری به دنبال عفونت ویروسی رخ می‌دهد و انواع نادرتر دیگری نیز دارد. بزرگی، درد و حساسیت به لمس در غده تیرویید، تب، درد فک یا گوش (گاهی اوقات)، پرکاری تیرویید (ضربان قلب سریع، عصبی شدن، لرزش و کاهش وزن سریع) از نشان‌های این بیماری هستند.

علائم تیروئید حاد

تورم و درد جلوی گردن، تب، دیسفاژی، دیسفونی اغلب فارنژیت یا درد حنجره وجود دارد . گرمی، تندرنس غده تیروئید .‏

درمان تیروئیدیت با هورمون درمانی

اگر این بیماری موجب کمبود هورمون تیروئید گردد، از این روش استفاده می‌کنند. استفاده روزانه از لووتیروکسین مفید می‌باشد. لووتیروکسین بسیار شبیه هورمون تیروکسین مترشحه از غده تیروئید می‌باشد. به علت آن که، مقدار لووتیروکسین تجویزی ممکن است تغییر یابد، لذا بیمار باید هر 6 تا 12 ماه به پزشک مراجعه کند تا میزان TSH را در خون اندازه گیری کند. زیادی لووتیروکسین، باعث کاهش توده استخوانی و پوکی استخوان و آریتمی قلبی می‌شود.

علل و عوامل خطرساز تیروئیدیت

در این بیماری، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی‌هایی می‌سازد که غده تیروئید را تخریب می‌کنند. برخی پزشکان معتقدند ویروس یا باکتری باعث این بیماری می‌شود و برخی دیگر عوامل ژنتیکی را مسبب این بیماری می‌دانند. این بیماری بیشتر در زنان میانسال شایع است، اما می‌تواند مرد، زن و کودک را در هر سنی گرفتار کند

تیروئیدیت ، تیروئیدیت هاشیموتو،تیروئیدیت تحت حاد،تیروئیدیت حاد،تیروئیدیت خاموش

تیروئیدیت مزمن (هاشیموتو)

تیروئیدیت مزمن که بیشتر در زنان 50-30 ساله به وجود می آید و تیروئیدیت هاشیموتو نامیده می شود. تشخیص براساس ظاهر و بافت شناسی غده ملتهب انجام می گیرد . شکل های مزمن بیماری معمولا با درد، علائم فشاری یا تب همراهند و فعالیت تیروئید نیز معمولا در حد طبیعی یا پایین قرار دارد . ایمنی با واسطه سلولی نقش مهمی در بیماریزایی تیروئیدیت دارد . به نظر می رسد زمینه مستعد ژنتیک نیز در پیدایش بیماری اهمیت داشته باشد. در صورت عدم درمان بیماری به آرامی در جهت هیپوتیروئیدی پیش می رود.‏

علائم تیروئید تحت حاد

تیروئید به صورت قرنیه بزرگ شده و گاه گداری دردناک می شود . پوست روی غده اغلب قرمز و گرم است . ممکن است مشکل و نامطلوب باشد . تحریک پذیری، عصبانیت، بیخوابی و کاهش وزن که از تظاهرات هیپروتیروئیدیسم هستند،شایع میباشد امکان دارد بیمار دچار تب و لرز شود .‏

درمان تیروئیدیت با داروها و مکمل ها

برخی داروها، مکمل‌ها و غذاها، بر جذب لووتیروکسین اثر دارند. اگر زیاد از فراورده‌های سویا استفاده می‌کنید و یا رژیم‌های غنی از فیبر دارید و یا یکی از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید:

مکمل آهن

کلستیرامین (دارویی برای پایین آوردن کلسترول خون)

هیدروکسید آلومینیوم (داروی ضد اسید معده)

سدیم پلی استیرن سولفانات (برای جلوگیری از افزایش مقدار پتاسیم خون)

سوکرافیت (داروی اولسر یا زخم)

مکمل کلسیم

تیروئیدیت ، تیروئیدیت هاشیموتو،تیروئیدیت تحت حاد،تیروئیدیت حاد،تیروئیدیت خاموش

درمان تیروئیدیت مزمن

هدف درمان کاهش دادن اندازه غده تیروئید و جلوگیری از میکزودم است . 1- برای کم کردن فعالیت تیروئید و کاهش تولید تیروگلوبولین، جایگزینی هورمون تیروئید تجویز می شود . 2- در صورت وجود علائم هیپوتیروئیدی، هورمون تیروئید استفاده شود . 3- در صورت وجود علائم فشاری، جراحی ضرورت پیدا می کند

تیروئیدیت بعد از زایمان

مانند تیروئیدیـت هاشیموتو، تیروئیدیـت پس از زایمان یک بیماری خود ایمنی است. اما تنها در زنانی که زایمان داشته اند اتفاق می افتد. در تیروئیدیـت پس از زایمان، سیستم ایمنی بدن، حدود شش ماه بعد از زایمان به غده تیروئید حمله می کند و باعث افزایش موقت سطح هورمون تیروئید (تیروتوکسیکوز) و نشانه های پرکاری غده تیروئید می شود. سپس، بعد از چند هفته، غده تیروئید از هورمون تیروئید تخلیه می شود، بنابراین سطح هورمون تیروئید در خون کم شده و علائم کم کاری تیروئید ایجاد می شود. با این حال تمام زنان مبتلا به تیروئیدیـت پس از زایمان، هر دو مرحله را تجربه می کنند. اگر سطح هورمون تیروئید کم باشد و باعث علائم شدید شود، ممکن است نیاز به استفاده از هورمون های جایگزین تیروئید داشته باشد تا شرایط به حالت عادی بازگردد. در اغلب زنان مبتلا به این بیماری، عملکرد تیروئید ظرف ۱۲ ماه پس از تولد نوزاد به حالت عادی باز مر گردد. اگر چه گاهی اوقات پایین بودن سطح هورمون تیروئید می تواند دائمی باشد. 

انواع تیروئیدیت

 

هاشیموتو (رایج ترین نوع این بیماری است)

حاد

پس از زایمان (پس از زایمان ایجاد می شود)

خاموش و یا بدون درد

ناشی از دارو

ناشی از تشعشع

تیروئیدیت حاد یا عفونی

تیروئیدیت حاد

تیروئیدیت De Quervain’s که گاهی اوقات به تیروئیدیت حاد نیز شناخته می شود،با وجود یک عفونت ویروسی، موجب ایجاد تورم و درد در این غده خواهد شد. اوریون و آنفولانزا از جمله عفونت هایی هستند که مسئول این بیماری می باشند. آن ها معمولا در زنان ۲۰ تا ۵۰ ساله دیده می شود. De Quervain’s معمولا باعث تب و درد در گردن، فک یا گوش می شود. این عفونت ها غالبا باعث می شوند که میزان ترشح هورمون های تیروئید به داخل خون بیش از حد شود. انتشار بیش از حد هورمون تیروئید به داخل خون، اصطلاحی به نام تیروتوکسیکوز دارد که منجر به ایجاد علائم پرکاری غده تیروئید (پرکاری تیروئید)، از جمله موارد زیر می شود:

اضطراب

بیخوابی

تپش قلب

کاهش وزن

کج خلقی

تپش قلب و لرز مرتبط با پرکاری تیروئید با مصرفی یکی از داروهای بتا بلاکر درمان می شود. درد ناشی از التهاب تیروئید بر اثر De Quervain’s اغلب با مسکن هایی مانند آسپیرین، یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، کاهش پیدا می کند. در مواردی که این داروها مؤثر نباشند، کورتون ممکن است تجویز شود. این بیماری معمولا در عرض چند روز درمان می شود. اما فعالیت غده تیروئید ممکن است ظرف چند ماه به حالت عادی خود باز گردد. گاهی اوقات ممکن است بیماری مجدد عود کند و سطح هورمون های غده تیروئید به صورت دائمی دچار تغییر شود. در این شرایط ممکن است برای درمان، نیاز به استفاده از داروهای جایگزین هورمون برای طولانی مدت باشد.

تیروئیدیت ناشی از دارو

تیروئیدیت گاهی با مصرف داروهایی از جمله اینترفرون، آمیودارون، لیتیوم و یک گروه از داروها که برای درمان برخی سرطان ها استفاده می شود، ایجاد خواهد شد. این داروها با ایجاد آسیب در غده تیروئید باعث بروز علائم می شوند. این اختلال می تواند علائم کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید را ایجاد کند. تیروئیدیت ناشی از مصرف دارو معمولا کوتاه مدت است و ممکن است پس از متوقف کردن مصرف دارو که باعث این بیماری شده است، از بین برود. اگر از داروی خاصی استفاده می کنید که مشکوک به آن می باشید، هرگز بدون اجازه پزشک مصرف آن را متوقف نکنید. تیروئیدیت ناشی از دارو می تواند گاهی اوقات گلو درد در ناحیه اطراف غده تیروئید ایجاد کند. این درد با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و گاهی اوقات کورتون کم می شود.

تیروئیدیت ناشی از تشعشع

درمان با ید رادیو اکتیو برای پرکاری غدد تیروئید یا پرتو درمانی برای سرطان های خاص نیز می تواند به غده تیروئید آسیب رسانده و منجر به ایجاد علائم پرکاری غدد تیروئید یا نشانه ای از کم کاری غده تیروئید شود. سطح پایین هورمون تیروئید پس از درمان ید رادیواکتیو، معمولا دائمی است و ممکن است علائم کم کاری غده تیروئید نیاز به استفاده از درمان جایگزینی هورمون به صورت مادام العمر داشته باشد.

تیروئیدیت حاد عفونی

تیروئیدیت حاد یا عفونی معمولا توسط یک عفونت باکتریایی ایجاد می شود. این شکل تیروئیدیت نادر است و با تضعیف سیستم ایمنی بدن در ارتباط می باشد. کودکان نیز از گروه هایی می باشند که ممکن است به این اختلال مبتلا شوند. علائم آن نیز شامل گلو درد، احساس ناخوشی، تورم غده تیروئید و گاهی اوقات علائم کم کاری یا پرکاری غده تیروئید می باشد. این علائم معمولا زمانی که عفونت با آنتی بیوتیک درمان شود، بهتر خواهد شد. در این میان، درد تیروئید اغلب با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی اداره می شود. کودکان معمولا نیاز به جراحی برای برداشتن بخش غیر طبیعی تیروئید دارند. غده تیروئید غده پروانه ای شکل است که در گردن واقع شده است.

بیشتر بخوانید : آزمایش تیروئید ♥ التهاب تیروئید ♥ پرکاری تیروئید ♥ کم کاری تیروئیدکم کاری تیروئید قبل از بارداری

  • سجاد ورمزیار

پرکاری تیروئید

پنجشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۲۵ ب.ظ

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید,پرکاری تیروئید در بارداری,پرکاری تیروئید علائم,پرکاری تیروئید چیست,پرکاری تیروئید درمان,پرکاری تیروئید در کودکان,پرکاری تیروئید و بارداری,پرکاری تیروئید در نوزادان,پرکاری تیروئید و ریزش مو,پرکاری تیروئید علائم و درمان,علائم پرکاری تیروئید در زنان,علائم پرکاری تیروئید چیست؟,علائم پرکاری تیروئید چیست؟,علائم پرکاری تیروئید در کودکان,علائم پرکاری تیروئید,پرکاری تیروئید چیست

پرکاری تیروئید,پرکاری تیروئید در بارداری,پرکاری تیروئید علائم,پرکاری تیروئید چیست,پرکاری تیروئید درمان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بیماری پرکاری تیروئید صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.در پرکاری تیروئید، این غده مقدار زیادی هورمون تیروکسین ترشح می‌کند که آثار دیگری را نیز بدنبال دارد. مثل؛ افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش وزن، بالا رفتن ضربان قلب، تعریق، عصبانیت زیاد، مشکلات قلبی، شکنندگی استخوان‌ها، مشکلات چشمی، سرخی و ورم پوست و بحران تیروتوکسیک(تب و هذیان ناگهانی).

تعریف پرکاری تیروئید

غده تیروئید برای تنظیم هورمون های اطراف بدن حیاتی است. زمانی که غده تیروئید مقدار بسیار زیادی هورمون ترشح می کند، به این بیماری پرکاری تیروئید (hyperthyroidism) می گویند. این اتفاق روی کل بدن تاثیر دارد. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، غده تیروئید در گردن قرار دارد و پروانه ای شکل است. هورمونی که این غده ترشح کرده و وارد جریان خون می کند، متابولیسم و رشد بدن را کنترل می کند. ترشح بیش از حد این هورمون ها روی بسیاری از عملکردهای بدن تاثیر می گذارد. علل احتمالی متعدد و علائم زیادی برای پرکاری تیروئید وجود دارد. این بیماری معمولا به آرامی شروع می شود اما در افراد جوان به یکباره اتفاق می افتد. پرکاری تیروئید (hyperthyroidism) با کم کاری تیروئید (hypothyroidism) متفاوت است. کلمه “Hyper”در پرکاری تیروئید به ترشح بیش از حد هورمون ها و کلمه “Hypo” به معنی ترشح بسیار کم یا غیر فعال بودن تیروئید است. بیماری پرکاری تیروئید در زنان بیش تر از مردان دیده می شود و احتمال ابتلا به این بیماری در سنین بالای 60 سال بیش تر است. اگر درمان پرکاری تیروئید جدی گرفته نشود می تواند روی عملکردهای مختلف بدن از جمله قلب تاثیر زیادی داشته باشد. با این حال داروها می توانند با کاهش میزان ترشح هورمون ها توسط غده تیروئید این بیماری را کنترل کنند.

پرکاری تیروئید چیست

پرکاری تیروئید(به انگلیسی: Hyperthyroidism) (تلفظ: هیپرتیروئیدیسم) بیماری غدّهٔ تیروئید است که در آن تیروئید بیش از مقدار طبیعی، هورمون ترشّح می‌کند. هورمون‌های غدّهٔ تیروئید تیروکسین (T4) و T3 هستند. در این حالت علائمی از بیماری از جمله تپش تند قلب، کاهش وزن، تعریق، عدم تحمّل گرما، لرزش و بیقراری نمایان می‌شود. از جمله بیماری‌هایی که موجب پرکاری تیروئید می‌شوند بیماری گریوز یا بیماری بازدو است. تشخیص با اندازه‌گیری سطح خونی هورمون‌های غده تیروئید صورت می‌گیرد و در موارد خواص از طریق تست ید رادیواکتیو. هم‌چنین اغلب به‌دلیل فیدبک منفی هورمون‌های تیروئید بر هیپوفیز سطح خونی TSH (هورمون محرکه تیروئید) کاهش‌می‌یابد.

علت پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد. بیماری گریوز، یکی از شایع‌ترین علل پرکاری تیروئید است. گریوز نوعی بیماری خودایمنی است، این بیماری باعث می‌شود آنتی‌بادی‌های تحریک‌کننده‌ی تیروئید، بیش‌ازحد هورمون ترشح کنند. زنان، بیش از مردان به بیماری گریوز مبتلا می‌شوند. این بیماری در بین افرادی که سابقه‌ی خانوادگی دارند، بیشتر اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر خویشاوندانی دارید که به این بیماری مبتلا هستند، حتما به پزشک خود بگویید.موارد زیر نیز می‌توانند از علل پرکاری تیروئید باشند: زیاده‌روی در مصرف یُد (یُد یک عنصر مهم در هورمون‌های تترا یدوتیرونین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) است)؛ تیروئیدیت یا التهاب تیروئید، منجر به افزایش ترشح تترا یدوتیرونین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) می‌شود؛ تومورهای بیضه‌ها و تخمدان؛ تومورهای‌ غده‌ی هیپوفیز یا تومورهای خوش‌خیم تیروئید؛ مصرف زیاد تری یدوتیرونین (T3) از طریق مکمل های غذایی یا داروها.

عوامل پرکاری تیروئید

؛ مصرف زیاد ید، بیماری گریوز، التهاب غده تیروئید در اثر عفونت ویروسی و یا بعد از بارداری، رشد غیر سرطانی غده تیروئید و یا هیپوفیز، تومور بیضه‌ها و تخمدان و عکسبرداری پزشکی با رنگ‌های حاوی ید.

