جفت 6

وابسته به جفت 6

جفت 6

وابسته به جفت 6

بایگانی

قلعه الموت

دوشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۰۷ ب.ظ

قلعه الموت+عکس و تاریخچه

قلعه الموت,قلعه الموت حسن صباح,قلعه الموت قزوین,قلعه الموت و دریاچه اوان,

قلعه الموت+مسیر,قلعه الموت جانجی,قلعه الموت در قزوین,قلعه الموت فی ایران

قلعه الموت را مردم محل « قلعه حسن » می‌نامند. این قلعه از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده است. قسمت باختری که دارای ارتفاع بیش‌تری است به نام جورقلا (یعنی قلعه بالا) و پیلاقلا (یعنی قلعه بزرگ) خوانده می‌شود. طول قلعه حدود صد و بیست متر و عرض آن در نقاط مختلف بین 10 تا سی و پنج متر متغیر است. دیوار شرقی قلعه بالا یا قلعه بزرگ که از سنگ و ملاط گچ ساخته شده است، کم‌تر از سایر قسمت‌ها آسیب دیده است. طول آن حدود ده متر و ارتفاع آن بین چهار تا پنج متر است. در طرف جنوب، در داخل صخره اتاقی کنده شده که محل نگهبانی بوده است. در جانب شرقی این اتاق، دیواری به ارتفاع دو متر وجود دارد که پی آن در سنگ کنده شده و پشت کار آن نیز از سنگ گچ بنا شده است و نمای آن از آجر است. در جانب شمال غربی قلعه بالا نیز دو اتاق در داخل سنگ کوه کنده‌اند.در اتاق اول، چاله آب کوچکی قرار دارد که اگر آب آن را به طور کامل تخلیله کنند، دوباره پرآب می‌شود.

قلعه الموت،قلعه الموت قزوین,قلعه الموت کجاست,قلعه الموت حسن صباح

نام قلعه الموت را حتما شنیده اید آیا می دانید این قلعه در کجا واقع شده است؟

در واقع قلعه الموت در شمال شرقی روستای گازرخان و بر فراز کوهی از سنگ به ارتفاع ۲۱۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد این کوه از نرمه گردن (میان نرمه‌لات و گرمارود) شروع شده و به طرف غرب ادامه پیدا کرده است.

قلعه الموت،قلعه الموت قزوین,قلعه الموت کجاست,قلعه الموت حسن صباح

در واقع صخره‌های پیرامون قلعه که رنگ سرخ و خاکستری دارند، در جهت شمال شرقی به جنوب غربی کشیده شده‌ است.بهتر است بدانید که پیرامون دژ از هر چهار سو پرتگاه است و تنها راه ورود به قلعه در انتهای ضلع شمال شرقی است که کوه هودکان با فاصله‌ای نسبتاً زیاد بر آن مشرف است. این قلعه یکی از جاذبه‌های گردشگری استان قزوین به شمار می آید. قابل ذکر است که قلعه الموت یکی از منحصر به فردترین دژهای تاریخی ایران است که در منطقه رودبار الموت از توابع قزوین واقع شده.در واقع نام الموت در تاریخ ایران با نام اسماعیلیه گره خورده و حسن صباح به عنوان رهبر فرقه اسماعیلیه از این قلعه به عنوان پایگاه حکومت خود و ترویج عقاید اسماعیلیه بهره می‌برده است.

قلعه الموت،قلعه الموت قزوین,قلعه الموت کجاست,قلعه الموت حسن صباح

باید بدانید که در مکتوبات تاریخی از قلعه حسن صباح در دوره صفوی به عنوان زندان یاد شده است.اما کاوش‌های باستان‌شناسی در این قلعه نشان می‌دهد که دژ الموت نه تنها زندان نبوده بلکه افرادی که در آن می‌زیسته‌اند از مرتبه اجتماعی خاصی برخوردار بوده‌اند. قابل ذکر است که قلعه الموت را که مردم محل؛ قلعه حسن می‌نامند از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت باختری که دارای ارتفاع بیش‌ترمی باشد.اصولا به نام جورقلا یعنی قلعه بالا و پیلاقلا یعنی قلعه بزرگ خوانده می گردد.

قلعه الموت،قلعه الموت قزوین,قلعه الموت کجاست,قلعه الموت حسن صباح

در واقع قسمت خاوری آن را جیرقلا یعنی قلعه پایین و پیارقلا یعنی قلعه کوچک نامیده اند.شایان ذکر است که دیوار خاوری قلعه بالا با قلعه بزرگ کم‌تراز قسمت‌های دیگر صدمه دیده است.طول قلعه حدود 120 متر و پهنای آن بین 10 تا 35 متر متغیر است.جالب است که یکی از شگفتی‌های قلعه حسن یا الموت، سیستم پیچیده آب رسانی با تنبوشه‌هایی به قطر 10سانتی متر می باشد.در واقع که از چشمه کلدر آب را به دژ رسانده و درحوض‌های سنگی ذخیره می‌کرده‌اند.در جنوب باختری این قسمت از قلعه، در میان شیب بسیار تندی که به پرتگاه‌های عمیق می‌رسد حوضی در دل سنگ به ابعاد تقریبی5×8 متر کنده‌اند که هیچ گاه ازآب خالی نگشته است.

قلعه الموت،قلعه الموت قزوین,قلعه الموت کجاست,قلعه الموت حسن صباح

بهتر است بدانید که این قلعه بسیار مورد توجه گروه‌های گردشگری است و هرساله مورد بازدید گردشگران ایرانی و خارجی زیادی قرار می‌گیرد.حتما در سفر به قزوین این مکان دیدنی را ببیند.

قلعه الموت،قلعه الموت قزوین,قلعه الموت کجاست,قلعه الموت حسن صباح
طرح مجازی از پیشینیه این قلعه

قلعه الموت

  • سجاد ورمزیار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی