در مورد خواص گندم در دوران بارداری بصورت جوانه و سبوس

خواص گندم در بارداری,جوانه گندم در بارداری,خوردن گندم در بارداری,سبوس گندم در بارداری,خواص گندم در بارداری,گندم برشته در بارداری,تاثیر گندم در بارداری,خواص جوانه گندم در بارداری,خوردن جوانه گندم در بارداری,مصرف سبوس گندم در بارداری,جوانه گندم در بارداری,مصرف جوانه گندم در بارداری,تاثیر جوانه گندم در بارداری,جوانه گندم در دوران بارداری,فواید جوانه گندم در بارداری,جوانه گندم بارداری,استفاده از جوانه گندم در بارداری,خوردن سبوس گندم در بارداری,خوردن گندم برشته در بارداری,خوردن حلیم گندم در بارداری,خوردن بلغور گندم در بارداری,خوردن جوانه گندم در دوران بارداری,خوردن گندم شادونه در بارداری,خوردن گندم پخته در بارداری,خوردن گندم در دوران بارداری,سبوس گندم و بارداری,خواص سبوس گندم در بارداری,سبوس گندم در دوران بارداری,فواید سبوس گندم در بارداری,پودر سبوس گندم در بارداری,سبوس گندم بارداری,استفاده از سبوس گندم در بارداری,خواص جوانه گندم در دوران بارداری,خواص بلغور گندم در بارداری,خواص جنین گندم در بارداری,خواص گندم در دوران بارداری,خواص پودر جوانه گندم در بارداری,خواص سبوس گندم در دوران بارداری,خواص جوانه گندم برای بارداری,خاصیت جوانه گندم در بارداری,فواید جوانه گندم در دوران بارداری,مصرف جوانه گندم در دوران بارداری,خوردن جوانه گندم در حاملگی,خوردن پودر جوانه گندم در بارداری,مصرف پودر جوانه گندم در بارداری,مصرف آرد جوانه گندم در بارداری,خوردن جوانه گندم برای بارداری,خوردن پودر جوانه گندم در دوران بارداری,مصرف سبوس گندم در دوران بارداری,خوردن سبوس گندم در دوران بارداری

گندم در بارداری , جوانه گندم در بارداری , خوردن گندم در بارداری , سبوس گندم در بارداری

در این مطلب از سایت جسارت به در مورد خواص گندم در دوران بارداری بصورت جوانه و سبوس می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

با مصرف روزانه سبوس گندم می‌توان از ابتلا به بیماری‌های پوکی‌استخوان، یبوست« اختلالات روده بزرگ»، کم‌خونی، چاقی، چربی‌خون، سرطان روده، بیماری‌های قلبی و عروقی، سوء هاضمه، ‌ضعف اعصاب، ضعف عمومی و جنسی پیشگیری کرد. سبوس، جدار خارجی گندم است که دارای مقادیر زیادی از مواد فسفردار، همچنین دارای انواع ویتامین‌های E و B ،‌آهن، منیزیم، روی و کمی کلسیم است.بنابراین باید توجه داشت که حتما از گندم در برنامه غذایی استفاده کرد

گندم

بهتر است بدانید که دانه گندم عبارت است از  تخمی است که این گیاه از آن می‌روید و از سه قسمت تشکیل شده که در هنگام فرایند تولید آرد و آسیاب کردن جدا می‌شوند. در واقع اندوسپورم قسمت داخلی گیاه می باشد که 83 درصد وزن دانه می‌باشد و منبع اصلی آرد گندمی می باشد و بیشترین مقدار پروتئین، کربوهیدرات، آهن و ویتامین های گروه ب خصوصاً ب 1، ب 2، ب 3، اسیدفولیک را دارد. همچنین منبع خوبی از فیبر محلول می باشد.سبوس آن در حدود چهارده و نیم در صد وزن دانه گندم را تشکیل می‌دهد. لازم به ذکر است که در آرد کامل گندم موجود است و به تنهایی هم خریداری می‌ گردد. سبوس دارای فیبر، مقدار کمی پروتئین و مقادیر قابل توجهی ویتامین ای، ویتامین‌های گروه ب، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیتوشمیکال می باشد.

