سوزش ادرار

سوزش ادرار،سوزش ادرار مردان،سوزش ادرار در بارداری،سوزش ادرار در کودکان،سوزش ادرار همراه با خون،سوزش ادرار نشانه چیست،سوزش ادرار در زنان،سوزش ادرار بعد از نزدیکی،سوزش ادرار در بارداری،سوزش ادراری به انگلیسی،سوزش ادرار به زبان انگلیسی،معنی سوزش ادرار به انگلیسی،سوزش ادرار مردان درمان،سوزش ادرار مردانه،سوزش ادراری مردان،سوزش ادرار مرد

سوزش ادرار

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سوزش ادرار و علل و علائم و درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.سوزش ادرار به تنهایی یک اختلال نیست، بلکه نشانه‌ای از وجود اختلالات دیگر است، و در زنان و مردان بین سنین ۱۸ تا ۵۰ سال شایع است. زنان در مقابل این مشکل آسیب‌پذیرتر از مردان هستند. داروهای خانگی خاص می‌توانند از شما در برابر این مشکل محافظت کنند و درد و سوزش مرتبط با دیزوری را درمان کنند.

سوزش ادرار مردان

سوزش ادرار به تنهایی بیماری به حساب نمی‌آید، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های مختلف باشد و طیف وسیعی از بیماری‌ها می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. 1- عفونت پروستات، عفونت پیشابراه، عفونت مجاری ادراری: موارد مذکور در مردان جوان می‌تواند علت سوزش ادرار باشد که در میان آن‌ها عفونت ادراری شایع‌ترین علت این عارضه است. لازم به ذکر است که مردان دارای مجاری ادراری درازتری نسبت به خانم‌ها هستند و غده پروستات هم مواد ضد‌باکتریائی ترشح می‌کند که مانعی برای عفونت ادراری است. 2- بیماری‌های مقاربتی: علت سوزش ادرار در مردان ممکن است بدلیل وجود یک بیماری مقاربتی، مثل سوزاک یا کلامیدیا باشد. 3- سیستیت بینابینی: سیستیت بینابینی، شرایط مزمن دردناکی است که در آن مثانه ملتهب و تحریک می‌شود و در نتیجه فرد مجبور می‌شود که به طور مکرر ادرار کند و ادرار کردنش دردناک می‌باشد. این عارضه در زنان شایع‌تر از مردان است. 4- بزرگ شدن پروستات: در مردان بالای 50 سال ممکن است پروستات (غده‌ای که در زیر مثانه و نزدیک پیشابره قرار دارد) بزرگ شود و و سبب انسداد جریان ادرار ار کثانه به سمت بیرون گردد.

سوزش ادرار در بارداری

به گزارش سایت جسارت خانم های باردار بهتر از هر کسی می دانند که با بزرگ شدن جنین احتمال بروز سوزش و تکرر ادرار و گاهی اوقات تب بالا زیاد می شود. این نشانه ها، علایم عفونت ادراری اند و بارداری یکی از عوامل موثر در بروز این عفونت است. پزشکان در همان اولین نوبت معاینات دوران بارداری آزمایش ادرار درخواست می کنند؛ خواه شما علایم عفونت ادراری داشته باشید یا خیر. اگر این تست اولیه منفی باشد احتمال بروز عفونت ادراری در طول دوران بارداری پایین خواهد بود ولی اگر شما یکی از گروه 5 تا 7 درصد خانم هایی باشید که باکتری در ادرارشان یافت می شود، باید برای برطرف کردن آن از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

سوزش ادرار در کودکان

عفونت ادراری یکی از بیمار یهای شایع در کودکان است که سالانه ۳ درصد آنها را مبتلا میکند. والدین باید درباره عفونت ادراری اطلاعات داشته باشند، زیرا در بسیاری از موارد مراجعان اصال نمیدانند فرزندشان احتمالا به این عفونت مبتلاست. اگر عفونت ادراری به موقع درمان نشود میتواند کودک را به مشکلات کلیوی دچار کند. به گفته دکتر محمد رضایی، متخصص کودکان عفونت ادراری با شیوع ۵ درصد در دختران و یک درصد در پسران، میان دختران بیشتر مشاهده میشود.مجرای میزراه یعنی مجرایی که ادرار را از مثانه به خارج بدن هدایت میکند در پسران طولی چند برابر دختران دارد. کوتاه بودن این مجرا در دختران باعث میشود میکرو بها راحتتر به قسمتهای داخلیتر بدن و مثانه برسند و زمینه ابتلا به عفونت را ایجاد کنند. از طرفی چسبندگی قسمت خارجی دستگاه تناسلی دختران، این جنس را نسبت به عفونت ادراری مستعدتر میکند. اگر فرزندتان دختر است مراقب باشید اندام تناسلی او را با صابونها و مواد شوینده قوی تحریک نکنید. به علاوه بعد از تعویض پوشک، دستشویی و هنگام استحمام، اندام تناسلی او را از جلو به عقب بشویید تا باکتر یهای روده ای و ناحیه مقعد کمتر به سمت سیستم دفع ادرار بیایند و تعداد باکتریهای این ناحیه در حداقل بمانند.