علائم پرکاری تیروئید

؛ کاهش وزن ناگهانی، ضربان قلب سریع(بیش از 100 ضربه در دقیقه)، تپش قلب، ضربان قلب نامنظم، افزایش اشتها، نگرانی، اضطراب، کج خلقی، تعریق زیاد، تغییر در زمان قاعدگی، بیشتر شدن حساسیت به گرما، بزرگ شدن غده تیروئید(به شکل ورم در زیر گردن)، خستگی و ضعیف ماهیچه‌ها، نازک شدن پوست و داشتن موی شکننده و باریک.برخی از این علائم ممکن است در افراد مسن بروز نکند.۱. افزایش تعداد ضربان قلب به دنبال انجام کارهای معمول ۲. افزایش خفیف فشار خون ۳. تحریک پذیر بودن و بی قراری و تحریک پذیری شدید ۴. افزایش تعریق و حساس شدن به گرما ۵. ضعف عضلات به خصوص در ناحیه شانه، لگن و ران‌ها ۶. لرزش و تنش‌های غیرارادی ترمور (خصوصاً در دستان و انگشتان) ۷. کاهش وزن علی‌رغم اشتهای خوب ۸. ریزش مو ۹. جدا شدن ناخن از بستر ۱۰. تورم نوک انگشتان (چماقی شدن) ۱۱. کشیده شدن پلک بالا به سمت پایین ۱۲. تغییر در ضخامت پوست ۱۳. افزایش حرکات دستگاه گوارش ۱۴. گواتر یا بزرگی تیروئید ۱۵. کاهش تعداد دفعات قاعدگی یا کاهش حجم خونریزی ۱۶. بزرگ شدن پستان در آقایان ۱۷. ضخیم شدن پوست در جلوی استخوان ساق پا ۱۸. برجسته شدن چشم‌ها

عوارض پرکاری تیروئید

همچنین در صورتی که عدم درمان پرکاری تیروئید، در معرض خطر بروز آرتروز مفاصل نیز خواهید بود. پرکاری تیروئید می‌تواند موجب شود که بدن شما کلسیم و پتاسیمی که باید به استخوان‌ها برسد را بگیرد و آن را از طریق ادرار و مدفوع دفع کند و بدین ترتیب تراکم مواد معدنی موجود در استخوان‌های شما کم می‌شود. بدن شما برای حفظ سلامت استخوان‌ها به کلسیم و پتاسیم نیاز دارد، بنابراین اگر استخوان‌های شما به اندازه‌ی کافی کلسیم و پتاسیم جذب نکنند یا این موارد را از دست بدهند، تراکم استخوان‌های شما کاهش می‌یابد. همین موضوع باعث می‌شود که بعد از جراحی تیروئید، بدن شما به شدت خواهان دریافت کلسیم باشد. این وضعیت در نهایت می‌تواند موجب بروز پوکی استخوان شد، به این معنا که استخوان‌های شما استحکام خود را از دست می‌دهند و شما بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان‌ها قرار خواهید داشت.

پرکاری تیروئید,پرکاری تیروئید در بارداری,پرکاری تیروئید علائم,پرکاری تیروئید چیست,پرکاری تیروئید درمان

تشخیص پرکاری تیروئید

این بیماری از راه‌های آزمایشات و تست‌های بالینی و آزمایش خون قابل تشخیص است.۱. تاریخچه بیماری و معاینه بالینی برهمه مقدم است. ۲. اندازه‌گیری هورمون تیروئید، تیروتروپین و آنتی بادی‌های تحریک کننده تیروئید موجود در خون برای تأیید تشخیص بکار می‌رود برای نمونه TSH – T4 – T3 – FTI –T3 – T3Uptake ; آزمایش FTI اطلاعات دقیق تری در زمانی که بیمار درحال استفاده از داروهای ضد تیروئیدی می‌باشد به پزشک می‌دهد. ۳. ارزیابی ساختمان و عملکرد غده تیروئید با استفاده از تجویز مقدار کم ید رادیواکتیو. ۴. اندازه‌گیری تیروتروپین یا هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) که از هیپوفیز ترشح می‌شود و کنترل کننده کار تیروئید می‌باشد. در پرکاری تیروئید مقدار این هورمون در خون به شدت کم می‌شود. بهتر است که آزمایش‌ها خونی هر ماه یک بار تکرار شود و در صورتی که درحال کنترل بودن بیماری با دارو تشخیص داده شد هر ۳ ماه یک بار تکرار شود.

درمان پرکاری تیروئید

مصرف داروهای ضدتیروئید(با تجویز پزشک)، ید رادیواکتیو، جراحی و برداشتن بخش‌هایی از غده تیروئید.باید توجه داشت که با وجود مؤثر بودن راه‌های درمان، بی‌توجهی به این بیماری نیز می‌تواند خطرناک باشد.

پرکاری تیروئید و گواتر

گواتر آن‌طور که عموم مردم تصور می‌کنند به معنی کم‌کاری تیروئید نیست، بلکه تنها معنی بزرگ‌شدن غده تیروئید را می‌دهد. گواتر از نظر شکلی به دو نوع منتشر و ندولر تقسیم می‌شود، در نوع منتشر تمام غده تیروئید به میزان تقریباً یکسان رشد می‌کند و بزرگ می‌شود، درحالی‌که در نوع ندولر، تیروئید هم در نگاه و هم در لمس توسط پزشک به صورت غده، غده درمی‌آید. از نظر کارکرد، گواتر به سه نوع کم‌کار، پرکار و ساده تقسیم می‌شود: در نوع اول؛ یعنی گواتر کم‌کار، غده تیروئید هم بزرگ شده‌است، هم به میزان کافی هورمون تولید نمی‌کند. در نوع دوم، تیروئید هم بزرگ است و هم بیشتر از نیاز طبیعی بدن هورمون تولید می‌کند که به آن پرکاری تیروئید می‌گویند. در نوع سوم گواتر، که به آن گواتر ساده می‌گویند و نسبت به دو نوع دیگر شیوع بیشتری دارد، اگرچه تیروئید بزرگ است، ولی چون میزان تولید هورمون در حد طبیعی نگه‌داشته‌شده‌است و از نظر بالینی، هیچ علامتی برای فرد ایجاد نمی‌کند، به آن گواتر ساده می‌گویند.

درمان پرکاری تیروئید با داروهای ضد تیروئید

داروهای ضد تیروئید خوراکی شامل متی مازول و پروپیل تیواوراسیل که برای بیماران با بیماری گریوز به مدت طولانی و برای علل دیگر پرکاری تیروئید به مدت کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بامقدار مناسب دارو کنترل پرکاری تیروئید در عرض چند هفته میسر است. این داروها عوارض جانبی نیز دارند از جمله بثورات پوستی، خارش، تب و بندرت التهاب کبد یا کاهش گلبول‌های سفید خون. بیماران باید جهت شناخت این عوارض آموزش داده شوند و اگر دچار زردی پوست و کهیر یا خارش شدید، تب بالا یا گلو درد شدید شدند، باید از داروها را قطع نموده به پزشک خود مراجعه کنند. با قطع داروی ضد تیروئید احتمال برگشت پرکاری تیروئید وجود دارد همچنین به دلیل آنکه متی مازول تعداد گلبول‌های سفید خون را کاهش می‌دهد و MCV , MCH خون را تحت تأثیر قرار داده و امکان ساپرس مغز استخوان وجود دارد باید از مکمل‌های کلسیم و ویتامین D، گروه B به خصوص B12 را در طول درمان دریافت کند (رژیم غذایی در پرکاری تیروئید) به همین منظور در موارد مصرف متی مازول باید CBC بیمار نیز باید ماهانه تحت بررسی قرار گیرد.

درمان پرکاری تیروئید با ید رادیواکتیو

ید رادیو اکتیو باعث از کار افتادن گواتر یا کوچک شدن گره‌های سمی که تولیدکننده هورمون تیروئید می‌باشند، می‌گردد. این درمان بدون خطر است و در بالغین با پرکاری تیروئید بطور گسترده استفاده می‌شود. اشعه تولید شده توسط این مقدار ید باعث تخریب سلولهای تیروئید می‌شود، ولی به علت آنکه غلظت آن در تیروئید بیش از نقاط دیگر است، اشعه تولید شده توسط این مقدار ید باعث تخریب سلولهای تیروئید می‌شود، ولی به علت آنکه غلظت آن در تیروئید بیش از نقاط دیگر است اشعه به سایر نقاط بدن آسیب نمی‌رساند. ید رادیو اکتیو بطور خوراکی به بیمار سر پایی تجویز می‌شود. با اینکه مقدار زیادی از فعالیت ماده رادیو اکتیو ظرف مدت چند روز از بدن خارج می‌شود، اثرات آن روی غده تیروئید ممکن است ظرف یک تا سه ماه طول بکشد. عارضه جانبی این درمان کم‌کاری تیروئید می‌باشد. مدارکی وجود ندارد که این درمان باعث ایجاد سرطان در تیروئید یا دیگر قسمتهای بدن شود. در زنان ایجاد نازائی نمی‌کند. امروزه در بسیاری از مراکز دنیا تجویز ید رادیو اکتیو برای درمان پرکاری تیروئید در نوجوانان نیز استفاده می‌شود. در پرکاری تیروئید در صورتی که بیمار به داروها پاسخ داده باید حدود ۲ سال تحت درمان دارویی قرار گرفته باشد که در صورت تشخیص غیر کنترل بودن بیماری درمان با ید رادیواکتیو تجویز شده و در مواردی که غده بیش از اندازه بزرگ شده باید باید جراحی شود.

درمان پرکاری تیروئید با جراحی

جراحی تیروئید یک درمان دائمی دیگر بر ای پرکاری تیروئید است. امروزه این درمان کمتر توصیه می‌شود زیرا نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد و ایجاد مشکلات پس از جراحی از جمله ایجاد بدشکلی در گردن می‌شود. بعلاوه در موارد نادری ممکن است باعث صدمه به ساختمانهای نزدیک به تیروئید در گردن شود. عارضه دیگر کم‌کاری تیروئید می‌باشد که این عارضه براحتی با قرص لووتیروکسین که عارضه جانبی ندارد برای تمام عمر قابل کنترل است. در صورتی که گواتر بیمار بزرگ نباشد جراحی و برداشتن غده تیروئید لازم نیست و با ید رادیواکتیو می‌توان فعالیت غده را غیرفعال کرد.

درمان پرکاری تیروئید با دارو

۴. داروهایی مانند پروپرانولول برای تسکین علائم پرکاری تیروئید به کار می‌رود تا سایر درمانها اثر خود را بگذارند. ۵. در مواردی که خاص می‌باشد بیمار ممکن است دچار بیماری‌ها روانی شده باشد که پزشک معالج می‌تواند با طرح ۶۰ سؤال عمق بیماری را تشخیص داده و برای درمان تخصصی به روان پزشک ارجاع دهد.

رژیم غذایی در پرکاری تیروئید

۱- از آنجا که میزان انرژی مورد نیاز در این شرایط ۶۰–۵۰ درصد افزایش می‌یابد، بیماران باید از رژیم پرکالری (حدود ۴۰ کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) استفاده نمایند. بهتر است بیماران تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهند و در مقابل، از حجم هر وعده مقداری کم کنند. ۲- دریافت پروتئین نیز باید بین ۷۵/۱ ۱ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افزایش یابد. گنجاندن تخم‌مرغ، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و ترکیب غلات و حبوبات در رژیم غذایی برای تأمین نیاز پروتئینی توصیه می‌شود. در صورت تخلیهٔ ذخایر پروتئینی بدن، استفاده از مکمل‌های پروتئینی به‌ویژه قبل و بعد از عمل جراحی زیر نظر متخصص تغذیه، می‌تواند مفید باشد. ۳- با توجه به افزایش نیاز به ویتامین‌ها، استفاده از مکمل ویتامین C، ویتامین B کمپلکس خصوصاً ویتامین‌های B1، B2 و B12 همراه رژیم غذایی بسیار مفید می‌باشد. به طور کلی استفاده از مولتی‌ویتامین و مولتی‌مینرال توصیه می‌شود. منابع غذایی ویتامین‌های فوق که باید در رژیم غذایی این بیماران گنجانده‌شود عبارت اند از: انبه، مرکبات، کیوی، شیر و فراورده‌های آن، سبزیجات سبزرنگ، جوانهٔ حبوبات و ماهی. به نظر می‌آید مقادیر زیاد ویتامین A باعث مهار عملکرد غدهٔ تیروئید و بهبود علائم بیماری گریو می‌شود. مکمل ویتامین C نیز برای بهبود علائم و شرایط متابولیکی مفید است. اثر دریافت غیرضروری ویتامین‌ها در بدن مانند اثر دارو، خواهدبود و می‌تواند اثرات جانبی متعددی بر سلامت فرد داشته‌باشد. ۴- از مصرف زیاد ید پرهیز شود. لازم است ذکر شود از آن‌جا که بعضی از مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی، دارای مقادیری ید نیز هستند، مبتلایان به پرکاری تیروئید، باید از مصرف این قبیل مکمل‌ها و هرگونه مکمل ید پرهیزکنند. در ضمن از مصرف برخی غذاهای دریایی، علف‌ها و جلبک‌های دریایی هم که غنی از ید هستند، باید اجتناب نمایند. ۵- مصرف کلیهٔ غذاها و نوشیدنی‌های تحریک‌کننده مانند شکلات، نوشیدنی‌های کافئین‌دار (مانند چای، قهوه، کولا) و کشیدن سیگار در این بیماران، باید محدود شود. ۶- از گواتروژن‌های طبیعی استفاده شود. منظور از گواتروژن‌ها ترکیباتی هستند که باعث کاهش عملکرد غدهٔ تیروئید می‌شوند؛ بنابراین استفاده از آنها به هنگام پرکاری تیروئید مؤثر خواهدبود. منابع عمدهٔ گواتروژن‌ها عبارتنداز: سبزیجات خانوادهٔ کلم (از قبیل کلم، گل کلم، کلم قمری، کلم بروکلی و بروکسل)، اسفناج، شلغم، گلابی، هلو، بادام‌زمینی و سویا. جالب است بدانید ترکیبات گواتروژن به دنبال حرارت ازبین‌می‌روند. نسبت به دریافت توأم گواتروژن‌های طبیعی با داروهای ضدتیروئید باید کاملاً احتیاط نمود، زیرا این ترکیبات می‌توانند باعث افزایش عوارض جانبی داروها شوند. البته همان‌طور که اشاره شد پخت مواد غذایی فوق می‌تواند این اثرات را کاهش‌دهد. سایر سبزیجات مفید در هیپرتیروئیدیسم عبارتند از: هویج، کرفس، فلفل سبز، جعفری، ترهآبی، زردآلو، سیب، زغال‌اخته، گریپ‌فورت و آناناس. با توجه به این که سوخت‌وساز کلسیم در مبتلایان به بیماری گریو تغییر می‌کند این افراد بیشتر، در معرض پوکی استخوان (استئوپروز) قراردارند؛ بنابراین مصرف مکمل کلسیم زیر نظر متخصص می‌تواند مفید باشد. در شرایطی که فرد مشکل کلیوی یا قلبی خاصی نداشته‌باشد، مصرف روزانهٔ ۴–۳ لیتر آب در روز توصیه می‌شود. در بعضی از بیماران مبتلا به اگزوفتالمی نیز شاید مجبور به محدودکردن مقدار مایعات و نمک دریافتی باشیم.

پرکاری تیروئید در مردان و زنان

پرکاری و کم‌کاری تیروئید، معمولا با واکنش‌های خودایمنی شروع می‌شوند. بیماری گریوز معمولا موجب پرکاری تیروئید و بیماری هاشیموتو باعث کم‌کاری تیروئید می‌شود. هردوی این بیماری‌ها با حمله‌ی سیستم ایمنی بدن به غده‌ی تیروئید شروع می‌شوند. محققان هنوز به‌درستی نمی‌دانند چرا مردان در مقایسه با زنان کمتر به بیماری‌های خودایمنی مبتلا می‌شوند. آنها دلیل این موضوع را به تفاوت‌های سیستم ایمنی زنان و مردان مرتبط می‌دانند. زنان در مقایسه با مردان، واکنش‌های شدیدتری به واکسن، زخم‌های شدید و عفونت نشان می‌دهند، بنابراین این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی بسیار فعال زنان، خطر ابتلا به بیماری‌های تیروئیدی را در آنها افزایش بدهد.

غذاهای ممنوع در پرکاری تیروئید

مواد غذایی که در صورت ابتلا به پرکاری تیروئید باید از خوردن آن اجتناب کنید، موادی هستند که غنی از ید هستند مانند نمک ید‌دار، جلبک و خزه دریایی و سایر مواد غذایی که در نزدیکی دریا به دست می‌آیند. علاوه بر این شکر و کافئین می‌توانند علائم پرکاری تیروئید را تشدید کنند بنابراین باید از خوردن آن پرهیز کنید. بهتر است تا جای ممکن رژیم غذایی سالمی داشته باشد و بدین منظور از خوردن لبنیات پر چرب، گوشت قرمز و محصولات فرآوری شده اجتناب کنید. مصرف غذاهای سرخ شده و شیرینی نیز باید تا جای ممکن محدود شود.