گندم ، خواص گندم , سبوس گندم , گندم در بارداری

خواص گندم در بارداری

اگر باردار هستید سعی می کنید موادمغذی موجود در رژیم غذایی خود را افزایش دهید. مصرف مواد مغذی بسیار مهم است زیرا جنین به ویتامین ها و مواد معدنی برای سالم بودن و رشد نیاز دارد. مصرف مکمل ها راهی مناسب است اما بهترین منبع مواد مغذی غذاهای طبیعی هستند. البته خوردن غذا به میزان کافی کار دشواری است زیرا در بارداری از حالت تهوع رنج می برید. خبر خوب این است که جوانه گندم مواد مغذی مورد نیاز در بارداری را تامین می کند. هنگام صحبت در خصوص جوانه گندم سومین ماده مغذی که به ذهن می رسد منیزیم است. منیزیم برای فرایندهای زیادی در بدن مهم است. به خصوص به آرامش اعصاب کمک می کند. مطالعات نشان می دهد منیزیم از انقباض زودرس رحم جلوگیری می کند. به علاوه منیزیم به خوابیدن در ماه های آخر بارداری کمک می کند.منیزیم به ترمیم بافت های بدن کمک می کند و کمبود آن مشکل ساز است. پره اکلامپسی، رشد آهسته جنین یا حتی مرگ و میر جنین در صورت کمبود منیزیم اتفاق می افتد. اما با مصرف مکمل ها می توانید از این مشکلات جلوگیری کنید.جوانه گندم در بارداری بسیار مهم است زیرا غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، پتاسیم، روی و سلنیوم، منگنز و مس است.بدن در بارداری به این مواد نیاز دارد بنابراین بهتر است مواد غذایی غنی از مواد معدنی گفته شده را مصرف کنید.

گندم در بارداری , جوانه گندم در بارداری , خوردن گندم در بارداری , سبوس گندم در بارداری

 گندم پر از املاح معدنی است. اگر طالب کسب ویتامین های گوناگون هستید، به سراغ گندم بروید.حریره گندم با شکر و بادام برای خونریزی سینه مفید است.گندم، جلوی سرطان روده را می‌گیرد.

خواص جوانه گندم در بارداری

جوانه گندم :جوانه گندم نطفه گندم است که غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. جوانه گندم چه موادی را تامین می کند؟ ویتامین های ب : ویتامین های ب برای سلامتی بسیار مهم حیاتی هستند و جوانه گندم تمام ویتامین های ب را دارد. ویتامین ب برای برای عملکرد روزانه سلول ها حیاتی است. در واقع فولیک اسید، نوعی ویتامین ب، مهم ترین ویتامین در بارداری است. جوانه گندم سرشار از فولیک اسید است.  کلسیم : جوانه گندم غنی از کلسیم است و کلسیم برای تشکیل استخوان ها لازم است. مصرف مقدار مناسب کلسیم در بارداری سخت است زیرا باید روزانه در بارداری هزار و دویست میلی گرم کلسیم مصرف شود.

گندم در بارداری , جوانه گندم در بارداری , خوردن گندم در بارداری , سبوس گندم در بارداری

اگر آرد گندم بر روی پوست مالش دهید، التهاب و ورم آنرا از بین می بردو به همین منظور، از قدیم گندم را در تسکین التهاب ، باد سرخ بکار می بردند و برای این منظور با مقداری مواد ضد عفونی کننده همراه می نمودند تا میکرب آنرا نیز از بین ببرد .

