خواص شکلات صبحانه

شکلات ,شکلات تلخ,شکلات مرداس,شکلات فرمند,شکلات صبحانه,شکلات داغ,شکلات مرسی,شکلات کادویی,شکلات کیندر,شکلات خارجی,شکلات تلخ در بارداری,شکلات تلخ به انگلیسی,شکلات تلخ چند درصد بخوریم,شکلات تلخ برای لاغری,شکلات تلخ پارمیدا,شکلات تلخ و دیابت

شکلات

توضیحاتی در مورد شکلات

شکلات با وجود شهرت بدی که در افزایش وزن دارد تعدادی از خواص درمانی مرتبط با این ماده غذایی خوشمزه وجود دارد. Chocolate از دانه تئوبروما درخت کاکائو ساخته شده است. اولین استفاده از Chocolate به تمدن Olmec در Mesoamerica باز می گردد. پس از کشف قاره آمریکا، Chocolate در اروپا بسیار محبوب شد و تقاضا برای آن افزایش یافت و اکنون Chocolate به یک محصول فوق العاده محبوب غذایی تبدیل شده که میلیون ها نفر در هر روز برای طعم منحصر به فرد، غنی و شیرین آن افراط می کنند. افرادی که Chocolate دوست دارند همیشه استرس دارند که سلامتی خود را تهدید کرده اند. این در حالی است که خوردن کمی Chocolate طی هفته می تواند تأثیرات بی نظیری برای بدن در پی داشته باشد. مطالعات بسیاری ثابت می کنند که Chocolate تیره یک خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان است که نباید از هیچ رژیم غذایی حذف شود. همچنین Chocolate حاوی مقدار بالایی فلاونوئیدهاست که این آنتی اکسیدان های بسیار قوی از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کنند.

شکلات

کاکائو بومی آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و مکزیک است و حداقل به مدت سه هزار سال در این منطقه کشت می‌شده‌است. مدارک باستان‌شناسی حاکی از کشت و استفاده خوراکی از این ماده در هندوراس در حدود ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است. Chocolate در قسمت آمریکای مرکزی، نوعی کالای لوکس محسوب می‌شد و از دانه‌های کاکائو هم به عنوان پول استفاده می‌کردند. درگذشته Chocolate بیشتر در نوشیدنی‌های شکلاتی کاربرد داشته‌است. شوکولیک: به فرد عاشق شکلات، شوکولیک گفته می‌شود. اولین بار، فاتحان اسپانیایی کاکائو را برای نشان دادن به پادشاه و ملکه اسپانیا از آمریکا به اروپا آوردند؛ و خیلی زود، این ماده جزو مواد غذایی قاره اروپا گردید. آن زمان از شکلات تنها در انواع نوشیدنی‌ها استفاده می‌شد که البته مقداری شکر به نوشیدنی اضافه می‌کردند تا تلخی آن گرفته شود. تا قرن ۱۷، شکلات در اروپا، ماده غذایی گران‌قیمتی محسوب می‌شد که تنها ثروتمندان از آن استفاده می‌کردند. در سال ۱۸۲۸میلادی، هلندی‌ها روشی اختراع کردند که طی آن، چربی دانه‌های کاکائو را می‌گرفتند و از آن، کره کاکائو تهیه می‌کردند. از باقی‌مانده دانه کاکائو هم پودر کاکائو تهیه نمودند. همچنین طی روشی دیگر، Chocolate را قلیایی نموده و به این ترتیب، مزه تلخ آن را از بین می‌بردند. از آن زمان بود که شکلاتها به شکل امروزی تهیه شد. گفته شده که جوزف فرای، اولین کسی بود که در سال ۱۸۴۷م، شکلاتهای امروزی را عرضه نمود که به راحتی قابل خوردن باشند. با وجود پیشرفت‌هایی که در صنعت شکلاتها انجام شد، شکلاتها محبوبیت فراگیر خود را مرهون جنگ جهانی اول است. در طول این جنگ، این ماده غذایی به عنوان جیره غذایی سربازان به کار گرفته شد و سربازان پس از بازگشت از جنگ، بهترین مبلغ آن بودند. به این ترتیب تا سال ۱۹۳۰ حدود ۴۰ هزار نوع Chocolate گوناگون تولید شد.