بیشتر بخوانید : آزمایش تیروئید ♥ التهاب تیروئید ♥ کم کاری تیروئید قبل از بارداری ♥ کم کاری تیروئیدتیروئیدیت

  • سجاد ورمزیار

جو

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۰۹ ق.ظ

جو

خواص جو،خواص جو دوسر،خواص جو پرک ، خواص جو دو سر برای مو، خواص جو دو سر برای مو ، خواص جو در بدنسازی،خواص جو در ابدراری،خواص جو برای لاغری

جو ، خواص جو ، جو پرک ، خواص جو دوسر ، خواص جو دوسر در بدنسازی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد گیاه جو و خواص آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.جو (نام علمی: Hordeum vulgare) یکی از غلات است. چرخه زندگی این گیاه یک ساله و از خانواده گرامینه‌ها (گندمیان) است. کشت این دانه احتمالاً از اتیوپی و آسیای جنوب‌شرقی آغاز شده‌است.

خاستگاه جو کجاست

خاستگاه واقعی جوها هنوز ناشناخته است. اما بسیاری از محققین، خاستگاه این گیاه را کوه‌های زاگرس در غرب ایران، آناتولی جنوبی و فلسطین می‌دانند. بر پایه نظریه والیوف، مبدأ جوی ریشک دار و غلاف دار، کشور اتیوپی و شمال آفریقا و مبدأ نوع بدون ریشک، ریشک کوتاه و کلاهک دار، آسیای جنوب شرقی، به ویژه چین، ژاپن و تبت است. «حدود پنج هزار سال پیش از میلاد مردم غارنشین فلات ایران در پی تغییراتی که از لحاظ آب و هوا و تشکیل مزارع و چمنزارها به وجود آمد به دشت‌ها روی آوردند و زندگی تازه‌ای را آغاز کردند و در تمدن آن‌ها نسبت به دوران‌های پیشین پیشرفت بیشتری دیده شد. کهن‌ترین دشت‌نشینان، مردم تپه سیلک (Tepe Sialk) نزدیک کاشان بودند که آثار زندگی شان در آن‌جا به دست آمده. تحقیقاتی که در این محوطه انجام گرفته نشان می‌دهد که مردم فلات ایران به امر کشاورزی پرداختند و حیوانات اهلی را نیز پرورش دادند. در هزاره چهارم پیش از میلاد مردم دشت‌نشین فلات ایران در کار زندگی پیشرفت بیشتری کردند … در این دوره تجارت نیز رو به پیشرفت نهاد. اما دادوستد بیش‌تر مربوط به محصولات کشاورزی مانند گندم و جو بود. مسئله دیگر که اهمیت دارد این است که کشت گندم و جوها نخستین بار در ایران متداول شد.» جوها برای تعداد زیادی از مردمان نواحی سردسیر و خشک (به ویژه خاور میانه و شمال آفریقا) منبع غذایی مهمی به شمار می‌رود. البته امروزه بیشتر برای خوراک دام و تهیهٔ فراورده‌های تخمیری از این گیاه استفاده می‌کنند.

ارزش غذایی جو

۳۲۶ کالری

۵ گرم از پروتئین

۲ گرم چربی

۰ گرم کلسترول

۶۸ گرم کربوهیدرات

۱۶ گرم فیبر غذایی

خواص جو برای پوکی استخوان

‎فسفر‎ ‎و مس موجود در جوها می‌تواند سلامت کلی استخوان‌ها را ‏تضمین نماید. محتوای فسفر در جوها در درمان و نگهداری از استخوان و دندان ها موثر خواهد بود. ‏اگر به بیماری‎ ‎پوکی استخوان‎ ‎مبتلا هستید، این ماده می‌تواند به عنوان یک درمان ‏طبیعی محسوب شود. آبجو نیز ۱۱ برابر بیشتر از شیر کلسیم دارد‎. ‎کلسیم‎ ‎یکی از عناصر ضروری برای محافظت از استخوان‌هاست‎. ‎منگنز‎ ‎موجود در آن به همراه ویتامین‎B ‎  کار می‌کند و می‌تواند ‏سلامت روده را تضمین نماید. بدن ما برای محافظت طبیعی از استخوان‌ها به منگنز نیاز دارد‎.

مواد معدنی موجود در جو

۳ درصد از کلسیم

۱۸ درصد از آهن

۴۰ درصد از تیامین

۱۵ درصد از ریبوفلاوین

۲۱ درصد از نیاسین

۱۵ درصد از ویتامین B6

۵ درصد از فولات

۳۰ درصد از منیزیم

۲۵ درصد از فسفر

۱۲ درصد از پتاسیم

۱۷ درصد از روی

۲۳ درصد از مس

۵۰ درصد از سلنیوم

۹۰ درصد از منگنز

آشنایی با جو

جو گیاهی است که در مورد خواصش مطالب زیادی شنیده ایم. قابل ذکر است که این گیاه علفی و یکساله که ارتفاع آن بسته به انواع متفاوت آن تا یک متر می‌رسد. البته ناگفته نماند که این ماده غذایی دارای خواص دارویی فراوانی می باشد که به بعضی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.قابل ذکر است که برگ‌های آن متناوب و باریک و دراز و به رنگ سبز تیره می باشد. در واقع جوها از نظر کاشت به دو دسته تقسیم می‌گردد، جوی بهاره و جوی پائیزه.البته جوی بهاره در بهار کشت می‌شود و احتیاج به سرمای زمستان ندارد و قبل از زمستان دانه می‌دهد در حالی که جوی پائیزه در پائیز کشت می‌گردد و نیازمند سرمای زمستان می باشد

جوی پوست کنده

‎معمولا این جوها را بعد از خارج کردن پوست غیر قابل ‏مصرف و پوسته بیرونی آن می خورند. زمانی که پوسته بیرونی برداشته شد، با عنوان جوی پوست ‏کنده شناخته می‌شود. جوی پوست کنده منبع غنی از مواد مغذی است. زمانی که برای مصرف ‏روزانه و منظم در نظر گرفته می‌شود باید به صورت طولانی مدت خیس گردد. با اینحال صرف زمان ‏برای مصرف این جوها بسیار ارزشمند است‎.

خواص جو برای سیستم ایمنی بدن

‎ویتامین‎ C ‎موجود در جو ها دو برابر بیشتر از پرتغال است. ‏این ویتامین می‌تواند به قوی شدن سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به آنفلونزا مفید باشد.آهن ‏موجود در آن می‌تواند حجم خون را بهبود ببخشد و از بروز کم خونی و خستگی جلوگیری نماید. ‏این ماده به عملکرد مناسب کلیه کمک می‌کند و در توسعه سلول‌ها ضروی است. علاوه بر این، جوها ‏حاوی مس هستند که در تشکیل هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون دخیل است‎.

جوی نیم کوب

‎این جوها را می‌توان در خواربارفروشی‌ها پیدا کرد. استفاده ‏از آن در وعده غذایی صبحانه توصیه می‌شود. دستورهای غذایی زیادی در مورد جوی نیم کوب در ‏سرتاسر جهان وجود دارد. این جوها در اصل جوی پوست کنده است که پردازش شده است و سبوس ‏آن برداشته شده است‎.

انواع جو بر اساس دمای هوا

در خصوص واکنش به دما، سه نوع جو موجود است: نوع بهاره که به سرما حساس بوده و بنابراین در بهار کاشته می‌شود. نوع پاییزه که در فصل پاییز کاشته می‌شود و تا فرارسیدن فصل بهار، سنبله تولید نمی‌کند. نوع حد واسط که نسبت به سرما مقاومت کمتری داشته و در نقاط نسبتاً گرمسیر در هر دو فصل بهار و پاییز کشت می‌شود. جوی بهاره و پاییزه را نمی‌توان همچون گندم بهاره و پاییزه که تفاوت دانه آنها کاملاً مشخص است، تشخیص داد. جوی پاییزه در بسیاری از نواحی نیمه خشک که بارندگی آنها غالباً در فصول گرم سال (بهار و تابستان) انجام می‌شود، تقریباً ۱۰ تا ۱۴ روز زودتر از گندم پاییزه کاشته می‌شود. جوی بهاره را هم تا آنجا که امکان دارد باید زودتر کاشت. البته جوها نسبت به سرمای بهاره (دمای زیر صفر) نسبت به گندم حساس تر است. کشت زودتر جوی بهاره سبب می‌شود که محصول جوها قبل از فرارسیدن ایام گرم و خشک، برسد. تأخیر در کشت جوها سبب لاغری دانه، عملکرد پایین و… می‌شود.

پودر سبز جو

‎این ماده همچنین به خاطر مزایای پزشکی آن بسیار ‏مشهور است. این ماده در واقع پودری است که از چمن جوها به دست می‌اید و گاهی اوقات با مواد ‏معدنی و ویتامین‌های دیگر ترکیب می‌شود. امروزه بیشتر شرکت‌ها پودر جویی را به فروش ‏می‌رساند که از چمن جوی خالص به دست می‌اید. علاوه بر این، شما می‌توانید آن را به عنوان آبجو مصرف کنید‎.

خواص جو برای الاسیسیته

‎جوها منبع بسیار خوبی از‎ ‎سلنیم‎ ‎هستند که همین امر باعث می‌شود در نگهداری کشسانی پوست ‏به بدن کمک کند. همچنین این ماده از آسیب رادیکال‌های آزاد و شل شدن پوست جلوگیری ‏می‌کند. علاوه بر این، می‌تواند قلب، پانکراس و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهتر کند. کمبود ‏سلنیوم می‌تواند به سرطان پوست، روده، پروستات، کبد، شکم و سینه منجر شود‎.

آرد جو

‎آردجو اغلب به عنوان یک جایگزین برای آرد گندم در ‏نظر گرفته می‌شود. آردی که از جوی کامل به دست می‌اید بسیار غنی تر از آردی است که از جوی ‏نیم کوب حاصل می‌شود. این ارد معمولا از سابیدن جوی کامل به دست می اید و حاوی گلوتن ‏است‎.

جو ، خواص جو ، جو پرک ، خواص جو دوسر ، خواص جو دوسر در بدنسازی

خواص دارویی جو

جوها خاصیت کمک کردن به هضم غذا را دارند.جو سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد و کم می کند.قابل ذکر است که  از مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی – عروقی پیشگیری می نماید.در واقع جوها از نارسایی قلبی پیشگیری می‌نمایند.بهتر است بدانید که جوها شما را از مبتلا شدن به دیابت محافظت می‌کنند.بهتر است بدانید که غله جوها به خاطر داشتن فیبر رژیمی فراوان، به هضم غذا کمک بسیار خوبی می‌نمایند. در واقع این ماده غذایی با تحریک باکتری‌های مفید در روده خطر مبتلا شدن به هموروئید و سرطان روده را کم می کند. جوها حاوی یک ماده پایین آورنده کلسترول، به نام “اسید پروپیونیک ” هستند که توسط فیبر نامحلول موجود در خود تولید می‌ گردد.لازم به ذکر است که جوها برای سلامت قلب نیز دارای خواص فراوانی می باشد. البته این ماده غذایی از آن‌جا که سطح کلسترول را کاهش می‌دهد، باعث کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی – عروقی و نارسایی‌های قلبی هم می‌شود. بدنیست بدانید که جوها سرشار از ماده معدنی منیزیم است و کمبود منیزیم نیز موجب افزایش مقاومت سلول به انسولین شده و به بالا رفتن قند خون و در نتیجه دیابت منجر می‌ گردد.جوها را با خواص فراوانش فراموش نکنید.

آب جو

زمانی که کلیه‌های شما نیاز به استراحت دارد این ماده ‏بسیار مفید خواهد بود. افرادی که از بیماری‌های کلیوی و مثانه رنج می‌برند، مصرف آن می‌تواند ‏مفید باشد‎. ‎جو هابه عنوان یک محصول تجاری در سرتاسر جهان وجود ‏دارند. شما باید اشکال مختلف آن را بشناسید و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. هر کدام از ‏این اشکال دارای کاربردهای متفاوتی هستند. جوها را می‌توانید به صورت فله‌ای یا بسته بندی ‏خریداری کنید. اگر جوها را به صورت بسته بندی خریداری می‌کنید مطمئن شوید که به درستی از آن ‏استفاده می‌کنید. وجود رطوبت بسیار اندک نیز می‌تواند آن را خراب کند. جوها را در یک ظرف تمیز و ‏عاری از رطوبت نگه دارید.در طول تابستان بهتر است جوها را در یخچال نگه دارید‎.

خواص جو برای سطح کلسترول خون

‎فیبر نامحلولی که در فیبر وجود دارد می‌تواند به کنترل ‏سطح کلسترول خون کمک کند. جو حاوی فیبرهای محلول و نامحلول است و به خاطر خواص کم ‏کلسترول و کم چربی‌اش توصیه می‌شود‎.

خواص جو برای یبوست

گروهی از دانشمندان معتقدند جوها برای یبوست بسیار مفید هستند. در آزمایشاتی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که هر چه بیشتر آردجو را تصفیه کنند، یعنی بیشتر سبوس آن گرفته شود اثر شفابخش آن کمتر می شود. بهترین راه این است که جوی با سبوس کامل به صورت آرد یا بلغورجو مصرف شود. جوی سفید کرده که اغلب در فروشگاه ها عرضه می شود، دارای آثار شفابخش کمتری به خصوص در رفع یبوست است. ولی به هر حال جوی پوست کنده و بدن سبوس نیز از نظر مبارزه با بیماری های قلبی تا حدودی مفید است. دانشمندان دانشگاه ویسکانسن توصیه می کنند برای این که از حداکثر خواص جوها استفاده شود، حتی الامکان آرد کامل آن تهیه و مصرف شود، یعنی سبوس آن هیچ گرفته نشود زیرا ترکیبات ضد کلسترول جو بیشتر در پوسته خارجی یعنی در سبوس جوها قرار دارد. بر اساس نتایج پژوهشهای جدید، جو الیاف غذایی ذوب شونده زیادی دارد و میزان کلسترول بالای خون را بسیار کاهش می دهد. کلسترول بالا میزان خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. پژوهشگران خوردن روزانه جوها را توصیه می کنند.

خواص جو

1- غذایی بسیار مقوی است. جوشانده‏ ی حاصل از مخلوط دانه‏ های جو همراه با جوی دوسر و گندم ماده غذایی بسیار مقوی در درمان ضعف عمومی بدن است. جوها دارای مقادیر بالایی از فسفر است و بنابراین برای وضعیت عصبی و فعالیت‏ های ذهنی بسیار مفید است. 2- برای تخفیف درد مفید است. 3- برای افراد مبتلا به نقرس مفید است. 4- جوشانده جو داروی خوبی برای مبتلایان به تب، کم‏ خونی و سوءهاضمه است. جوشانده آن که در درمان کم ‏خونی به کار می‏ رود، بدین روش تهیه می شود: 20 گرم جو را در یک لیتر آب به مدت 7 ساعت حرارت ملایم دهید. البته این درمان برای تمام انواع کم‏ خونی ‏ها به کار نمی ‏رود و تنها موارد استفاده خاصی دارد.جو 5- جو دارای پروتئاز و برخی مواد مفید دیگر می ‏باشد، بنابراین از سرطان جلوگیری می ‏کند. 6- کلسترول خون را کاهش می‏ دهد. 7- افراد سردمزاج، جو را باید با شکر بخورند. 8- بیسکویت جو بهترین دارو برای درمان یبوست است و حتی نفخ و شکم درد را از بین می‏ برد. بهتر است به همراه آب میل شود. 9- دانه‏ های جو به دلیل دارا بودن نوعی آلکالوئید به نام “هوردنس”، اثری مقوی بر قلب داشته و به عنوان کمک در درمان تنگی نفس نیز به کار می ‏رود. 10- کشک‏الشعیر(کشک تهیه شده از شیره جو) برای مزاج‏ های گرم و اسهال‏ های صفراوی مفید است. 11- برای برطرف کردن گلو درد و ورم گلو می ‏توان از کشک‏الشعیر استفاده کرد. 12- ماءالشعیر برای درمان سل، زخم‏ های ریوی و سردرد مفید است. 13- ماءالشعیر خو ‏ساز است و زود هضم می ‏شود.جو 14- جو دارای خاصیت ضدالتهابی است و در سیستم ایمنی بدن و بهبود آنژین صدری و التهابات حفره‏ی دهان تا حدی موثر است. 15- جو خاصیت ملین دارد، در موارد ابتلا به بیماری ‏های گوارشی؛ لوزالمعده، صفرا، مجاری ادراری و عفونت‏ های مخاطی بسیار مفید و موثر است. 16- گلوتن موجود در جو، ماده‏ای نرم، سازگار و آرام بخش بوده و به علت آبدار بودن موجب رفع عطش شده و سبب انقباض عضلانی، اضطراب و تورم شکم هم نمی ‏شود. 17- در طب سنتی، جو ماده محرک برای تولید شیر در زنان شیرده می ‏باشد. در سایر زنان نیز، جو باعث تعادل هورمون ‏های طبیعی بدن و تولید استروژن می‏ شود که رشد سالم سینه را به همراه دارد.