خواص خوردن گندم در بارداری

منیزیم : هنگام صحبت در خصوص جوانه گندم سومین ماده مغذی که به ذهن می رسد منیزیم است. منیزیم برای فرایندهای زیادی در بدن مهم است. به خصوص به آرامش اعصاب کمک می کند. مطالعات نشان می دهد منیزیم از انقباض زودرس رحم جلوگیری می کند. به علاوه منیزیم به خوابیدن در ماه های آخر بارداری کمک می کند. منیزیم به ترمیم بافت های بدن کمک می کند و کمبود آن مشکل ساز است. پره اکلامپسی، رشد آهسته جنین یا حتی مرگ و میر جنین در صورت کمبود منیزیم اتفاق می افتد. اما با مصرف مکمل ها می توانید از این مشکلات جلوگیری کنید. جوانه گندم در بارداری بسیار مهم است زیرا غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، پتاسیم، روی و سلنیوم، منگنز و مس است. بدن در بارداری به این مواد نیاز دارد بنابراین بهتر است مواد غذایی غنی از مواد معدنی گفته شده را مصرف کنید.

گندم در بارداری , جوانه گندم در بارداری , خوردن گندم در بارداری , سبوس گندم در بارداری

ضماد پخته گندم با روغن زیتون جهت فروبردن ورمهای گرم و آب پیاز جهت ورمهای سرد مفید است ، و با آب گشنیز جهت تحلیل ورمهای گرم و خنازیر و غدد مجرب است .

خواص مصرف سبوس گندم در بارداری

اسیدهای چرب ضروری : در کنار ویتامین ها و مواد معدنی مفید، جوانه گندم ترکیبات مهم دیگری نیز دارد. جوانه گندم غنی از اسیدهای چرب ضروری است. اسیدهای چرب امگا سه برای رشد مغز و سیستم عصبی جنین لازم و حیاتی هستند. بدن همچنین برای ساخت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول بالا و بهبود سیستم قلبی عروقی به اسیدهای چرب نیاز دارد. این مواد بسیار مهم و حیاتی باید در رژیم غذایی روزانه شما در بارداری وجود داشته باشند.

گندم در بارداری , جوانه گندم در بارداری , خوردن گندم در بارداری , سبوس گندم در بارداری

جوشانده سبوس گندم درمان سرفه و زکام های سخت است . جوشانده ی سبوس گندم که با عسل شیرین شده باشد، بعد از غذا یبوست هایی را که منشاء آنها تنبلی کبد و تحریکات روده باشد درمان می کند. از سبوس گندم می توان نان سیاه هم تهیه کرد، ولی سنگین بوده ترشی معده را زیاد

خواص سبوس گندم در بارداری

آمینواسیدهای ضروری : جوانه گندم حاوی آمینواسیدهای ضروری است که برای ساخت مولکول های پروتئین لازم می باشند. در هنگام بارداری نیاز شما به آمینواسیدهای ضروری بسیار بیشتر است زیرا برای ساخت بافت های به پروتئین نیاز دارید. در واقع توصیه می شود خانم باردار روزانه هفتاد و یک گرم پروتئین مصرف کند.  مصرف این مقدار پروتیئن تاثیر مثبت بر رشد مغز جنین دارد. همچنین پروتئین برای تشکیل سلول ها نیز لازم است. جوانه گندم در بارداری : جوانه گندم مواد معدنی و ویتامین های حیاتی برای رشد جنین را فراهم می کند. با وجود امگا سه و آمینواسید موجود در جوانه گندم، این ماده غذایی کامل در بارداری می باشد.

گندم در بارداری , جوانه گندم در بارداری , خوردن گندم در بارداری , سبوس گندم در بارداری

به زنان حامله توصیه کنید که از سوپ گندم که دارای املاح کلسیم – فلوئور و سیلیس و ویتامین های ((ب و پ )) می باشد حتما استفاده کنند.