سوزش ادرار همراه با خون

عوامل متعددی در بروز این مشکل نقش دارند. عادت ماهیانه، ورزش بیش از حد، فعالیت جنسی، ابتلا به بیماری‌های ویروسی، ضربه و عفونت و… می‌توانند باعث ظاهرشدن خون در ادرار شوند. البته عوامل خطرناک دیگری نیز در ایجاد این مشکل نقش دارند؛ از سرطان کلیه و مثانه گرفته تا وجود التهاب در کلیه، مثانه، مجرا و پروستات و ابتلا به بیماری پلی کیستیک کلیه. البته بیماری پلی کیستیک کلیه را نباید با کیست ساده کلیه اشتباه گرفت چون در این بیماری هر دو کلیه پر از کیست‌های متعدد است. این بیماری ارثی باعث می‌شود در هر دو کلیه، کیست‌های پر از مایع به شکل خوشه انگور ایجاد شود و معمولا در دهه پنجم زندگی به نارسایی کلیه می‌انجامد. گاهی هم علت مشخص نمی‌شود که معمولا این موارد خطرناک نیستند.

سوزش ادرار نشانه چیست

به‌عنوان نمونه سوزش ادرار برای یک خانم جوان ممکن است ناشی از عفونت مثانه باشد یا درباره یک مرد جوان می‌تواند به دلیل عفونت پروستات یا عفونت پیشابراه و مجرا ایجاد شود. در کودکان نیز ممکن است این وضع نشان‌دهنده برگشت ادراری، عفونت‌های ادراری و آسیب‌های سیستم ادراری باشد و درباره یک فرد سالمند سوزش ادراری می‌تواند به درجاتی از بزرگ شدن پروستات ارتباط پیدا کند. به گفته دکتر ایجادی، سوزش ادرار در موارد خاصی هم می‌تواند نشان‌دهنده تومورهای مثانه و سیستم ادراری باشد. علاوه بر این، گاهی سوزش ادرار ممکن است به دلیل وجود سنگ در سیستم ادراری یا مثانه بروز کند. بنابراین نباید فراموش کنیم سوزش ادرار تنها یک نشانه است که در صورت بروز حتما باید علت اصلی ایجاد‌کننده آن نیز مشخص شود.

سوزش ادرار در زنان

به عنوان مثال اگر سوزش ادرار همراه با احساس ناراحتی و درد در قسمت خارجی دستگاه تناسلی باشد، معمولا نشان‌دهنده وجود التهاب در واژن یا لب‌های فرج است. یکی از علل سوزش ادرار و عفونت مثانه مقاربت است که فرد، روز یا روزهای بعد از مقاربت دچار سوزش ادرار می شود و این معمولا تکرارشونده است. یکی از علل نادر ولی خطرناک سوزش ادرار، نوعی سرطان مثانه است که در آن معمولا به همراه سوزش ادرار، آزمایش، وجود خون در ادرار را نیز گزارش یا این که خود بیمار به چشم خود ادرار خونی را مشاهده می‌کند. البته سوزش ادرار در زنان اغلب با تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن همراه است. احساس فوریت در ادرار کردن، یعنی فرد احساس می‌کند مثانه‌اش پر شده و باید آن را خالی کند؛ ولی مثل افراد طبیعی نمی‌تواند ادرار کردن را به تاخیر بیندازد. بلکه باید فورا محلی را برای تخلیه مثانه پیدا کند. بیشتر پزشکان سوزش ادرار را معادل عفونت ادراری تلقی کرده و بدون بررسی شروع به درمان تجربی آن می‌کنند در صورتی که سوزش ادرار می‌تواند علل خیلی زیادی داشته باشد که یکی از آنها عفونت ادراری است. سوزش ادرار در زنان جوان بیشتر است. اگر درد هنگام ادرار کردن در ابتدای آن اتفاق بیفتد، معمولا نشان‌دهنده وجود مشکل در مجرای ادراری است ولی اگر در انتهای ادرار کردن اتفاق بیفتد نشان‌دهنده وجود مشکل در مثانه است. از طرفی اگر سوزش ادرار همراه با تکرر و احساس فوریت در ادرار کردن و درد زیر دل باشد، معمولا نشان‌دهنده التهاب مثانه است. خود التهاب مثانه نیز ممکن است علل عفونی و غیرعفونی داشته باشد.