مضرات جو

یکی از مضرات جوها در مصرف افراطی این است که باعث می شود مشکلاتی برای شما پیش بیاید. یکی از این مشکلات ابتلا به اسهال است. ضمن اینکه توصیه شده اگر می خواهید آردجو با سبوس کامل مصرف کنید اگر تکه های سبوب درشت میان آرد هست حتما آنها را جدا کنید.

خواص جو برای دیابت

‎جوها می‌تواند دیابت نوع ۲ را کنترل کند. با اینحال ما ‏می‌توانیم با‎ ‎کاهش وزن‎ ‎و انجام فعالیت‌های ورزشی و استفاده از رژیم غذایی ‏مناسب از بروز دیابت جلوگیری کنیم. بنابراین غذاهایی که حاوی فیبر بالایی هستند باید در رژیم ‏غذایی افراد دیابتی قرار گیرند. جو نیز به خاطر محتوای فیبر بالایش برای این بیماران عالی است. ‏دانه جوها حاوی ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی است و می‌تواند جذب گلوکز را کندتر کند. ‏مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد که مصرف جوها در افرادی با مقاومت به انسولین، ‏می‌تواند سطح گلوکز را کاهش دهد‎.

طرز تهیه سمنو با جو

جوها را مانند دیگر غلات خیس کرده و در حرارت معتدل نگهداری می ‏کنند تا جوانه بزند. هنگامی که جوانه به حد معینی می ‏رسد به آن “مالت” می‏ گویند، که دارای ویتامین فراوان است. از پختن طولانی مدت جوانه جوهای له شده ، سمنو حاصل می ‏شود.

طرز تهیه عصاره مالت جو

از جوشاندن مالت جو در آب و غلیظ کردن مایع حاصل در خلاء، عصاره مالتجو به دست می‏آید که دارای 60 درصد مالتوز، 10 درصد ساکاروز، 20 درصد دکسترین و مقداری مواد مغذی و ویتامین‏های B1 و B2 است.

طرز تهیه کشک الشعیر

جوی پوست کنده را با آب مخلوط کرده و ‏آن ‏قدر می ‏جوشانند تا کاملا باز شود. سپس آن را له و صاف می ‏کنند به طوری که خود جوها نیز داخل آب شود. کشک الشعیر شبیه آش جو می‏ باشد.

طرز تهیه ماء الشعیر

جوی پوست کنده و پوست نکنده را خوب شسته و داخل آب جوش ریخته چند دقیقه می ‏جوشانند. آن را می‏ پزند تا جایی که دانه‏ های جوها کاملا باز شود. بعد آن را با پارچه بدون این که له شود، صاف می‏ کنند و بعد از سرد شدن از آن استفاده می‏ کنند.

جو ، خواص جو ، جو پرک ، خواص جو دوسر ، خواص جو دوسر در بدنسازی

خواص جو برای بیماری های قلبی و سرطان

‎جوها حاوی انواع متعددی از مواد مغذی گیاهی همچون ‏لیگنان است که در بدن به لیگنان پستانداران تبدیل می‌شود. یکی از این لیگنان‌ها آنترولاکتون نام ‏دارد که به پیشگیری از سرطان و سایر سرطان‌های هورمونی و نیز بیماری‌های قلبی کمک ‏می‌کند‎.

خواص جو برای روده و دستگاه گوارش

‎همانطور که قبلا نیز گفتیم، جوها سرشار از فیبر هستند و ‏می‌تواند بدن شما را از سموم پاکسازی کند. این ماده منبع غنی از فیبر است و می‌تواند به عنوان ‏منبع سوختی برای باکتری‌های خوب موجود در روده عمل کند. این باکتری‌ها به تخمیر شدن ‏محتوای فیبر در بدن کمک می‌کند. در نتیجه اسید بوتیریک تشکیل می‌شود که سوخت اصلی و ‏اولیه برای سلول‌های روده است. جو همچنین برای سالم نگه داشتن سلامت کلی روده بسیار موثر ‏است. با وجود سلامت کلی روده، جو به کاهش زمان اجابت مزاج کمک خواهد کرد و همین امر ‏شکم شما را تمیز می‌کند. این ماده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و بواسیر را کاهش ‏دهد‎.

خواص جو برای آترواسکلروز

آترواسکلروز شرایطی است که در آن دیواره‌ شریان‌ها ‏ضخیم‌تر می‌شود. این فرایند معمولا به خاطر رسوب موادی همچون کلسترول رخ می‌دهد. جوها ‏سرشار از نیاسین هستند که از افزایش سطح کلسترول خون جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به ‏بیماری‌های قلبی- عروقی را کاهش می‌دهد. زنان یائسه ای که فشار خون بالا، کلسترول زیاد یا ‏بیماری‌های قلبی-عروقی دارند بهتر است ۶ بار در هفته جو مصرف کنند‎.

تفاوت جو و جودوسر

جوی معمولی و جوی دوسر در ارزش غذایی با هم متفاوتند. جوی دوسر بسیار مغذی و سالم است و غذای مناسبی برای وعده صبحانه است. اما در عین حال جوی معمولی نیز به نوبه خود حاوی مواد مغذی است. هر دو این غلات پروتئین تولید می کنند اما پروتئینی که در هر وعده مصرف جوی دوسر تولید می شود تقریبا نصف جوی معمولی است. علاوه بر این جوی معمولی مقدار زیادی فیبر دارد که سلامت دستگاه گوارش را تامین می کند. در حالی که جوی دوسر فیبر کمتری دارد. هم جوی معمولی و هم جوی دوسر به عنوان تنقلات، خوراکی های بسیار خوبی هستند. هر دو این غلات به جلوگیری از بیماری هایی چون بیماری های قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ کمک می کنند. تفاوت دیگر این دو نوع غلات در شیوه مصرف انسانی آنهاست. بیشتر افراد ترجیح می دهند جوپوست کنده را در صبحانه خود میل کنند و بدین صورت از مواد مغذی آن استفاده کنند. از جو هم بیشتر در تاس کباب و سوپ استفاده می شود.

جو ، خواص جو ، جو پرک ، خواص جو دوسر ، خواص جو دوسر در بدنسازی

جو و سنگ کیسه صفرا

‎جوی معمولی می‌تواند به خانم‌ها در پیشگیری از توسعه سنگ کیسه ‏صفرا کمک فراوانی بکند. از آنجایی که این ماده سرشار از فیبر نامحلول است می‌تواند به کاهش ‏ترشح اسید صفراوی کمک کند و همین امر موجب افزایش حساسیت به انسولین و کاهش سطح ‏تری گلیسیرید خواهد شد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد زنانی که از جوی معمولی و محتوای فیبری آن ‏بهره مند شده اند ۱۷ درصد نسبت به سایر افراد خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرای کمتری ‏دارند‎.

خواص جو برای آسم

‎قبل از اینکه به فکر خرید جو بیفتید، انواع آن را مد نظر ‏داشته باشید. انواع مختلفی جو وجود دارد که دارای ارزش‌های تغذیه‌ای متفاوتی هستند. جوی ‏کامل( سبوس دار) دارای بیشترین ارزش تغذیه‌ای است و می‌تواند برای افراد بسیار مفید ‏باشد

بیشتر بخوانید : عدسنخودگندمدانه سویا

  • سجاد ورمزیار

واریس

شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۰۸ ب.ظ

واریس

واریس ،واریس پا،واریس چیست،واریس بیضه،واریسلا زوستر،واریس مری،واریس پا چیست،واریس دست،واریس معده،واریاسیون،واریس پا به انگلیسی،واریس پا و درمان آن،واریس پا در بارداری،واریس پا چگونه درمان میشود،واریس پا در دوران بارداری،واریس پا در حاملگی،واریس پا در کودکان،واریس پا ودرمان،واریس چیست و راه درمان آن،واریس چیست و چگونه درمان میشود

واریس ،واریس پا،واریس چیست،واریس بیضه،واریسلا زوستر،واریس مری،واریس پا چیست

 

دراین مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بیماری واریس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. واریس بیماری است که در طی آن دیواره ی وریدها(سیاهرگ ها) دچار تورم و برآمدگی پیاز مانند می‌شوند. این مشکل به طور عمده در دیواره ی وریدهای قسمت تحتانی ساق پا دیده می‌شود. هر ورید یا سیاه‌رگ دارای دریچه‌های کنترل کننده جریان خون است. واریس هنگامی ‌رخ می‌دهد که این دریچه‌ها دچار نارسایی شده باشند و به فعالیت طبیعی خود ادامه ندهند.یکی از علل به وجود آورنده این حالت، فشارهای درون لوله گوارشی مثلا به دلیل ابتلا به یبوست است. بعضی از سیاه‌رگ‌های واریسی به طور عمیقی درون ساق پا قرار داشته و قابل مشاهده نیستند.واریس می‌تواند منجر به کاهش تامین مواد مغذی برای پوست و ماهیچه شود و در نتیجه قانقاریا و زخم ایجاد کند.علامت اصلی این بیماری درد و تورم خفیف در قوزک پا و بد منظره شدن ناحیه مبتلا به واریس است. برخی مواقع نیز هیچ علامتی مشاهده نمی‌شود.

آمار و اطلاعاتی در مورد واریس

واریس سیاهرگ‌ها (به انگلیسی: Varicose veins) که از ریشه واژه لاتین واریکس Varix به معنای پیچ خورده گرفته شده، به گشاد شدن سیاهرگ‌ها یا تورّم ورید گفته می‌شود. واریس، شایعترین بیماری عروقی انسان است که حدود ۲۰-۱۰٪ جمعیت را مبتلا می‌کند. سیاهرگ‌های واریسی به صورت رگ‌های دراز، گشادشده و پرپیچ‌ و خم و غالباً در سطوح درونی اندام تحتانی دیده می‌شوند. بیشترین میزان شیوع واریس در زنان بین سن ۴۹-۴۰ سالگی برآورد شده‌ است. رگ‌های واریسی بزرگ، کاملاً ً برجسته و گاهی قابل لمس و متسع و طویل می‌باشند و گاهی قطر بالاتر از ۴ میلی‌متر پیدا می‌کنند.

واریس چیست ؟

رگ های تار عنکبوتی همان رگ های نازک و ریزی هستند که گاهی از زیر پوست خودنمایی می کنند و ظاهر پوست را نا زیبا نشان می دهند. واریس برای خانم ها بسیار آزاردهنده است. همه چیز از یک درد گنگ و احساس خستگی در پا شروع می شود. شاید خیلی از افراد آن را پشت گوش بیندازند و منتظر بنشینند تا روزی این درد برطرف شود غافل از اینکه یکی از سیاهرگ های پایشان روزبه روز گرفتگی بیشتری پیدا می کند و… بعد از آن یک روز می بینند قسمتی از پایشان تغییر رنگ داده و متورم شده و به شدت دردناک است. انواع دیگری از برجستگی های عروقی به جز واریس ممکن است در پاها دیده شود. تلانژ کتازی، عروقی با قطر۴/۰-۱/۰ میلی متر می باشند که به شکل خطوط نازک به رنگ قرمز هستند. عروق شبکه ای، قطورتر (۴-۲ میلی متر) و پر رنگ تر هستند. میزان شیوع این اختلال بین %۵۰ -۱۰ تخمین زده می شود. البته این میزان با بالا رفتن سن افزایش می یابد. زنانی که چندین بارداری و زایمان داشته اند شانس بیشتری دارند و احتمالاً میزان شیوع در جوامع شهری بیش تر از جوامع روستایی است.

فرآیند تشکیل واریس

سیاهرگها، رگ‌های خونی هستند که خون را از تمامی اندامهای بدن جمع‌آوری کرده و به سمت قلب هدایت می‌کند. همانطور که در قسمت‌های مختلف بدن برای ادامه حیات خود از اکسیژن خون استفاده می‌کنند، مواد زائد خود را (از جمله دی‌اکسید کربن و… ) به درون سیاهرگها بر می گرداند. خون ورودی به سیاهرگها، به قلب و سپس به ریه‌ها بازگردانده می‌شود. در ریه ها، دی‌اکسید کربن از خون گرفته و اکسیژن وارد خون می‌شود و سپس این خون اکسیژن دار، به ارگانها و اندامهای بدن فرستاده می‌شود. سیاهرگها با توجه به نوع فعالیتی که دارند و جایگاهشان، اندازه‌های مختلفی دارند. بزرگترین سیاهرگها در مرکز بدن وجود دارند که خون را از رگ‌های کوچکتر جمع کرده و به قلب می رسانند. در سطح بدن، سیاهرگهای ریزی وجود دارند. این رگ‌های ریز، بهم پیوسته و به رگ‌های جمع‌آوری کنندۀ بزرگتر ریخته و نهایتاً ً خون را به قلب می رسانند. وقتی که جریان گردش خون به درستی انجام نشود، رگها بر اثر جمع شدن خون در آن‌ها برجسته بیشتر می‌شوند که این امر بیشتر در پاها و رانها دیده می‌شوند که به آن‌ها واریس گفته می‌شود.

پیشگیری از واریس

– هنگام نشستن از انداختن پاهایتان روی یکدیگر خودداری کنید.

– انجام فعالیت‌های جسمی به خصوص پیاده‌روی که به تقویت پاها و رگ‌ها کمک می‌کند، توصیه می‌شود.

– وزن خود را پایین نگه دارید.

– از ایستادن برای مدت زمان طولانی بپرهیزید.

– از جوراب‌های قابل انعطاف استفاده کنید.

– از پوشیدن لباس‌هایی که تنگ هستند و کمر را منقبض می‌کند خودداری کنید.

– مصرف مواد خوراکی فیبردار را در وعده‌های غذایی‌تان بگنجانید زیرا یبوست به بروز واریس کمک می‌کند.

– هنگام رانندگی‌های طولانی مدت هر 45 دقیقه یک بار توقف کنید و مقداری پیاده‌روی کنید.

علائم و درمان واریس اندام تحتانی

بیشتر سیاهرگ‌های واریسی بدون علامت بوده و تنها از جنبهٔ زیبایی به توجه پزشکی نیاز می‌یابند. در صورت علامت‌دار شدن، احساس درد، پری و سنگینی منتشر و غیر اختصاصی در ساق پاها به ویژه پس از ایستادن به مدت طولانی، وجود دارد. گاهی تورم در مچ پا و عروق برجسته در پا دیده می‌شود. درمان نگهدارنده (مانند جوراب الاستیک، اجتناب از سرپا ایستادن طولانی و بالا نگهداشتن پا هنگام دراز کشیدن و جوراب ساق بلند کشی) است. در صورت بروز مشکلات اساسی جراحی ضروری است. روش‌های درمانی متداول عبارتند از اسکلروتراپی (تزریق مایع) و جراحی. اندیکاسیون‌های درمان جراحی شامل درد دائم و ناتوان‌کننده، ترومبوفلبیت (لخته شدن) سطحی راجعه، ضایعات و زخم‌های پوستی همراه با خون‌ریزی هستند.

علت واریس

واریس یا اولیه است که هیچ علتی به جز استعداد ژنتیکی برای آن یافت نمی شود یا واریس ثانویه که در حالت ثانویه این اختلال عروقی ناشی از بیماری زمینه ای می باشد که در این مورد شایع ترین علت بیماری لخته شدن خون در عروق عمقی پاها (Deeprein Thrombosis) است. به همین دلیل در موارد مشکوک حتماً باید سیستم عروق عمقی پاها قبل از هر درمانی در بیمار بررسی شود. از نظر ظاهری همان طور که گفته شد عروق به صورت نوارهای پیچ در پیچ، متسع و گاهی اوقات گره داری از روی پوست دیده می شوند. هر چه قطر رگ بیشتر باشد رنگ آن آبی تر و هر چه محل قرار گرفتن رگ نیز عمقی تر باشد رنگ آن کبود تر است. به این ترتیب عروق نازک، سطحی قرمز و عروق کلفت و عمقی، آبی هستند. اهمیت این نکته در انتخاب روش درمانی است. در اکثر موارد شکایت بیمار صرفاً مسائل زیبایی است. اما بعضی اوقات بیماران از درد پاها که با ایستادن طولانی مدت و به ویژه در اواخر روز تشدید می شود شاکی هستند. این درد با در ارتفاع قرار دادن پاها و پوشیدن جوراب واریس تخفیف می یابد. در مواردی ورم مچ پا، خارش، زخم و تغییرات رنگ در پاها دیده می شود این تغییرات به معنی افزایش فشار در سیستم وریدی پاها است که حتماً نیاز به ارزیابی و درمان جداگانه دارد. عوارضی نظیر خونریزی (کبودی پوست) و لخته شدن خون داخل عروق (عروق برجسته دردناک به صورت ناگهانی) در بیماری واریس دیده می شود. بیماران با این عروق باید به پزشک مراجعه نمایند و در صورت صلاح دید سونوگرافی داپلر عروق در آن ها انجام شود. مهم ترین مسئله در درمان، تشخیص واریس ثانویه و پی بردن به علل آن است. به طور مثال در موارد ثانویه به ترومبوز عروق عمقی، هیچ درمانی روی عروق سطحی انجام نمی شود و فقط جوراب واریس برای بیمار تجویز می شود. به هر حال در اکثر موارد، بیماران خانم هایی هستند که به علل زیبایی تمایل به درمان دارند. باز هم تأکید می کنیم که قبل از هر درمانی باید از سالم بودن عروق عمقی مطمئن شویم.