انواع شکلات

شکلاتها معمولاً با شیر ترکیب شده و وارد بازار می‌گردند. هر قدر درصد Chocolate استفاده شده بیشتر باشد Chocolate سیاه‌تر و تلخ‌تر می‌شود. شکلاتها از ۱۰٪ (Chocolate سفید) تا ۹۹٪ (دارک چاکلت یا Chocolate تلخ) درجه‌بندی می‌شوند. معمولاً اسانس نعنا، پرتقال، موز، توت فرنگی و… را برای طعم دادن به شکلاتها اضافه می‌کنند.[۵] در شکلاتهای تخته‌ای از مغز میوه جات مثل، گردو، فندق، بادام زمینی و… استفاده می‌شود. گاهی عسل، کارامل، مربا، کشمش یا شراب هم در تهیه Chocolate به کار می‌رود. Chocolate یکی از معروف‌ترین اسنک‌ها در همه جای دنیاست.[نیازمند منبع] یکی از افزودنی‌های نامطلوب که باعث کاهش قیمت Chocolate می‌شود، موم پارافین است. شکلاتهای دارای این افزودنی در دمای بدن به سرعت ذوب نمی‌شوند و از این روش قابل شناسایی می‌باشند.

تاریخچه شکلات

در گذشته واژه لاتین Theobroma cacao به معنای «غذای خدایان» کاربرد فراونی داشت. به نظر می رسد در گذشته های بسیار دور، میوه خوشمزه «درخت کاکائو» برای خدایان در نظر گرفته شده بود. همچنین این باور وجود دارد که اقوامی چون «مایاها» و «آزتک‌ها» در مراسم مهمی همچون تولد، ازدواج و مرگ از دانه های این گیاه استفاده می کردند. در قرن ۱۷ میلادی و در میان روشنفکران اروپایی نوشیدن شکلاتها به صورت مایع رواج یافت. آنها تصور می کردند که شکلاتها دارای مواد مغذی و دارویی است و به افزایش قوای جنسی نیز کمک می کند. علاقه به این ماده خوراکی هرگز کاهش پیدا نکرد و تنها در ایالات متحده آمریکا به صنعتی ۱۱ میلیارد دلاری بدل گردید و هر آمریکایی در ماه و به طور متوسط حداقل حدود ۲۵۰ گرم از آن را مصرف می کند. در سال های اخیر نیز به مصارف پزشکی جدید کاکائو پی برده شد و دانشمندان دریافتند که این ماده خطر حملات قلبی و سکته را نیز کاهش می دهد. مطالعه اخیر محققان دانمارکی، نیز نشان می دهد، خوردن اندکی شکلاتها در طول یک یا دو هفته، ابتلا به «فیبریلاسیون دهلیزی» که سبب ریتم غیرطبیعی قلب می شود را با کاهش همراه می سازد. با این حال در کنار مزایای شکلاتها باورهای نادرستی نیز وجود دارد. به عنوان مثال تصور می شود که شکلاتها به ایجاد آکنه بر روی پوست انجامیده و سبب افزایش وزن و کلسترول خون نیز می شود.

خواص شکلات

نوع سیاه معروف به شکلاتهای تلخ آن به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان جلوی تولید رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد و بنابراین مفیدتر است. همچنین مصرف این ماده به راحتی از پوکی استخوان پیشگیری کرده و سرعت پیشرفت آن را کاهش می‌دهد.  شکلاتهای تیره به کنترل و پیشگیری از سرفه کمک می کند. آنتی اکسیدان های شکلاتها در حفظ جوانی مؤثر است. فلاونوئیدهای این خوراکی لذیذ برای مقابله و جلوگیری از عملکرد رادیکال های آزاد بدن بسیار مؤثر است. به همین دلیل، برای پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و ترمیم سلول ها مفید خواهد بود. احتمال ابتلا به حمله قلبی در خانم هایی که در طول هفته 500 گرم Chocolate تیره می خورند 20% کمتر از بقیه است. کاکائو موجود در Chocolate حاوی اسید اولئیک است که این نوع چربی به افزایش سطح کلسترول خوب کمک می کند.

مصرف شکلات در حیوانات

مصرف Chocolate برای سگ‌ها، گربه‌ها و اسب‌ها مضر است و همچون سم در بدن آن‌ها عمل می‌کند.