خواص خوردن جوانه گندم در بارداری

سویق دارای خواص بسیاری برای تمام افراد به خصوص زنان باردار و کودکان است.مصرف سویق در زنان باردار موجب تقویت مادر و جنین و مانع از تولد فرزند معلول می‌شود.سویق از حبوباتی مانند ماش، نخود، عدس و لوبیا و غلاتی مانند گندم و جو به دست می‌آید.  به این صورت که برای مثال گندم را آسیاب می‌کنیم و سبوس و آرد آن را از هم جدا می‌کنیم سپس آرد و سبوس هر یک به صورت جداگانه تفت داده می‌شوند و سبوس پس از اینکه تفت داده شد دوباره آسیاب و الک می‌شود و با آردی که قبلاً تفت داده شد، مخلوط می‌شود، همچنین افراد می‌توانند بعد از اینکه سبوس سرد (خشک) شد به آن مقداری روغن زیتون بیفزایند.  حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: به غیر از حبوبات و غلات می‌توان از میوه‌هایی مانند سیب، به و کدو تنبل نیز سبوس تهیه کرد که البته آن فرآیند خاص خودش را دارد.  عظمایی افزود: اگر زن و شوهر حدود چهار هفته قبل از بارداری اقدام به مصرف سویق کنند، این کار سبب تولد نوزاد با بنیه قوی می‌شود. همچنین دادن مقدار کمی از سویق به همراه شیر نیز به نوزاد مفید است و ارزش غذایی بالاتری نسبت به شیر خشک دارد.  وی تأکید کرد: مصرف سویق برای زنان باردار و افرادی که دچار فقر آهن و کمبود فولیک اسید هستند، ضروری است و استفاده از سویق سبب دفع صفرا از بدن و بلغم از معده می‌شود.

گندم در بارداری , جوانه گندم در بارداری , خوردن گندم در بارداری , سبوس گندم در بارداری

سبوس گندم سرشار از فیبر است که برای درمان چاقی و یبوست از آن به عنوان دارو استفاده می شود. دارویی که علاوه بر برطرف کردن یبوست و پاکسازی روده و سلامت دستگاه گوارش، انواع ویتامین های B (جلوگیری از ریزش و سفیدی مو) فسفر ، آهن منیزیم (منعطف کردن عضلات) و… را به شما هدیه می کند.

خواص گندم در بارداری

همانطور که می دانید امروزه جوانه ی دانه های مختلف مانند گندم ، جو و حتی یونجه در فروشگاه ها به فروش می رسد. استفاده از این جوانه ها برای رشد قدی کودک بسیار مفید است. این ادعا درست است که جوانه ها ارزش غذایی بالایی دارند؟ بله. هر دانه ای یک قوه نامیه دارد یعنی در یک زمان تعریف شده می تواند مجددا حیاتش را آغاز کند و طی این روند، میزان مواد مغذی موجود در آن افزایش پیدا می کند. به نظر شما ارزش غذایی دانه ها با جوانه هایشان یکسان است؟ نه. وقتی دانه به جوانه تبدیل می شود ویژگی هایی پیدا می کند که قبلا نداشته است؛ مثلا سلنیوم موجود در دانه یا قابل دسترسی نیست یا در کمترین مقدار قابل دسترسی است ولی وقتی دانه، جوانه می زند مقدار سلنیومی که بدن می تواند دریافت کند، به چند برابر افزایش می یابد. در مورد ویتامین ها هم همین طور است.

گندم در بارداری , جوانه گندم در بارداری , خوردن گندم در بارداری , سبوس گندم در بارداری

استفاده سبوس گندم به دلیل اینکه کم کم نشاسته را آزاد می کند (آزاد شدن گلوکوز را کم کم و پیوسته در بدن انجام می دهد) مصرف آن برای دوران بارداری بسیار مفید تر خواهد بود.