علت واریس و رگ‌های عنکبوتی

در برخی موارد، عدم حضور یا ضعف دریچه‌های رگ‌ها که از بازگشت جریان خون به قلب جلوگیری می‌کند، ممکن است باعث جریان ضعیف خون شود. در موارد دیگر، ضعف در دیواره‌های رگ می‌تواند باعث جمع شدن خون شود. در مواردی که کمتر معمول است، واریس به علت بیماری‌هایی مانند فلبیت (التهاب رگ‌ها) یا ناهنجاری‌های مادرزادی رگ‌ها ایجاد شود. بیماری‌های وریدی بطور کلی پیشرونده هستند و نمی‌توان کاملاً از آنها جلوگیری کرد. با این وجود، در برخی موارد، پوشیدن جوراب‌های محافظت‌کننده و حفظ وزن نرمال و ورزش منظم می‌تواند مفید باشد.

درمان واریس

شامل پوشیدن جوراب‌های محکم مخصوص واریس و نشستن در حالتی است که پاها در سطحی بالاتر از قلب قرار داشته باشند (به طور مثال قرار دادن پاها بر روی یک صندلی در حالت نشستن و یا دراز کشیدن بر روی زمین). در اغلب موارد برای برطرف کردن مشکل واریس، عمل جراحی مورد نیاز است.

انواع واریس

واریس انواع مختلفی از جمله خفیف، متوسط و پیشرفته دارد که در موارد شدید، عروق خیلی برجسته و کبود می شود و برگشت خون قطع و یا نزدیک به قطع شدن است و باعث خونریزی و ضایعات پوستی می شود. تسهیل برگشت خون از سیاهرگ به قلب توسط یک سری از دریچه های لانه کبوتری در سیاهرگ ها انجام می شود و هر زمان که این دریچه ها با مشکلی مواجه شوند واریس به وجود می آید.وی با اشاره به این که عامل یاد شده، یکی از عمده ترین علل ابتلا به واریس است، هر گونه عاملی که کار سیاهرگ ها را با اختلال مواجه کند، علتی برای ظهور واریس محسوب می شود؛ به عنوان نمونه، چاقی و اضافه وزن به ویژه در اطراف شکم، فشار اضافى را بر وریدهاى ساق پا تحمیل مى کند. بارداری در زنان و همچنین ایجاد توده ها و تومورهایی که در ناحیه لگن و شکم به وجود می آید هم می تواند یکی از عوامل ابتلا به واریس محسوب شود. مشاغلی که فرد مجبور می شود به واسطه انجام فعالیتی به مدت طولانی بایستد هم از جمله مهم ترین عوامل در بروز واریس است به گونه ای که افرادی که در چنین حرفه ها و مشاغلی مشغول به کار هستند باید خیلی بیشتر از دیگران، اصول ایمنی را رعایت و برای حفظ سلامت خود تلاش کنند.

تغذیه مبتلایان به واریس

برطرف کردن یبوست گام نخست در بهبود این بیماری است. یبوست فشار وارده بر سیاه‌رگ‌های ساق پا را افزایش می‌دهد و منجر به تشکیل واریس می‌شود. رژیم غذایی غنی از فیبر، سبب کاهش یبوست و پیش‌گیری از بروز واریس می‌شود.ـ برای پیش‌گیری از یبوست، مصرف غلات سبوس دار، نان سبوس‌دار، ماکارونی و برنج توصیه می‌شود. غلات غنی از فیبر نامحلول، مدفوع را حجیم کرده و آب را در خود نگه می‌دارند، در نتیجه مدفوع حاصل، نرم‌تر و بزرگ‌تر بوده و آسان‌تر از دستگاه گوارش عبور می‌کند. بدین ترتیب فشار کمتری به وریدهای پا وارد می‌شود. این نکته حائز اهمیت است که افزایش دریافت فیبر در رژیم غذایی باید همراه با افزایش دریافت آب، حداقل به میزان 6 لیوان در روز باشد.ـ سبزیجات دارای برگ سبز و انواع کلم به وسیله تامین فیبر نامحلول به ویژه در طول دوران بارداری اهمیت دارد. چرا که در این زمان، سطوح بالای هورمون پروژسترون، سبب آهسته کردن انقباضات روده بزرگ می‌شود و احتمال بروز یبوست را افزایش می‌دهد.ـ مرکبات به ویژه پرتقال و گریپ فروت همچنین شاتوت، توت فرنگی، فلفل دلمه ای و انواع سبزیجات دارای برگ سبز تامین کننده ویتامین C هستند. این ویتامین برای حفظ استحکام کلاژن ضروری است. کلاژن ماده‌ای است که به حفاظت از دیواره رگ‌ها کمک می کند. فقدان ویتامین C در رژیم غذایی منجر به پارگی وریدهای کوچک و بدتر شدن واریس وریدها می‌شود.از نظر تغذیه ای مهم ترین کارها برای بهبود واریس، برطرف کردن یبوست و کاهش وزن اضافی در افراد چاق است.ـ مصرف عصاره شاتوت در افراد دچار واریس سبب کاهش نشت دیواره نازک رگ‌های خونی می‌شود. این عصاره دارای آنتی اکسیدان‌هایی به نام آنتوسیانین است. آنتوسیانین‌ به بهبود بافت پیوندی آسیب دیده کمک می‌کند. مصرف میوه شاتوت نیز اثر مشابهی در رفع این مشکل دارد.- مغزها، دانه ها و ماهی های روغنی حاوی اسید های چرب ضروری هستند که مصرف مقداری از این غذاها به طور روزانه برای کمک به استحکام دیواره وریدها ضروری است.

واریس ،واریس پا،واریس چیست،واریس بیضه،واریسلا زوستر،واریس مری،واریس پا چیست

 

واریسی ها چه غذایی نباید بخورند

ـ کره، مارگارین، روغن‌ها، کیک، شیرینی، شکلات، پای و بیسکویت سرشار از چربی بوده و تامین کننده مقدار زیادی انرژی هستند که احتمال افزایش وزن و واریس وریدی را افزایش می‌دهند.ـ هر غذایی که به طور تجربی سبب بروز یبوست می‌شود، باید به میزان کمتر یا به طور ترکیبی همراه با غذاهای ملین مصرف شود.مهم ترین مواد غذایی ملین شامل آلو ، انجیر و زرشک است.

درمان واریس اسکلروتراپی واریس

در این روش پزشک داروهایی را داخل رگ ترزیق می کند که باعث بسته شدن و انسداد دهانه رگ می شوند. تعداد جلسات ۲-۶ و فواصل آن ۸-۱۲ هفته می باشد. عوارض این درمان تغییر رنگ در محل رگ درمان شده، ایجاد عروق شبکه ای جدید و در برخی موارد زخم پوستی است.

نکاتی در مورد واریس

ـ کاهش وزن اضافی برای افرادی که اضافه وزن دارند، ضروری است. افزایش فشار وارده به رگ‌ها در نتیجه حمل چربی اضافی بدن، با افزایش خطر واریس مرتبط است.ـ ورزش منظم به سوزاندن انرژی اضافی و همچنین درمان واریس کمک می‌کند.

درمان واریس با لیزر

به وسیله لیزر نه تنها می توان رگهای واریس دردناک را تا حد زیادی بهبود بخشید ، بلکه می توان این رگهای باریک و ضعیف را دوباره به حالت اولیه بازگرداند. میلیون ها نفر از مبتلایان به واریس از گره های قرمز و دردناک در ناحیه پاها رنج می برند، این افراد امروزه می توانند امیدوار باشند که از طریق لیزردرمانی رگهای واریسی و حتی رگهای مستعد ابتلا به واریس ، درمان خواهند شد.

درمان  واریس با عمل جراحی

در کنار تمام این درمان ها پوشیدن جوراب واریس ضروری است. بهتر است بیمار دو جفت جوراب را به صورت هر روز یک جفت و یک روز در میان استفاده کند. شستشو با آب سرد بوده و حرارت مستقیم به جوراب ها داده نشود. در این صورت جوراب ها تا ۶ ماه قابل استفاده هستند. از آویزان بودن پا به مدت طولانی نظیر روی صندلی نشستن و نیز ایستادن های دراز مدت که باعث راکد ماندن خون داخل عروق می شود باید پرهیز شود. نکته جالب در مورد این درمان های ساده خانم هایی هستند که به صورت ژنتیک استعداد تشکیل واریس اندام تحتانی را دارند. این خانم ها با رعایت یک سری نکات ساده در زندگی روزمره، دوران بارداری و نیز در صورت مصرف داروهای هورمونی می توانند تا حد زیادی جلوی تشکیل عروق غیر طبیعی را بگیرند. به هر حال اهمیت این مراقبت های ساده پیشگیری از ایجاد عروق غیر طبیعی جدید است.

واریس صافن بزرگ

در صورتی که ورید صافن بزرگ و انشعابات اصلی آن که از مچ تا کشاله‌ی ران کشیده شده دچار واریس و برجسته شود، واریس ورید صافن نامیده خواهد شد که بیشتر در پشت و خارج ران و ساق پاها با ظاهری ناخوشاینده دیده می‌شود.

واریس صافن کوچک

در صورتی که ورید صافن کوچک موجود در حد فاصل زردپی آشیل و ورید عمقی زیر زانو دچار واریس و برجسته شود، واریس صافن کوچک نام گرفته و بیشتر در پشت زانو و پشت مچ پا دیده می‌شود.

واریسی شاخه‌ای

این نوع واریس شاخه‌ای به صورت تکه‌ای و برجسته از انشعابات ورید صافن بزرگ ناشی شده و بیشتر به شکل یک تکه و با قطر و برجستگی کمتر در پشت زانو دیده می‌شود.

واریس متوسط

این نوع واریس که به راحتی بر روی پا قابل مشاهده و تشخیص است به رنگ کبود و با ظاهری ناخوشایند بروز کرده و در صورت عدم درمان به موقع منجر به عوارض جدی‌تری خواهند شد.

واریس شدید

واریس‌هایی که به موقع درمان و پیگیری نشده‌اند، برجسته و بدشکل و شدید شده و با ایجاد عوارضی چون زخم پا و تورم شدید سلامت فرد را تهدید خواهند کرد و نیاز به اقدام درمان فوری دارند.

واریس مشبک یا عنکبوتی

به عنوان رگه‌های نخ و یا عنکبوتی شناخته می‌شوند و خوشه‌های کوچک از رگ‌های آبی یا قرمز هستند که گاهی اوقات بر روی صورت یا پاها به خصوص ناحیه زیر زانو یا خارج ران ظاهر می‌شوند. آن‌ها بی ضرر هستند و بر خلاف وریدهای تنه برجسته نیستند و به اندازه دو الی سه میلی‌متر و به شکل شبکه تار عنکبوتی یا تور پخش می‌شوند. این نوع واریس در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است.

عوارض واریس

زخم واریسی: زخم‌های به شدت دردناک ممکن است در نزدیکی رگ‌های واریسی بویژه در نزدیک مچ پا ایجاد شوند. لخته شدن خون: گاهی اوقات رگ‌های موجود در عمق پا بزرگ می‌شوند. در این موارد ممکن است پا به مقدار قابل ملاحظه‌ای متورم شود. خونریزی: گاهی اوقات رگ‌های بسیار نزدیک به پوست ممکن است از هم گسیخته شوند. این امر معمولاً تنها موجب خونریزی جزئی می‌گردد. التهاب ورید (ترومبوفلبیت) تورم کف و قسمت تحتانی پا. تغییرات پوستی در طول رگهای برجسته. تغییرات احتمالی پوست عبارتند از: بی رنگ شدن پوست، اگزما، زخم های پوستی، سفت و سخت شدن لایه چربی زیر پوست که باعث کلفت شدن پوست در بعضی نواحی و قرمزی پوست می گردد.

جوراب سفت و مخصوص واریس

اگر واریس پای شما روز به روز بدتر می شود، از جوراب های مخصوص واریس استفاده کنید. این جوراب ها را می توانید از داروخانه و یا مراکز فروش لوازم پزشکی تهیه کنید. قبل از خرید جوراب مخصوص واریس، درباره اندازه و میزان فشردگی جوراب که مناسب شرایط شما باشد، با پزشک خود یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

درمان واریس با مصرف مرکبات

مرکبات به ویژه پرتقال و گریپ فروت همچنین شاتوت، توت فرنگی، فلفل دلمه ای و انواع سبزیجات دارای برگ سبز تامین کننده ویتامین C هستند. این ویتامین برای حفظ استحکام کلاژن ضروری است. کلاژن ماده‌ای است که به حفاظت از دیواره رگ‌ها کمک می کند. فقدان ویتامین C در رژیم غذایی منجر به پارگی وریدهای کوچک و بدتر شدن واریس وریدها می‌شود.

درمان واریس با عصاره شاتوت

مصرف عصاره شاتوت در افراد دچار واریس سبب کاهش نشت دیواره نازک رگ‌های خونی می‌شود. این عصاره دارای آنتی اکسیدان‌هایی به نام آنتوسیانین است. آنتوسیانین‌ به بهبود بافت پیوندی آسیب دیده کمک می‌کند. مصرف میوه شاتوت نیز اثر مشابهی در رفع این مشکل دارد.

رژیم غذایی مخصوص بیماری واریس

کره، مارگارین، روغن‌ها، کیک، شیرینی، شکلات، پای و بیسکویت سرشار از چربی بوده و تامین کننده مقدار زیادی انرژی هستند که احتمال افزایش وزن و واریس وریدی را افزایش می‌دهند. هر غذایی که به طور تجربی سبب بروز یبوست می‌شود، باید به میزان کمتر یا به طور ترکیبی همراه با غذاهای ملین مصرف شود.مهم ترین مواد غذایی ملین شامل آلو ، انجیر و زرشک است.

بیشتر بخوانید : میخچه پا چیست ♥ درد مچ پا از چیست ♥ سوزش کف پا در دوران بارداری ♥ صافی کف پا در کودکان

  • سجاد ورمزیار

تنگی نفس

پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۷ ب.ظ

تنگی نفس

تنگی نفس,بیماری تنگی نفس,تنگی نفس در بارداری,علائم تنگی نفس,درمان تنگی نفس,درمان تنگی نفس با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان تنگی نفس,تنگی نفس را چگونه درمان کنیم,تنگی نفس در کودکان,تنگی نفس در بزرگسالان,تنگی نفس در نوزادان

تنگی نفس,بیماری تنگی نفس,تنگی نفس در بارداری,علائم تنگی نفس,درمان تنگی نفس,درمان تنگی نفس با طب سوزنی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد تنگی نفس و علل و علائم آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.هر گونه احساس ناخوشایند در فرایند تنفس را تنگی نفس می گویند. بیماری های تنفسی و قلبی عروقی در ابتلا به این بیماری، نقش عمده ای دارند. هر فرد در شبانه روز به طور متوسط 12 بار در دقیقه به صورت ناخودآگاه دم و بازدم انجام می دهد که از آن مطلع نیست، بنابراین وقتی فرد فرآیند تنفس خود را احساس می کند، یعنی تنفس او از حالت عادی خارج شده است.این عارضه یک بیماری نیست، بلکه علامتی از یک بیماری است.این بیماری انواع مختلفی دارد و در افزایش تعداد و عمق تنفس، خمیازه کشیدن، احساس سنگینی روی سینه و یا خستگی زودرس در بالا رفتن از پله و سر بالایی خود را نشان می دهد.