درمان سوزش ادرار

افزایش مصرف آب به درمان ناراحتی های ادراری شما کمک می کند. آب با دفع سموم و باکتری های عفونت زا از بدن به رفع مشکلات ادراری شما کمک خواهد کرد.شما می توانید با استفاده از کمپرس آب گرم دردتان را کاهش دهید. گرما به کاهش فشار مثانه و کاهش درد شما کمک خواهد نمود.سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی بوده و به مبارزه با عفونت های عامل ناراحتی ادراری کمک می کند. بعلاوه سرکه سیب غنی از آنزیم ها، پتاسیم و سایر مواد معدنی مفید بوده و به بازگرداندن pH بدن به حالت طبیعی کمک می کند.جوش شیرین نیز به کاهش دیزوری (سوزش ادرار) کمک می کند. این ترکیب قلیایی کمک می کند که اسیدیته ادرار کاهش پیدا کند و این امر به نوبه خود به کاهش احساس سوزش هنگام ادرار و همچنین کاهش دفعات ادرار کمک می کند. به علاوه جوش شیرین به حفظ تعادل pH بدن نیز کمک می کند.

علت سوزش ادرار

سوزش ادرار اغلب نشانه ای از التهاب مثانه (التهاب یا عفونت مثانه و پیشابراه)، هر چند آن به عنوان نشانه ای از شرایط متعدد مربوط به دستگاه ادراری و تناسلی رخ می دهد. راه تشخیص با آزمایش ادرار شروع می شود و ممکن است شامل سایر روش های تشخیصی، بسته به طیف کاملی از علائم و یافته های آزمایش کامل ادرار دارد. سیستیت بینابینی، شرایط مزمن دردناکی است که در آن، مثانه ملتهب و تحریک می‌شود و در نتیجه فرد مجبور می‌شود که به طور مکرر ادرار کند و ادرار کردنش دردناک می‌باشد. سیستیت بینابینی علایمی شبیه سیستیت (عفونت باکتریایی مثانه) دارد، اما کشت ادرار از نظر باکتری منفی است و دادن آنتی‌بیوتیک معمولاً کمکی نمی‌کند. این عارضه درزنان شایع‌تر از مردان است.

انتی بیوتیک برای سوزش ادرار

– انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های ادراری وجود دارد. اکثر (75-95٪ ) عفونت در زنان بوسیله یک باکتری شناخته شده به نام Escherichia coli )E. coli) ایجاد می شود. انواع دیگر باکتری ها ممکن است به ندرت وجود داشته باشد. درمان های مختلفی در مناطق مختلف کشور بر اساس الگوهای منطقه ای مقاومت دارویی توصیه می شود. – اکثر بیماران مبتلا به عفونت ادراری بدون عارضه بدون هیچ تست تشخیصی خاص شروع به درمان می کنند، اگر چه آنالیز ادرار ممکن است با انجام یک نمونه ادرار انجام شود. در بررسی ادرار، اجزای شیمیایی ادرار مشخص می شود و پزشک ممکن است به رنگ ادرار، وضوح و نمونه زیر میکروسکوپ نگاه کند. کشت ادرار می تواند باکتری های خاصی که باعث عفونت ادراری شده اند را مشخص کند. – علائمی مانند سوزش در هنگام ادرار معمولا در عرض یک تا دو روز پس از شروع درمان دیده می شود. حتما دوره دارو را کامل مصرف کنید. اگر علائم بعد از 2 تا 3 روز هنوز وجود داشته باشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : عفونت ادراری در مردان ♥ تکرر ادرار در مردان ♥ سنگ مثانه در مردان ♥ التهاب مثانه در مردان