خواص جوانه گندم در بارداری

به طور مثال، ۱۰۰ گرم عدس خام، ۱۵ میلی گرم ویتامین C دارد ولی ۱۰۰ گرم جوانه عدس، دارای ۵/۱۶ میلی گرم ویتامین C است. البته جوانه زدن باعث می شود میزان دسترسی بدن به پروتئین های گیاهی نیز افزایش پیدا کند. به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از پخت غلات و حبوبات اجازه دهید جوانه بزنند. در این شرایط دسترسی به پروتئین به مراتب بیشتر می شود، مقدار پورین و پریمیدین جوانه ها نیز بالا می رود و این ترکیب ها زمانی اهمیت پیدا می کنند که فرد دچار سوختگی یا سرطان است و باید سلول ها تکثیر سریعی داشته باشند و زودتر ترمیم شوند. آیا با پختن یا تفت دادن جوانه ها از ارزش غذایی شان کاسته می شود؟  نه، می توانیم جوانه ها را روی سالادمان بریزیم. در ضمن، اگر آنها را بپزیم، حرارت باعث از بین رفتن موادمغذی آنها نمی شود.

گندم در بارداری , جوانه گندم در بارداری , خوردن گندم در بارداری , سبوس گندم در بارداری

سبوس گندم از بیشتر املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن به اندازه کافی برخوردار است لذا مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی به مادران توصیه می‌شود و چنانچه به طور مداوم مصرف شود عامل افزایش قد در کودکان و نوجوانان نیز خواهد شد.

خواص گندم برشته در بارداری

جوانه ها را با چه موادی مصرف کنیم تا جذب مواد مغذی شان بهتر شود؟ مواد موجود در جوانه ها، جذب کاملی دارند و میزان جذب آنها تابع شرایطی مثل حرارت و دما یا pH نیست. نیازی نیست کار خاصی انجام دهیم مثلا آن را با آبلیمو یا ماست یا روغن بخوریم تا جذب مواد مغذی شان بیشتر شود. آیا تمام جوانه ها قابل خوردن هستند یا محدودیت و ممنوعیتی وجود دارد؟ مصرف جوانه حبوبات و غلات، محدودیت و ممنوعیتی ندارد و می توان همه آنها را مصرف کرد. البته استثناهایی هم وجود دارد. مثلا برای فردی که مصرف باقلا برایش ممنوع است و فاویسم دارد، مسلما مصرف جوانه آن نیز توصیه نمی شود.

گندم در بارداری , جوانه گندم در بارداری , خوردن گندم در بارداری , سبوس گندم در بارداری

 سبوس غلات همان طور که خواص مفیدی دارد اگر بیش از اندازه مصرف شود، می‌تواند مشکل‌ساز شود. اگر میزان مصرف سبوس از حد اعتدال خارج شود، باعث کاهش جذب املاح دو ظرفیتی خواهد شد. مثلاً کلسیم، آهن و روی به ترکیب‌های موجود در فیبر سبوس مانند فیتات‌ها و فسفات‌ها متصل می‌شوند و جذبشان کاهش پیدا می‌کند.

خواص تاثیر گندم در بارداری

جوانه ها را در چه شرایطی و تا چه مدت می توان نگهداری و مصرف کرد؟ مادامی که دانه خشک است، حداقل امکان فساد قارچی و کپکی را دارد اما وقتی جوانه زد چون میزان آب آن فراوان است، عمری بین ۲ تا ۶ روز در یخچال دارد. توصیه می شود برای پیشگیری از لزج و بدبوشدن جوانه، آنها را در یخچال نگهداری و فورا مصرف کنید. وقتی جوانه تغییر رنگ می دهد و لزج می شود بو و طعم آن تغییر پیدا می کند و اینها نشانه هایی از فساد هستند. آیا لازم است جوانه ها را قبل از مصرف بشوییم؟ اگر خودتان در منزل آنها را تهیه کرده اید و دانه ها را قبل از جوانه زدن شسته اید و در شرایط مناسب نگهداری کرده اید، نیاز به شستن نیست اما جوانه های آماده بهتر است شسته و در سبدی آبشان گرفته شود و بعد مصرف شوند.

خواص گندم در دوران بارداری