مصرف شکلات در ایران

تولید و مصرف Chocolate در ایران نیز همچون بسیاری از کشورها سابقه‌ای چندان طولانی ندارد. اولین کارخانه شکلاتسازی در ایران حدود ۶۰ سال پیش توسط دو برادر در تبریز راه‌اندازی شد. محصول این کارخانه تا مدت‌ها فقط آب نبات و تافی برای بچه‌ها بود؛ که بعدها به اسم داداش برادر شناخته شد و امروزه با نام آیدین مشغول به فعالیت می‌باشد این کارخانه و کارخانه‌های متعددی که بعد از آن بوجود آمدند، به‌تدریج دامنه فعالیت خود را گسترش دادند و انواع دیگری از محصولات را تولید کردند. در دهه‌های اخیر این شرکت‌ها بطرف تولید شکلات‌های تخته‌ای و لقمه‌ای در قالب مجلسی حرکت کرده‌اند. به‌طوری‌که امروزه انواع تافی، کارامل، کرم کاکائو، کارولین و ترافی و شکلاتهای مغزدار، فانتزی، تلخ و روشن در اشکال مختلف با بسته‌بندی‌های مناسب تولید می‌کنند. از فناوری پیشرفته در زمینه استفاده از دانه‌های روغنی کاکائو برخوردارند و برخی از آن‌ها در سال‌های اخیر به عنوان واحدهای تولیدکننده یا صادر کنند نمونه انتخاب شده و جوایزی هم دریافت داشته‌اند. امروزه حدود ۱۰۰۰ واحد صنعتی با ظرفیت تولید سالانه حدود تن میلیون تن شیرینی و شکلاتها در ایران فعالیت دارند. اما حجم تولید آن‌ها حدود ۵۰ درصد ظرفیت آن‌هاست و حدود ۲۰ درصد از آنچه تولید می‌کنند به خارج صادر می‌شود. صادرات شکلات ایرانی در دهه اخیر افزایش چشم‌گیری داشته‌است.

فواید شکلات برای بدن

آنتی اکسیدان های شکلاتها برای قلب بسیار عالی است. خوردن شکلاتهای تیره باعث اتساع عروق و بهبود جریان خون می شود و به علاوه، از تجمع پلاک در دیواره عروق جلوگیری می کند. بر خلاف تصور همه، شکلات کمک زیادی به افرادی که قصد کاهش وزن دارند می کند. شکلاتها در موارد رژیم های لاغری بسیار عالی است زیرا آنتی اکسیدان بالایی دارد و بسیار سیر کننده است.

Chocolate نسبت به دیگر خوراکی های محرک مانند چای یا قهوه حاوی مقدار نسبتاً کمی کافئین است. مصرف Chocolate به پیشگیری و درمان بیماری های مختلف کمک می کند زیرا تأثیر یک مسکن طبیعی را دارد. تنها یک تکه Chocolate می تواند انرژی مورد نیاز برای دویدن 150 متر را تأمین کند. ریز مغذی های موجود در Chocolate تشکیل باکتری های مفید در بدن را تسریع می کند. به خاطر مقدار زیاد فلاونوئیدهای Chocolate ، این خوراکی خوشمزه می تواند از پوست در برابر نور خورشید محافظت کند و مانع از آفتاب سوختگی شود. بوی شکلاتها ، امواج مغزی تتا که موجب ریلکسیشن می شود را افزایش می دهد. به علاوه، خوردن شکلاتهای ترشح آندروفین را تحریک می کند که این هورمون در ایجاد احساس لذت و سرحالی نقش دارد زیرا سطح سروتونین را افزایش می دهد. مصرف Chocolate تمرکز و حافظه را تقویت می کند. در این باره نیز فلاونوئیدها عامل چنین تاثیری هستند که جریان خون رسانی به مغز را طی 2 تا 3 ساعت تحریک می کنند. Chocolate به پیشگیری از پوسیدگی های دندان کمک می کند زیرا ترکیبات ضد باکتری در دانه کاکائو تأثیر شکر را تا حد زیادی جبران خواهد کرد. این خوراکی خوشمزه خستگی را کاهش می دهد و توان بدنی را بهبود می بخشد. مقدار بالای آنتی اکسیدان های شکلاتها تیره می تواند امید به زندگی را در افرادی که به طور منظم شکلاتها می خورند افزایش دهد. شکلاتهای تیره می تواند موجب دید بهتر در شرایط با کنتراست پایین شود.

شکلات در بارداری

خوردن شکلاتها در دوران بارداری موجب پیشگیری از استرس و بهبود وضعیت روحیه می شود.

ماسک شکلات

شکلاتها برای بسیاری از ماسک های زیبایی کاربرد دارد زیرا موجب رطوبت رسانی و لطافت پوست می شود. همچنین تأثیر ضد چروک نیز دارد.

شکلات و کلسترول

شکلاتها محتوی مقادیر فراوانی اسیدهای چرب اشباع شده است که بیشتر آن از طریق «اسید استریک» بدست می آید. این ماده همانند سایر اسیدهای چرب اشباع شده عمل نمی کند. به همین دلیل نیز بر خلاف تصور رایج عموم، شکلاتها سبب افزایش کلسترول بد خون نخواهد شد و در برخی از افراد کلسترول بد خون شان را نیز با کاهش همراه خواهد ساخت.