عوامل تنگی نفس

عواملی که باعث این عارضه در یک فرد سالم می‌شود؛ ورزش خیلی سخت و شدید، گرمای زیاد، چاقی و ارتفاع زیاد. (در اثر مواردی جز عوامل ذکر شده، ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری باشد.)- اگر یک فرد مستعد ابتلا به آلرژی های خاص باشد، این احتمال وجود دارد که از این عارضه رنج ببرد. – اختلالات تنفسی مانند آسم، یک علت بسیار شایع این عارضه هستند. – پرخوری نیزمی تواند منجر به این عارضه شود. دلیلش این است هنگامیکه شما پرخوری می کنید، معده باد کرده به دیافراگم فشار وارد می کند و باعث این عارضه می شود. – اگر کسی از برونشیت رنج می برد، آن گاه ممکن است به علت التهاب لوله های نایژه ای دچار این عارضه شود. – اختلالات اضطرابی شدید درحال پیشرفت نیز می توانند باعث این عارضه شوند زیرا اضطراب می تواند منجر به سفتی قفسه سینه شود. – افرادی که از اختلالات مختلف قلبی رنج می برند، ممکن است این عارضه را تجربه کنند. در این مورد این عارضه می تواند نشانه ی یک حمله قلبی قریب الوقوع باشد. – بیماری های ریه می توانند باعث زخم بافت ریه شوند. این امر منجر به این عارضه می شود. – عدم تحرک و سایر فعالیت های بدنی می تواند باعث این عارضه در هنگام انجام فعالیت های عادی شود. – افراد چاق به علت وزن بالایی که دارند، به احتمال بیشتری دچار این عارضه می شوند.

علائم تنگی نفس

افزایش تعداد دم و بازدم، تنفس عمیق، خمیازه، احساس سنگینی روی سینه و خستگی زودرس.افراد مبتلا به بیماری‌های دستگاه تنفسی(آسم، عفونت‌های ریوی و…)، دستگاه قلبی عروقی(نارسایی قلبی و بیماری‌های دریچه‌ای) و سل در معرض این عارضه هستند.نارسایی کلیه، کم‌خونی، کاهش فشار خون، آمبولی ریه، پنومونی، آلودگی هوا، فشار عصبی و مصرف دخانیات نیز ممکن است به تنگی نفس منجر شود.اگر این عارضه با درد قفسه سینه، حالت تهوع، غش و ضعف، ورم و قوزک پا، اشکال در تنفس به هنگام خوابیدن، تب بالا، لرزه و سرفه، کبودی لب‌ها و سر انگشتان دست و خس خس سینه همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.باید توجه داشت که غذاهایی چون؛ ادویه‌جات، آب بسیار سرد و یا داغ، غذاهای نفاغ و پر حجم تحریک‌کننده هستند.کسانیکه از کورتون مصرف نابجا و بی‌رویه دارند، در معرض خطر پوکی استخوان، فشار خون، عفونت و چاقی هستند.این عارضه را باید جدی گرفت. چون در صورت ادامه یافتن ممکن است خطراتی را بدنبال داشته باشد و حتی منجر به مرگ شود.

تنگی نفس,بیماری تنگی نفس,تنگی نفس در بارداری,علائم تنگی نفس,درمان تنگی نفس,درمان تنگی نفس با طب سوزنی

درمان تنگی نفس

1- اگر با مصرف غذای خاصی احساس می‌کنید که مشکل تشدید می‌گردد، باید آن غذا را از برنامه غذایی خود حذف کنید. انواع فلفل، زعفران، کرفس، انگور و خربزه از غذاهایی هستند که ایجاد حساسیت می‌کنند. 2- دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید؛ زیرا برخی داروها موجب تشدید آسم می‌شوند. پروپروانولول (ایندرال) یکی از این داروهاست. همچنین آسپرین، ایندومتاسین و بعضی از داروهای قلبی می‌توانند باعث ایجاد آسم در فرد مستعد شوند. 3- اگر سینوزیت دارید یا پشت حلق خود ترشحاتی حس می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید تا او نسبت به درمان آن اقدام کند.4- در درمان‌های غیردارویی حذف مواد حساسیت‌زا به نفع بیمار است و اگر بیماران بتوانند از محل آلوده به یک محل سالم نقل مکان کنند، بسیار خوب است. 5- استرس‌ های روحی یکی از عواملی است که باعث ایجاد حمله آسم می‌شود. پس تا جایی که می‌توانید آرام باشید. 6- بسیاری از بیماران مبتلا به آسم نسبت به حیوانات حساسیت دارند. پس در صورت وجود حیوانات خانگی در منزل، آنها را از محیط زندگی خود دور کنید. 7- مراقب باشید تا وزنتان بیش از اندازه بالا نرود؛ زیرا افزایش وزن سبب تحمل بار بیشتری بر ریه‌ها می‌شود. 8- سعی کنید بالشتان از مواد حساسیت‌زا پر نشده باشد. اگر بالش یا پتوی پر دارید، حتما برای آنها از روکش استفاده کنید.9- هیچ‌وقت سیگار نکشید و حتی از محلی که در آن سیگار می‌کشند، دوری کنید. 10- داروهای خود را مرتب و به طرز صحیح مصرف کنید. به خاطر داشته باشید با دوری از عوامل حساسیت‌زا و به‌کارگیری درمان مناسب می‌توان آسم را کنترل کرد.

تنگی نفس,بیماری تنگی نفس,تنگی نفس در بارداری,علائم تنگی نفس,درمان تنگی نفس,درمان تنگی نفس با طب سوزنی

تنگی نفس در خواب

دلایل رایج تنگی نفس هنگام خواب عبارتند از: – ترس – خروپف کردن – عفونت های تنفسی – قطع تنفس به صورت موقت در خواب (Sleep apnea) – بیماری مزمن انسداد ریه قطع تنفس در هنگام خواب به دلیل مسدود بودن راه تنفس است. – خوابیدن بلافاصله بعد از غذا نیز باعث این عارضه می شود. این مسئله به دلیل حرکت غذا از معده به مری می باشد یا به خاطر فشاری است که غذا به معده وارد می کند و به دیافراگم فشار وارد می شود. دیافراگم معده را از ریه جدا می کند. بعد از صرف غذا برای هضم آن چند ساعت بنشینید. این کار از تنگی نفس در هنگام خواب جلوگیری می کند. – اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، احتمالا دچار این عارضه در هنگام خواب شده اید. در واقع وزن اضافه به ریه ها و دیافراگم فشار می آورد. پوشیدن لباس های تنگ نیز همین تاثیر را دارد. – در برخی موارد این عارضه نشانه وضعیت اورژانسی می باشد. دلیل خطرناک تنگی نفس در هنگام خواب گرفتگی قلب است.

تنگی نفس,بیماری تنگی نفس,تنگی نفس در بارداری,علائم تنگی نفس,درمان تنگی نفس,درمان تنگی نفس با طب سوزنی

تنگی نفس و تپش قلب

تپش قلب و تنگی نفس ممکن است در برخی از شرایط پزشکی به همراه هم رخ دهند. این شرایط به طور معمول نیازمند توجه پزشکی فوری هستند. تپش قلب می تواند به عنوان ضربان قلب قابل توجه و مشهود تعریف شود. افراد اغلب در تعریف این شرایط می گویند که قلبم در حال بیرون آمدن از سینه است. این نشانه هشداردهنده می تواند بی ضرر باشد. از سوی دیگر، این عارضه به واسطه شرایط پزشکی مختلفی شکل می گیرد. درمان تا حد زیادی به دلایل نشانه ها بستگی دارد. در ادامه چند دلیل که در پس این دو نشانه قرار دارند، ارائه شده اند. هنگامی که تپش قلب و تنگی نفس به همراه هم رخ می دهند دلایل احتمالی چنین شرایطی محدود هستند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: بیماری عروق کرونر  – آریتمی – نارسایی قلبی  – فیبریلاسیون دهلیزی  – بیماری دریچه قلب

تنگی نفس,بیماری تنگی نفس,تنگی نفس در بارداری,علائم تنگی نفس,درمان تنگی نفس,درمان تنگی نفس با طب سوزنی

تنگی نفس ناشی از معده

هنگامی که زیاد غذا می خورید یا به سرعت غذا را می بلعید، معده شما بزرگ می شود و شما احساس نفخ می کنید که معمولا نتیجه بلعیدن هوای زیاد حین غذا خوردن است و وقتی معده شما بزرگ می شود به دیافراگم فشار آورده که به نوبه خود باعث می شود نفس کشیدن برایتان سخت شده و احساس ناراحتی داشته باشید. دیافراگم شما فضای کمتری برای گسترش داشته ولی بدنتان هنوز به همان اندازه قبل نیاز به اکسیژن دارد که باعث می شود احساس کم بودن اکسیژن به شما دست دهد. راه حل: به سادگی می توانید با آرام و آهسته و کم غذا خوردن از ایجاد این مشکل پیشگیری کنید.خوردن مواد غذایی که به آن ها حساسیت دارید هم می تواند منجر به این عارضه شود. هنگامی که سیستم ایمنی بدنتان به یک غذا یا یکی از مواد تشکیل دهنده آن واکنش نشان دهد دچار حمله آلرژیک allergy attack می شوید. اگر چه ممکن است شما به هر غذایی حساسیت داشته باشید ولی 8 خوراکی هستند که در اغلب موارد حساسیت زا هستند.اگر دچار مشکل ریوی هستید ممکن است بعد از غذا خوردن دچار این عارضه شوید. مسدود شدن راه های هوایی به علت موکوس mucus یا خلط، ورود و خروج هوا از شش ها را مشکل می کند که منجر به احساس تنگی نفس خواهد شد. همچنین حین حمله آسم asthma attack ممکن است احساس تنگی نفس کنید. استفاده از اسپری آسم همیشگیتان می تواند به رهایی شما از این علایم کمک کند. التهاب ریه یا پنومونی pneumonia هم می تواند منجر به سرفه و تنگی نفس شود. مصرف آنتی بیوتیک راه مقابله با عفونت های این چنینی است. اگر بیماری مزمن ریوی COPD دارید، تنگی نفس ممکن است نشانه بدتر شدن بیماریتان باشد. سایر علل جدی احساس تنگی نفس شامل تومورهایی در ناحیه مری، نای و غیره است. راه حل: با پزشک تان برای مطمئن شدن از عدم ابتلای تان به هر یک از بیماری های ریوی، مشورت کنید.

تنگی نفس,بیماری تنگی نفس,تنگی نفس در بارداری,علائم تنگی نفس,درمان تنگی نفس,درمان تنگی نفس با طب سوزنی

تنگی نفس ناگهانی

برای یک فرد هیچ احساسی ترسناک‌تر از این نیست که قادر به تنفس هوای کافی نباشد. اگرچه افراد به اشکال متفاوتی تنگی نفس (یا در اصطلاح پزشکی دیسپنه) را تجربه می‌کنند، اما معمولا آن را با احساس تنگ شدن شدید قفسه سینه یا احساس خفگی توصیف می‌کنند. برحسب علت آن، ممکن است شما تنگی نفس را فقط یک بار تجربه کنید، یا اینکه ممکن است نفس تنگی به صورت دوره‌های متناوب باشد و کم کم حالت ثابت و همیشگی به خود بگیرد. تنگی نفس می‌تواند با علائم درد قفسه سینه، احساس درد هنگام دمیدن (پلورزی)، سرگیجه، غش، سرفه، خس‌خس سینه، خلط خونی، درد گردن و آسیب و جراحت قفسه سینه همراه باشد. اگر شما دچار این عارضه بی‌دلیل هستید، به خصوص اگر به طور ناگهانی و شدید بروز می‌کند، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

علت تنگی نفس

در بیشتر موارد، تنگی نفس در اثر بیماری قلبی و یا ریوی بروز می کند. قلب و ریه در رساندن اکسیژن به بافت های بدن و دور کردن دی اکسید کربن از آن ها نقش دارند و بروز هر گونه مشکلی در این روند، روی تنفس شما موثر است. علل شایع تنگی نفس عبارتند از: – بیماری آسم – مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن – تامپوناد قلبی (فشار روی قلب به دلیل تجمع خون و مایعات دیگر در اطراف قلب) – حمله قلبی – کاهش فشار خون – آمبولی ریه – پنومونی (ذات الریه) – آسیب ریه و قلب در اثر فشار زیر آب (مثل غواصی) – گرفتگی راه تنفسی فوقانی

رفلاکس معده و تنگی نفس

یک فوق تخصص گوارش گفت: برخی بیماری‌های گوارشی مانند رفلاکس معده موجب آنمی در ریه شده و سرفه‌های خشک و تنگی نفس را به دنبال دارد. سید محمود اسحاق حسینی در گفت‌وگو با فارس در مورد دلایلی تنگی نفس اظهار داشت: در قدیم بیماری‌های قلبی را به عنوان عامل اصلی تنگی نفس می‌شناختند اما امروزه تنگی نفس به عوامل دیگری مانند بیماری‌های گوارشی، ریوی نیز مرتبط است. وی اختلالات اسکلتی را در تنگی نفس دخیل دانست و افزود: حتی ممکن است شکل نامناسب قفسه سینه که ناشی از ضربه ایجاد می‌شود یا به صورت مادرزادی وجود داشته است در تنگی نفس مؤثر باشد. عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران تصریح کرد: همچنین بیماری‌های گوارشی مانند رفلاکس سبب تنگی نفس و سرفه خشک می‌شود چون عوارض رفلاکس به ریه هم صدمه می‌زند و با تشخیص زود هنگام رفلاکس و درمان آن باید جلوی این صدمه را گرفت چرا که در نهایت منجر به تنگی نفس هم می‌شود. اسحاق حسینی یکی از مشکلات عمده‌ای را که منجر به تنگی نفس می‌شود مصرف بی‌رویه دارو عنوان کرد و افزود: بسیاری از افراد برای هر بیماری بدون مراجعه به پزشک خوددرمانی می‌کنند یا هستند افرادی که بیش از تجویز پزشک روند مصرف دارو را همچنان ادامه می‌دهند که این امر تنگی نفس را برای آنها به دنبال دارد.

ورم معده و تنگی نفس

ورم معده یا گاستریت شامل التهاب در دیواره داخلی معده می شود. از نشانه های شایع ورم معده می توان به درد شکمی در قسمت بالای شکم، نفخ، تهوع و استفراغ، سوء هاضمه، سوزش سر دل، سکسکه، کاهش اشتها، احساس سوزش بین دو وعده غذایی، و مدفوع به رنگ قیر سیاه اشاره کرد. در موارد خاص، نشانه های اضافی مانند درد در قفسه سینه، تنگی نفس، تعریق، غیره ممکن است شکل بگیرند. اگر در استفراغ خون دیده شود، استفراغ به رنگ زرد یا سبز باشد، یا ضربان سریع قلب، درد در قفسه سینه، تنگی نفس، تب و درد شکمی وجود داشته باشند، فرد باید کمک پزشکی فوری دریافت کند.

  • سجاد ورمزیار

سوزش ادرار

سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰ ب.ظ

سوزش ادرار

سوزش ادرار،سوزش ادرار مردان،سوزش ادرار در بارداری،سوزش ادرار در کودکان،سوزش ادرار همراه با خون،سوزش ادرار نشانه چیست،سوزش ادرار در زنان،سوزش ادرار بعد از نزدیکی،سوزش ادرار در بارداری،سوزش ادراری به انگلیسی،سوزش ادرار به زبان انگلیسی،معنی سوزش ادرار به انگلیسی،سوزش ادرار مردان درمان،سوزش ادرار مردانه،سوزش ادراری مردان،سوزش ادرار مرد

سوزش ادرار

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سوزش ادرار و علل و علائم و درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.سوزش ادرار به تنهایی یک اختلال نیست، بلکه نشانه‌ای از وجود اختلالات دیگر است، و در زنان و مردان بین سنین ۱۸ تا ۵۰ سال شایع است. زنان در مقابل این مشکل آسیب‌پذیرتر از مردان هستند. داروهای خانگی خاص می‌توانند از شما در برابر این مشکل محافظت کنند و درد و سوزش مرتبط با دیزوری را درمان کنند.

سوزش ادرار مردان

سوزش ادرار به تنهایی بیماری به حساب نمی‌آید، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های مختلف باشد و طیف وسیعی از بیماری‌ها می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. 1- عفونت پروستات، عفونت پیشابراه، عفونت مجاری ادراری: موارد مذکور در مردان جوان می‌تواند علت سوزش ادرار باشد که در میان آن‌ها عفونت ادراری شایع‌ترین علت این عارضه است. لازم به ذکر است که مردان دارای مجاری ادراری درازتری نسبت به خانم‌ها هستند و غده پروستات هم مواد ضد‌باکتریائی ترشح می‌کند که مانعی برای عفونت ادراری است. 2- بیماری‌های مقاربتی: علت سوزش ادرار در مردان ممکن است بدلیل وجود یک بیماری مقاربتی، مثل سوزاک یا کلامیدیا باشد. 3- سیستیت بینابینی: سیستیت بینابینی، شرایط مزمن دردناکی است که در آن مثانه ملتهب و تحریک می‌شود و در نتیجه فرد مجبور می‌شود که به طور مکرر ادرار کند و ادرار کردنش دردناک می‌باشد. این عارضه در زنان شایع‌تر از مردان است. 4- بزرگ شدن پروستات: در مردان بالای 50 سال ممکن است پروستات (غده‌ای که در زیر مثانه و نزدیک پیشابره قرار دارد) بزرگ شود و و سبب انسداد جریان ادرار ار کثانه به سمت بیرون گردد.

سوزش ادرار در بارداری

به گزارش سایت جسارت خانم های باردار بهتر از هر کسی می دانند که با بزرگ شدن جنین احتمال بروز سوزش و تکرر ادرار و گاهی اوقات تب بالا زیاد می شود. این نشانه ها، علایم عفونت ادراری اند و بارداری یکی از عوامل موثر در بروز این عفونت است. پزشکان در همان اولین نوبت معاینات دوران بارداری آزمایش ادرار درخواست می کنند؛ خواه شما علایم عفونت ادراری داشته باشید یا خیر. اگر این تست اولیه منفی باشد احتمال بروز عفونت ادراری در طول دوران بارداری پایین خواهد بود ولی اگر شما یکی از گروه 5 تا 7 درصد خانم هایی باشید که باکتری در ادرارشان یافت می شود، باید برای برطرف کردن آن از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

سوزش ادرار در کودکان

عفونت ادراری یکی از بیمار یهای شایع در کودکان است که سالانه ۳ درصد آنها را مبتلا میکند. والدین باید درباره عفونت ادراری اطلاعات داشته باشند، زیرا در بسیاری از موارد مراجعان اصال نمیدانند فرزندشان احتمالا به این عفونت مبتلاست. اگر عفونت ادراری به موقع درمان نشود میتواند کودک را به مشکلات کلیوی دچار کند. به گفته دکتر محمد رضایی، متخصص کودکان عفونت ادراری با شیوع ۵ درصد در دختران و یک درصد در پسران، میان دختران بیشتر مشاهده میشود.مجرای میزراه یعنی مجرایی که ادرار را از مثانه به خارج بدن هدایت میکند در پسران طولی چند برابر دختران دارد. کوتاه بودن این مجرا در دختران باعث میشود میکرو بها راحتتر به قسمتهای داخلیتر بدن و مثانه برسند و زمینه ابتلا به عفونت را ایجاد کنند. از طرفی چسبندگی قسمت خارجی دستگاه تناسلی دختران، این جنس را نسبت به عفونت ادراری مستعدتر میکند. اگر فرزندتان دختر است مراقب باشید اندام تناسلی او را با صابونها و مواد شوینده قوی تحریک نکنید. به علاوه بعد از تعویض پوشک، دستشویی و هنگام استحمام، اندام تناسلی او را از جلو به عقب بشویید تا باکتر یهای روده ای و ناحیه مقعد کمتر به سمت سیستم دفع ادرار بیایند و تعداد باکتریهای این ناحیه در حداقل بمانند.

سوزش ادرار همراه با خون

عوامل متعددی در بروز این مشکل نقش دارند. عادت ماهیانه، ورزش بیش از حد، فعالیت جنسی، ابتلا به بیماری‌های ویروسی، ضربه و عفونت و… می‌توانند باعث ظاهرشدن خون در ادرار شوند. البته عوامل خطرناک دیگری نیز در ایجاد این مشکل نقش دارند؛ از سرطان کلیه و مثانه گرفته تا وجود التهاب در کلیه، مثانه، مجرا و پروستات و ابتلا به بیماری پلی کیستیک کلیه. البته بیماری پلی کیستیک کلیه را نباید با کیست ساده کلیه اشتباه گرفت چون در این بیماری هر دو کلیه پر از کیست‌های متعدد است. این بیماری ارثی باعث می‌شود در هر دو کلیه، کیست‌های پر از مایع به شکل خوشه انگور ایجاد شود و معمولا در دهه پنجم زندگی به نارسایی کلیه می‌انجامد. گاهی هم علت مشخص نمی‌شود که معمولا این موارد خطرناک نیستند.

سوزش ادرار نشانه چیست

به‌عنوان نمونه سوزش ادرار برای یک خانم جوان ممکن است ناشی از عفونت مثانه باشد یا درباره یک مرد جوان می‌تواند به دلیل عفونت پروستات یا عفونت پیشابراه و مجرا ایجاد شود. در کودکان نیز ممکن است این وضع نشان‌دهنده برگشت ادراری، عفونت‌های ادراری و آسیب‌های سیستم ادراری باشد و درباره یک فرد سالمند سوزش ادراری می‌تواند به درجاتی از بزرگ شدن پروستات ارتباط پیدا کند. به گفته دکتر ایجادی، سوزش ادرار در موارد خاصی هم می‌تواند نشان‌دهنده تومورهای مثانه و سیستم ادراری باشد. علاوه بر این، گاهی سوزش ادرار ممکن است به دلیل وجود سنگ در سیستم ادراری یا مثانه بروز کند. بنابراین نباید فراموش کنیم سوزش ادرار تنها یک نشانه است که در صورت بروز حتما باید علت اصلی ایجاد‌کننده آن نیز مشخص شود.

سوزش ادرار در زنان

به عنوان مثال اگر سوزش ادرار همراه با احساس ناراحتی و درد در قسمت خارجی دستگاه تناسلی باشد، معمولا نشان‌دهنده وجود التهاب در واژن یا لب‌های فرج است. یکی از علل سوزش ادرار و عفونت مثانه مقاربت است که فرد، روز یا روزهای بعد از مقاربت دچار سوزش ادرار می شود و این معمولا تکرارشونده است. یکی از علل نادر ولی خطرناک سوزش ادرار، نوعی سرطان مثانه است که در آن معمولا به همراه سوزش ادرار، آزمایش، وجود خون در ادرار را نیز گزارش یا این که خود بیمار به چشم خود ادرار خونی را مشاهده می‌کند. البته سوزش ادرار در زنان اغلب با تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن همراه است. احساس فوریت در ادرار کردن، یعنی فرد احساس می‌کند مثانه‌اش پر شده و باید آن را خالی کند؛ ولی مثل افراد طبیعی نمی‌تواند ادرار کردن را به تاخیر بیندازد. بلکه باید فورا محلی را برای تخلیه مثانه پیدا کند. بیشتر پزشکان سوزش ادرار را معادل عفونت ادراری تلقی کرده و بدون بررسی شروع به درمان تجربی آن می‌کنند در صورتی که سوزش ادرار می‌تواند علل خیلی زیادی داشته باشد که یکی از آنها عفونت ادراری است. سوزش ادرار در زنان جوان بیشتر است. اگر درد هنگام ادرار کردن در ابتدای آن اتفاق بیفتد، معمولا نشان‌دهنده وجود مشکل در مجرای ادراری است ولی اگر در انتهای ادرار کردن اتفاق بیفتد نشان‌دهنده وجود مشکل در مثانه است. از طرفی اگر سوزش ادرار همراه با تکرر و احساس فوریت در ادرار کردن و درد زیر دل باشد، معمولا نشان‌دهنده التهاب مثانه است. خود التهاب مثانه نیز ممکن است علل عفونی و غیرعفونی داشته باشد.

درمان سوزش ادرار

افزایش مصرف آب به درمان ناراحتی های ادراری شما کمک می کند. آب با دفع سموم و باکتری های عفونت زا از بدن به رفع مشکلات ادراری شما کمک خواهد کرد.شما می توانید با استفاده از کمپرس آب گرم دردتان را کاهش دهید. گرما به کاهش فشار مثانه و کاهش درد شما کمک خواهد نمود.سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی بوده و به مبارزه با عفونت های عامل ناراحتی ادراری کمک می کند. بعلاوه سرکه سیب غنی از آنزیم ها، پتاسیم و سایر مواد معدنی مفید بوده و به بازگرداندن pH بدن به حالت طبیعی کمک می کند.جوش شیرین نیز به کاهش دیزوری (سوزش ادرار) کمک می کند. این ترکیب قلیایی کمک می کند که اسیدیته ادرار کاهش پیدا کند و این امر به نوبه خود به کاهش احساس سوزش هنگام ادرار و همچنین کاهش دفعات ادرار کمک می کند. به علاوه جوش شیرین به حفظ تعادل pH بدن نیز کمک می کند.

علت سوزش ادرار

سوزش ادرار اغلب نشانه ای از التهاب مثانه (التهاب یا عفونت مثانه و پیشابراه)، هر چند آن به عنوان نشانه ای از شرایط متعدد مربوط به دستگاه ادراری و تناسلی رخ می دهد. راه تشخیص با آزمایش ادرار شروع می شود و ممکن است شامل سایر روش های تشخیصی، بسته به طیف کاملی از علائم و یافته های آزمایش کامل ادرار دارد. سیستیت بینابینی، شرایط مزمن دردناکی است که در آن، مثانه ملتهب و تحریک می‌شود و در نتیجه فرد مجبور می‌شود که به طور مکرر ادرار کند و ادرار کردنش دردناک می‌باشد. سیستیت بینابینی علایمی شبیه سیستیت (عفونت باکتریایی مثانه) دارد، اما کشت ادرار از نظر باکتری منفی است و دادن آنتی‌بیوتیک معمولاً کمکی نمی‌کند. این عارضه درزنان شایع‌تر از مردان است.

انتی بیوتیک برای سوزش ادرار

– انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های ادراری وجود دارد. اکثر (75-95٪ ) عفونت در زنان بوسیله یک باکتری شناخته شده به نام Escherichia coli )E. coli) ایجاد می شود. انواع دیگر باکتری ها ممکن است به ندرت وجود داشته باشد. درمان های مختلفی در مناطق مختلف کشور بر اساس الگوهای منطقه ای مقاومت دارویی توصیه می شود. – اکثر بیماران مبتلا به عفونت ادراری بدون عارضه بدون هیچ تست تشخیصی خاص شروع به درمان می کنند، اگر چه آنالیز ادرار ممکن است با انجام یک نمونه ادرار انجام شود. در بررسی ادرار، اجزای شیمیایی ادرار مشخص می شود و پزشک ممکن است به رنگ ادرار، وضوح و نمونه زیر میکروسکوپ نگاه کند. کشت ادرار می تواند باکتری های خاصی که باعث عفونت ادراری شده اند را مشخص کند. – علائمی مانند سوزش در هنگام ادرار معمولا در عرض یک تا دو روز پس از شروع درمان دیده می شود. حتما دوره دارو را کامل مصرف کنید. اگر علائم بعد از 2 تا 3 روز هنوز وجود داشته باشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : عفونت ادراری در مردان ♥ تکرر ادرار در مردان ♥ سنگ مثانه در مردان ♥ التهاب مثانه در مردان

  • سجاد ورمزیار

سرفه خلط دار

جمعه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۵۴ ب.ظ

سرفه خلط دار

سرفه خلط دار ،سرفه خلط دار به انگلیسی،سرفه خلط دار در نوزادان،سرفه خلط دار کودکان،سرفه خلط دار در کودکان،سرفه خلط دار نوزاد،سرفه خلط دار کودک،سرفه خلط دار در بارداری،سرفه خلط دار نشانه چیست،سرفه خلط دار در طب سنتی،سرفه خلط دار در کودکان،درمان سرفه خلط دار در نوزادان،سرفه های خلط دار در نوزادان،علت سرفه خلط دار در نوزادان،سرفه خلط دار نوزادان

سرفه خلط دار

توضیحاتی در مورد سرفه خلط دار

علل عمومی خلط آوری عبارتند از: سرما خوردگی تحریک (دخانیات، آلودگی هوا، حیوانات خانگی و غبار های شیمیایی) آلرژی رفلاکس مری و معده عفونت ویروسی و باکتری آنفلونزا برونشیت حاد ذات الریه سرفه ی همراه با سوزش خروسک در کودکان بیماری سل سرطان ریه رفلاکس اسیدی مونو شیمی درمانی . غدد طبیعی موجود در بینی و گلو، در شبانه روز حدود یک تا دو لیتر ترشح دارند. این ترشحات سطوح داخلی حفره های بینی را مرطوب می کند و باعث تمیز و مرطوب شدن هوای داخل بینی و به دام افتادن ذرات مضر و باکتری های موجود در هوای استنشاقی می شود. سلول های سطوح داخل بینی و سینوس ها حاوی مژک هایی هستند که به طور هماهنگ و منظم به طرف ته حلق نوسان می کنند و باعث می شوند ترشحات بینی و سینوس ها به طرف ته حلق رانده شوند. وقتی ترشحات به ته حلق رسیدند، به طور طبیعی و به نحوی ناخودآگاه توسط فرد بلعیده می شوند. در مواردی که میزان ترشحات بینی و سینوس ها افزایش یابد یا قوام، طعم، بو یا غلظت ترشحات تغییر کند، معمولا فرد متوجه وارد شدن این ترشحات از پشت بینی به حلق خود می شود و از آن رنج می برد. اختلال در بلع نیز از جمله علل احساس افزایش ترشحات پشت حلق است. 

شربت سرفه خلط آور

داروی گیاهی دیگری به نام «پروسپان» نیز آثار مشابهی دارد. این دارو از عصاره برگ گیاه پیچک تهیه می شود و ضدسرفه خوبی است.

درمان سرفه خلط دار

استنشاق بخار از بهترین و ساده ترین راه برای خلاص شدن از شر خلط است . استنشاق بخار به داخل بینی بسیار مفید است ده دقیقه در بخار حمام روزی دو بار خلط را درمان میکند . روش دیگر، ریختن آب جوش گرم در یک کاسه بزرگ است . یک حوله بر سر خود گذاشته و بخار به مدت پنج تا 10 دقیقه استنشاق کنید. این کار به رقیق شدن ترشحات در ریه ها کمک میکند. این روش آسانی است و چند بار در روز میتوانید انجام دهید

شربت ضد سرفه خلط دار

بعضی شربت های گیاهی نیز وجود دارند که عملکرد مشابهی دارند و باعث آبکی شدن خلط می شوند. از آن جمله می توان به شربت «ترسیان»، «تیمیان»، «تیمکس» و «برونکوتیدی» اشاره کرد. بیشتر این شربت ها از عصاره گیاه آویشن تهیه شده اند که آثار خلط آور و ضدسرفه خوبی دارد.

ضد سرفه خلط دار

غرغره کردن با آب نمک گرم یکی دیگر از راه آسان برای درمان خلط است . در حالی که آب گرم تسکین دهنده گلو است ، نمک نیز برای از بین بردن باکتری ها کمک میکند در یک لیوان آب گرم یک چهارم قاشق چای خوری نمک بریزید و چند بار در روز غرغره کنید

شربت و سرفه خلط دار

یکی از معمولی ترین داروهای خلط آور «گایافنزین» است. البته شربت های اکسپکتورانت موجود در بازار، علاوه بر گایافنزین، حاوی یک ماده آنتی هیستامین (ضدحساسیت) و ضداحتقان هم هستند که باعث کم شدن ترشحات می شود.

درمان های خانگی سرفه خلط دار

لیمو یک ماده عالی برای از بین بردن خلط است . لیمو ضد باکتری است ویتامین C دارد و بدن را در برابر عفونت مقاوم میکند اضافه کردن دو قاشق چایخوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل به یک فنجان آب گرم مفید است. نوشیدن حداقل سه بار در روز به تسکین گلو و کاهش تولید خلط کمک میکند یکی دیگر از گزینه ساده یک برش از لیمو، ریزش نم نم نمک و فلفل بر روی آن و سپس آنرا بخورید . این کار را دو یا سه بار در روزانجام دهید . زردچوبه دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است که به کاهش خلط و کشتن باکتری تولید کننده خلط بسیار مفید است . همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند اضافه کردن یک قاشق چای خوری زردچوبه به یک لیوان شیر گرم و نوشیدن یک بار در صبح و دوباره قبل از رفتن به رختخواب منفعتهای زیادی دارد همچنین میتوانید نصف قاشق چای خوری زردچوبه را با یک لیوان آب دو یا سه بار در روز بخورید همچنین اضافه کردن یک قاشق غذاخوری زردچوبه و کمی نمک به یک لیوان آب گرم چند بار درروز غرغره کنیدفلفل هندی طبیعت گرم و تحریک کننده دارد به کاهش درد در قفسه سینه و بهبود گلو درد کمک میکند یک چهارم قاشق چای خوری یک چهارم فلفل هندی و زنجبیل تازه رنده شده ، عسل و سرکه سیب از هرکدام یک قاشق غذاخوری ، و دو قاشق غذاخوری مخلوط کردهدو تا سه بار دردروز بخورید که داروی درمان کننده خلط است

علائم سرفه خلط دار

خلط اغلب در غلظت و رنگ متفاوت است و از رنگ زرد، سبز، قهوه ای و خاکستری طبقه بندی شده و بعضی اوقات هم این خلط حاوی خون است که به رنگ قرمز متمایل است. معمولا در هنگام صبح سرفه کردن همراه با خلط بیشتر است. بر اساس علائم سرفه ای که دارید پزشک معاینات لازم و آزمایش های تخصصی لازم را انجام می دهد. سرفه کردن همراه با خلط، معمولا به نام سرفه مولد شناخته می شود. سرفه همراه با خلط معمولا نشانه عفونت انباشته شده در ریه است.