نکاتی در مورد مصرف شکلات

تنها شکلاتی که واقعاً برای سلامتی مفید است، شکلاتهای تیره تلخ خواهد بود. گرچه بعضی از شکلاتهای سفید نیز فوایدی دارند اما این تاثیرات کمتر از شکلات تیره است. مصرف شکلاتها باید در حد متعادل باشد و نباید از 50 گرم در طول روز بیشتر شود. افراد مبتلا به دیابت و چاقی باید پیش از گنجاندن شکلاتهای تیره در برنامه غذایی با پزشک مشورت کنند. در هنگام خرید شکلات توجه کنید که کمتر از 65% کاکائو داشته باشد.

شرایط نگهداری از شکلات

گاهی ما بیش از مصرف روزانه‌مان شکلات می‌خریم و ممکن است مدتی آنها را در قفسه خوراکی‌هایمان نگه داریم اما شرایطی برای ذخیره این گروه وجود دارد. اینکه دمای نگهداری باید 15 تا 18 درجه باشد، دور از تابش آفتاب قرار گرفته و در ظروف در بسته ریخته شوند و چون جاذب بو هستند در کنار غذاهایی که بوی تندی دارند (مثل قفسه ادویه‌ها) قرار نگیرند. در ضمن، شکلاتهایی که روکش کاغذی ندارند هم باید به سرعت مصرف شوند زیرا گذاشتن آنها در معرض هوا می‌تواند موجب اکسید شدن چربی‌های اشباع نشده‌ای شود که در آنها به کار رفته است.

مصرف انواع شکلات

این شکلات که کاملا سفیدرنگ است، از کره کاکائو گرفته شده و کالری بالایی دارد. پس بهتر است هنگام خرید شکلات، جزو آخرین گزینه‌های انتخابی‌تان باشد؛ به خصوص اگر در حال کاهش وزن هستید.شکلات شیری، شکلاتی است که هنگام تولیدش، شیر به صورت شیرخشک در میان اجزای تشکیل‌دهنده‌اش جای گرفته. البته این مقدار شیر کمکی به تامین کلسیم مورد نیاز بدن نمی‌کند اما افرادی که به پروتئین شیر حساسیت دارند، باید از مصرف آن صرف‌نظر کنند؛ زیرا همین مقدار کم هم می‌تواند برای آنها دردسرساز باشد.این روزها وقتی صحبت از بهترین شکلات می‌شود، حرف اول را شکلات تلخ می‌زند که از خلوص بیشتری برخوردار است و خواص بسیاری را به آن نسبت می‌دهند؛ از کاهش فشارخون و کنترل دیابت گرفته تا کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی.این شکلات، شکلاتی است که وقتی آن را از بسته‌بندی خارج می‌کنیم بوی خوش قهوه به مشام‌مان می‌رسد و کافئین موجود در آن برای رفع خستگی (البته به طور موقت) در اواسط روز می‌تواند کمک‌کننده باشد. اما یادتان باشد که در خوردن این شکلات زیاده‌روی نکنید زیرا صرفا دریافت حد متعادلی از کافئین نشاط‌آور است و خوردن بیش از اندازه‌اش می‌تواند محرک و آسیب‌رسان باشد.نسل جدیدی از شکلات‌ها که با مغزهای درسته فندق، بادام یا بادام زمینی پوشیده شده‌اند، به شکلات مغزدار شهرت یافته‌اند و ارزش غذایی بالاتری، به خصوص برای کسانی که لاغرند و می‌خواهند وزن اضافه کنند، دارند. حتی بچه‌هایی که کم اشتها هستند، می‌توانند در میان‌وعده‌های خود از این نوع شکلات‌ها استفاده کنند اما باید بدانید که این شکلات‌ها پرکالری‌اند و بنابراین نباید تعادل را در مصرف‌شان فراموش کرد.این شکلات‌ها، روکشی روی انواع کشمش یا میوه‌های خشک بوده و گزینه‌ای مناسب برای کسانی هستند که هوس شکلات کرده‌اند اما باید کالری کمتری را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید : شکلات تلخ ♥ شکلات تلخ در بارداری ♥ شکلات تلخ و کم خونیقهوهقهوه سبز

خواص شکلات تلخ و لاغری

سلول های بنیادی مزانشیمی چیست

خواص پوست تخمه مرغ برای گیاهان

خواص دارویی بابونه شیرازی

آلوئه ورا چیست ویکی پدیا

فواید آلوئه ورا برای پوست صورت

خواص بابونه برای زخم معده

خاصیت پوست داخل سنگدان مرغ

سلول های بنیادی بند ناف چیست

خواص شکلات تلخ در بدنسازی

خاصیت آلوئه ورا چیست

خواص گل بابونه شیرازی

فواید روغن پوست مرغ

سلول های بنیادی چشم چیست

خواص شکلات تلخ برای پوست

آلوئه ورا برای لک صورت

خواص بابونه برای درمان زخم معده

خواص پوسته سنگدان مرغ

سلول های بنیادی بند ناف خون

خواص شکلات تلخ برای مردان