عوارض سرفه خلط دار

خلط اغلب همراه با سرماخوردگی و دیگر عفونت های سیستم تنفسی ایجاد می شود. خلط مسئله خطرناکی نیست اما اگر درمان سرفه خلط دار به موقع صورت نگیرد، ممکن است باعث مسدود شدن نایژه ها و خارش شده و در نهایت ریه عفونی می شود.

داروهای ضد سرفه و خلط دار

داروهای خلط آور (اکسپکتورانت): اکسپکتورانت ها شاید شناخته شده ترین داروهای ضدسرفه در بازار هستند که به آنها «شربت سینه» هم گفته می شود. این داروها با رقیق کردن خلط، باعث دفع راحت تر آن می شوند. زمانی که سرفه ها خلط دار باشند، مصرف این گونه داروها توصیه می شود. تهیه شربت های اکسپکتورانت ساده، نیازی به نسخه ندارد و می توان آنها را به راحتی از داروخانه ها تهیه کرد اما تهیه بعضی از انواع آن که حاوی کدیین هستند، به نسخه پزشک نیاز دارد.

سرفه خلط دار کودکان

پسرم 1 سالشه الان 3 روزه سرفه های خلط دار میکنه چی بهش بدم زود خوب بشه 4تخمه دم کن بده بخوره من باردارم 10روز سرفه زدم شدید اما با خوردن این 2روزه آروم شدم 

سرفه خلط دار در کودکان

برای مبارزه با سرفه: دارو یا درمان خانگی؟ برخی والدین برای درمان سرفه های فرزندشان راهی داروخانه می‌شوند تا برایش شربت ضد سرفه خریداری کنند. برخی دیگر به نوشیدنی های گرمی که با عسل شیرین شده است و یا به طور مستقیم به یک قاشق عسل، متوسل می‌شوند. بهترین راه حل برای درمان سرفه چیست؟ محققان بر روی این سئوال تمرکز کرده اند. آنها تأثیرگذاری سه نوع درمان را بین بچه های ۲ تا ۱۸ ساله که از سرفه های طولانی مدت به علت عفونت مجاری تنفسی رنج می‌بردند، مقایسه کرده اند. برخی از این بچه ها یک قاشق عسل و برخی دیگر یک داروی ضد سرفه (بر پایۀ دکسترومتورفان) یا هنگام خواب یک دارونما دریافت کرده بودند. تکرار سرفه، شدت و تأثیرش بر خواب در سه گروه طبقه بندی شدند. اطلاعات به شیوۀ تلفنی و از مادران کودکان جمع آوری شده است.

سرفه خلط دار و عسل

برای مبارزه با سرفه: هیچ چی عسل نمی‌شه! کودکانی که از عسل استفاده کرده بودند، فردای آن روز بهبود پیدا کرده بودند: شدت سرفه، تعداد و تکرارش کم و کیفیت خواب بهتر شده است. اما بهبودی با استفاده از شربت سینه یا دارونما خیلی کمتر بوده است. وانگهی، شربت به اندازۀ دارونما تأثیر نداشته است، همین موضوع فایدۀ شربت ضدسرفه را زیر سئوال می‌برد. این نتیجه، توسط مطالعۀ دیگری که اخیراً منتشر شده، تأیید شده است.در نتیجه، عسل بهترین و مؤثرترین راه حل برای درمان سرفه است. می‌توان این طور نتیجه گرفت که دارو، هیچ فایدۀ خاصی ندارد زیرا فایدۀ بیشتری نسبت به دارونما از خود نشان نداده استبنابر اظهار عقیدۀ مؤلفان، عسل یک داروی مؤثر در مقابل سرفه برای بچه های ۲ تا ۱۸ سال است.برای بهبود کودکی که سرفه می‌کند، هر شب یک قاشق عسل به او بدهید.اما اگر سرفه های کودک بیش از یک هفته طول بکشد، مراجعه به پزشک ضروری خواهد بود.

سرفه خلط دار

زنجبیل یک ضد احتقان طبیعی است وبرای عفونت های دستگاه تنفسی و گلو استفاده میشود. همچنین، ضد ویروس ، ضد باکتری و ضد خلط است و موجب می شود که راحت تر نفس بکشید اضافه کردن یک قاشق غذاخوری برش زنجبیل تازه به یک فنجان آب جوش برای چند دقیقه و پس از آن دو قاشق چای خوری عسل اضافه کنید. نوشیدن این چای زنجبیل دارای اثر تسکین دهنده است چندین بار در طول روز مصرف کنید روش دیگر، چند بار در روز جویدن تکه زنجبیل خام و اضافه کردن زنجبیل به غذا است

بیشتر بخوانید : درمان سرفه های آلرژیک

  • سجاد ورمزیار

اسهال خونی چیست

يكشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۲۳ ب.ظ

اسهال خونی چیست

اسهال خونی چیست ,اسهال خونی چیست,اسهال خونی نشانه چیست,علت اسهال خونی چیست,دلیل اسهال خونی چیست,اسهال خونی علامت چیست,اسهال خونی از چیست,اسهال خونی کودکان چیست,دلایل اسهال خونی چیست,علل اسهال خونی چیست,علت اسهال خونی چیست؟,اسهال خونی نشانه چیست,اسهال خونی از چیست

اسهال خونی چیست

توضیحاتی در مورد اسهال خونی چیست

اسهال حالتی است که در آن فعالیتهای روده (مدفوع) سفتی خود را از دست داده و شل و آبکی می‌شود. بیماری اسهال براساس علتهای ایجاد آن عبارتند از: – اسهال وبایی: زمانیکه علت اسهال خونی بیماری وبا باشد. در بیماری وبا مدفوع همراه با خون دفع میشود. در این نوع اسهال التهاب مخاط روده بزرگ باعث انتقال خون، مخاط و مایعات در مدفوع می شود. اسهال کلری: یک نوع اسهال شدید و آبکی می باشد. علت اسهال کلری، اختلال در تبادل بی کربنات کلر در قسمت پایینی روده است و با مدفوع بیش از حد کلر روبرو می باشیم. اسهال لینتریکک در این نوع اسهال، مدفوع حاوی موادغذایی هضم نشده می باشد. اسهال اسمزی: علت اسهال اسمزی، ناشی از ناتوانی جذب برخی مواد مغذی از قبیل قندها، منیزیوم، سولفات و فسفات می‌باشد. آب، بوسیله این مواد جذب نشده، به روده کشیده می‌شود و باعث شل شدن مدفوع می‌شود. اسهال تابستانی: در کودکان در گرمای شدید تابستان، اسهال حاد رخ می دهد. اسهال مسمومیت: سموم باعث ترشح آب و نمک در مدفوع می گردند. سموم خارجی از قبیل سم باکتری ویبریوکلرا و اشرشیاکلی، علت اسهال آبکی حجیم هستند. اسهال مسافرتی: در مسافرت و به خصوص بازدید از مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر که وضع بهداشت مناسب ندارند، این نوع اسهال رخ می دهد. اسهال غیرواقعی: علت اسهال‌های غیر واقعی، ناشی از مصرف بیش از اندازه ملین ها می باشد. اسهال میکروبی: علت این نوع اسهال عموما ویروسها، میگروبها و انگلهای دستگاه گوارش هستند.

اسهال خونی چیست

اسهال خونی اختلال روده‌های بزرگ است که توسط میکروارگانیسم‌های بیماریزا ایجاد میشود. در این بیماری میل دائم برای دفع مدفوع وجود دارد. در اسهال خونی، اسهال شدید وجد ندارد اما غالبا بلغم و خون به همراه مقدار کمی مدفوع وجود دارد. زمانی که اسهال خونی ایجاد میشود، زخمهای درون روده بزرگ، باعث تحریک دائمی روده میگردند. در اسهال خونی قبل از نیاز به تخلیه مدفوع، دل پیچه و درد در ناحیه شکم ایجاد میگردد. مقدار کمی مدفوع و تکه های زخم به عنوان بلغم و خون خارج میشود. علت اسهال خونی و شدت آن بسته به نوع و شدت بیماری میتواند حاد یا مزمن باشد. در موارد حاد خروج مدفوع به سختی و همراه با دفع مقدار زیادی بلغم انجام میگیرد. همچنین زمانی که علت اسهال خونی، میکروبها باشند همراه آن نیز تب وجود دارد.

شایع ترین نشانه اسهال خونی چیست

اسهال خونی شایع ترین نشانه بیماری های التهابی روده است که در صورت درمان نشدن و یا اقدام به خوددرمانی در درازمدت باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود. بیماری های التهابی روده باعث تحریک روده بزرگ می شود و شامل دو نوع بیماری کرون و کولیت اولسروز است که هر کدام نوع خاصی از روده را درگیر می ‌کند. شایع ترین نشانه بیماری التهابی روده ،علائم گوارشی مانند اسهال خونی، درد شکم، بی اشتهایی و کم خونی است اما در 10 درصد موارد ممکن است بیمار قبل از بروز علائم گوارشی دچار درد و تورم مفاصل مختلف بدن خصوصاً در ناحیه گردن و کمر شود.

مهمترین عوامل اسهال خونی

بی‌احتیاطی‌های تغذیه‌ای تغییرات آب و هوایی غذاهای فاسد خوردن ترکیبات ناسازگار تغذیه‌ای با همدیگر زندگی شتابزده محیط زیست ناسالم

اسهال خونی و آبلیمو

آب دو عدد لیمو را به یک لیوان آب اضافه کرده و همراه با نمک معدنی و شکر برای طعم دادن، 3 تا 4 بار در روز بخورید. این روش ساده‌ترین و بهترین شیوه درمان اسهال خونی در طب سنتی است.

اسهال خونی و تخم شنبلیله

یک قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را آسیاب کنید و به کناری بگزارید. یک چهارم قاشق غذاخوری از این پودر را با یک فنجان ماست تازه که دو تا سه مرتبه در روز خورده شود. بلغم را از مدفوع پاک میکند. یک قاشق غذاخوری شیره برگ شنبلیله که با 1 تا 2 عدد کشمش سیاه خورده شود نیز اسهال خونی را تسکین میدهد.

اسهال خونی و پرتقال

یک قاشق غذاخوری پوست خشک شده پرتقال را بکوبید و آسیاب کنید تا پودر شود. به آن یک قاشق غذاخوری هسته کشمش بزرگ سیاه اضافه کنید. بخش میوه‌ای کشمش طبع ملین دارد و حال آنکه هسته‌های آن چنان خاصیتی ندارند. هسته را پودر کنید و آن را به پوست پرتقال خشک که آسیاب کرده‌اید، اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را یکبار در روز و به مدت 3 تا 4 روز بخورید. این ترکیب زخمهای موجود در روده ها را التیام بخشیده و از خروج بلغم در مدفوع جلوگیری میکند.

اسهال خونی

پس از ورود یک نوع باکتری به نام شیگلا به بدن، فرد دچار علائمی از قبیل درد شکمی ‌شدید، تب‌ بالا، استفراغ‌، کاهش اشتها‌، دفع‌ دردناک مدفوع‌ همراه‌ با احساس‌ نیاز فوری‌ به‌ دفع‌ می شود. در ابتدای بیماری ممکن‌ اسهال‌ آبکی‌ و حجیم‌ باشد و با پیشرفت بیماری، تبدیل به مدفوع‌های‌ مکرر بلغمی‌ خونی‌ و کم‌ حجم‌ شود.

اسهال چیست

اسهال وضعیتی است که در آن فرد مبتلا بیشتر از سه بار در روز مدفوع شل و آبکی دارد. این حالت بسته به علت به وجود آورنده اسهال میتواند بین سه تا ده روز تا طول بکشد و به سبب دفع مکرر، بدن با کم آبی و از دست دادن الکترولیتهای ضروری مواجه میگردد.

علائم اسهال

علایم اسهال عموما در افراد مختلف مشابه بوده، به شکل مدفع پی در پی و به شکل مایع، درد و پیچش در ناحیه شکم و در بالای ناف و روده ها، صدای شکم، سوزش مقعد به هنگام دفع مدفوع، خشکی زبان، تلخی دهان، دفع مواد غذایی به شکلی که کامل هضم نشده اند و ظهور بلغم در مدفوع است. در اسهال خونی علاوه بر موارد بالا مدفوع همراه با خون و خون مخلوط شده با آب است و در مورد اسهال خونی میتوان گفت مهمترین علامت درد روده ها و صدا کردن آنها میباشد.

اسهال خونی باکتریایی

اسهال‌ باکتریایی در اثر نوعی عفونت باکتریایی در لایه سطحی پوشاننده روده ها ایجاد میگردد. این بیماری در صورت شیوع بسیار مسری و همه گیر بوده و با تماس فرد بیمار با دیگران سریعا انتقال می یابد. از زمان‌ ورود باکتری ‌ها تا ظهور علایم‌ 4-1 روز طول‌ می ‌کشد. این باکتری عموما از طریق مصرف آب و غذای الوده به بدن انسان وارد میگردد و با علایمی نظیر دل پیچه، تب، بدن درد، حالت تهوع و استفراغ و داشتن اسهال خونی که گاهی به دفع مزاج 20 تا 30 با در روز نیز می انجامد. برای درمان این نوع از اسهال خونی، اولین مرحله اقدامات‌ تشخیصی‌ شامل‌ بررسی‌ آزمایشی‌ و کشت‌ نمونه‌ مدفوع‌ است. درمان‌ شامل‌ جایگزینی‌ مایعات‌ از دست‌ رفته‌، غذای‌ کم‌ حجم‌، و نیز گاهی‌ دارو می ‌شود. همچنین به دلیل مسری بودن آن، فرد مبتلا را باید از بقیه‌ جدا نمود. برای‌ تخفیف‌ درد، یک‌ صفحه‌ گرم‌ کننده‌ یا شیشه‌ آب‌ داغ‌ را روی‌ شکم‌ قرار دهید. بیمار باید مرتباً مایعات‌ دریافت‌ کند. بستری‌ کردن‌ بیمارانی‌ که‌ شدیداً مریض‌ احوالند (خصوصاً کودکان‌ کم‌ سن‌ و سالی‌ که‌ کم‌آبی‌ دارند) ضروری است. در این موارد بیمار جدا از بقیه‌ بستری‌ می‌ شود و مایعات‌ تکمیلی‌ از راه‌ سرم‌ به‌ وی‌ رسانده‌ خواهد شد.

اسهال خونی و عطش

در برخی مواقع این نوع اسهال علاوه بر علایم ذکر شده، همراه با عطش بسیار فرد بیمار است. در این حالت علاوه بر راهکارهای ذکر شده برای درمان خانگی اسهال در طب سنتی، و داروهای تجویز شده برای درمان اسهال، میتوان از تخم خرفه نیز برای کاستن عطش بیمار استفاده نمود. به این منظور مقداری تخم خرفه را بجوشانید و دائما به جای خوردن آب از آب صاف شده خرفه به بیمار بدهید.

اسهال خونی و نفخ

اگر این نوع اسهال همراه با صدا کردن شکم، ایجاد گاز و نفخ باشد، بهترین داروی گیاهی، گلنار فارسی، زیره سیاه و سبز، بلوط و تخم گشنیز است. این مواد را به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب نموده و روزی سه قاشق از آن استفاده شود. همچنین استفاده از آبلیموی تازه نیز برای درمان مفید است به این منظور آب دو عدد لیمو را به یک لیوان آب اضافه کرده و همراه با نمک معدنی و شکر برای طعم دادن، 3 تا 4 بار در روز بخورید. این روش ساده‌ترین و بهترین شیوه درمان اسهال خونی در طب سنتی است.

بیشتر بخوانید : اسهال خونی چیستعلت خون دماغ شدن در تابستان

  • سجاد ورمزیار